28 april 2024, 00:19:04

vraag over preventief ontwormen

Gestart door Rob, 24 februari 2006, 17:08:00

« vorige - volgende »

Rob

Hallo...

ik heb van de DA een ontwormingsmiddel gekregen die ik met een pipet in de snavel moet toedienen...wat dus betekend dat ik ze geforceerd vast moet pakken...iets wat ze me niet in dank af gaan nemen aangezien ze nog niet helemaal tam zijn.

Van het middel (Ovotopet) moeten ze per vogel 3 tot 7 druppels toegediend krijgen..

weet iemand een iets vriendeljkere manier om dit te doen???

ik ben bang dat ik anders al mijn gedane moeite om ze tam te krijgen als sneeuw voor de zon zal zien verdwijnen..

Alvast bedankt

Met ontwormde groet

Rob

Rianne

Hoi,

had de DA geen middel voor door het drinkwater? Of kan dit er ook doorheen?

Rob

er is me afgeraden dit door het drinkwater te doen omdat ze anders te weinig binnen zouden krijgen....toch denk ik erover dit maar te doen en ze eventueel over 2 en 4 weken nog een dosis te geven..kan dit??

Kirsten

Hoi Rob,

Mag je het niet oplossen in water? of is er iets van ze erg lekker vinden waar je het op kan doen?
Je kan het anders in een 1ml spuitje doen,. 0,05ml is 1 druppel.
Ik pak mijn vogels vast en instinctief willen ze dan alles om hun heen pakken om los te kunnen komen,. Dan hou ik het spuitje voor hun snaveltje en kan ik met beetjes het toedienen,. Blij zijn ze niet, maar het is maar éénmalig dus vergeten ze het snel weer

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Kirsten

Ja je dierenarts heeft wel gelijk, oplossen in water, dan weet je nooit of ze voldoende binnengekregen hebben,. Ik geef ze het allemaal (22) direct in hun bekje,.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Rob

ik ben dan bang dat ik de boze snavels dan maar voor lief moet nemen en ze in het snaveltje zal moeten druppelen.

Inger m

Hoi Rob,
Als de DA aangeeft dat je het oraal moet toedienen is dit verstandig om te doen. Het kan bv. zijn dat het betreffende middel helemaal niet geschikt is om op te lossen in water.

Een onderdosering van het ontwormmiddel werkt averechts, omdat het niet (alle) wormen doodt en zorgt voor de opbouw van resistentie bij de wormen. Dit betekent dat je elke keer juist meer zou moeten toedienen of een ander middel (lees: werkzame stof) zou moeten gebruiken.

Bogena heeft een ontwormmiddel dat door het water kan. Ik moet bekennen dat ik altijd werk met overdoseringen. Dit kan voor de vogel weinig kwaad en is beter dan onderdoseren. Bij Informatie: wormen kun je er veel meer over lezen.

Zijn het huiskamervogels? Je kunt ook kiezen voor mestonderzoek op de vogels. Binnenvogels hebben zelden wormen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Kirsten

Heb je geen spuitje?, kan je anders erg makkelijk kopen bij een apotheek,. druppelen met een pipet is misschien minder handig, maar dat moet je proberen. Leg wat trosgierst neer om het erna goed te maken ;)

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Rob

@ Inger M

Het zijn idd huiskamervogels, maar 2 heb ik er gered uit de wrede wereld van de dierenwinkel waar het kooitje redelijk overbevolkt was naar mijn idee...vandaar ff het preventief ontwormen. Ik nem liever geen risico dat als ze wormen hebben mijn andere 2 vogels besmet raken.

@ Kirsten

Die ga ik maandag gelijk ff halen..die spuitjes...als ik ze toch alle 4 ga behandelen kan het volgens mij geen kwaad nog 2 dagen te wachten ermee.


Thnx voor alle info en hulp..

Rob

Inger m

Citaat van: Rob op 24 februari 2006, 17:45:07
@ Inger M

Het zijn idd huiskamervogels, maar 2 heb ik er gered uit de wrede wereld van de dierenwinkel waar het kooitje redelijk overbevolkt was naar mijn idee...vandaar ff het preventief ontwormen. Ik nem liever geen risico dat als ze wormen hebben mijn andere 2 vogels besmet raken.



Hoi,
Als je de vogels net hebt van onbekende herkomst (immers waar zaten ze voor de dierenwinkel?) dan is het idd verstandig te ontwormen. Het beste kun je dit na 10-14 dagen herhalen (zie de uitleg).

Ikzelf haal bij voorkeur 1 ml of 2 ml spuitjes bij de dierenarts en knip de punt schuin af (voorkom scherpe randjes). Hiermee kun je het gemakkelijk toedienen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Kirsten

Schuin afknippen is inderdaad erg makkelijk,. en ik gebruik meestal het 1ml spuitje,. makkelijk te doseren,. ( 0,05ml is één druppel)

Succes en laat ons nog even weten hoe het gegaan is

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Rob

Uiteraard....zal me een gevecht worden met als winnaar waarschijnlijk de valken..in ieder geval 1...die laat zich echt niet pakken  :-\....maar opgeven..neuh....staat niet in mijn woordenboek.

Met volhoudende groet

Rob

Riny

Citaat van: Rob op 24 februari 2006, 17:08:00

Van het middel (Ovotopet) moeten ze per vogel 3 tot 7 druppels toegediend krijgen..


Hoy Rob
Ik heb precies hetzelfde ontwormingsmiddel gekregen.
Bij mij staat er wel op dat ik het na 14 dagen moet herhalen.
Groetjes Riny :D

Rob

geloof dat dat ook in de bijsluiter staat...dus doen we gewoon ffies...... :-\


nee hoor...gaat helemaal goed komen.

Met herhalende groet

Rob

Riny

Citaat van: Rob op 25 februari 2006, 15:26:22
geloof dat dat ook in de bijsluiter staat...dus doen we gewoon ffies...... :-\


Hoy Rob
Dat effies laat er maar van af,ik heb 36 wilde valken.
Maar volgend weekend krijg ik logee's ik denk dat ik die dit karweitje maar in de maag splits. ;D ;D
Groetjes Riny :D