3 mei 2025, 02:10:04

Blauwzuur

Gestart door Kirsten, 21 februari 2006, 09:49:45

« vorige - volgende »

Kirsten

Hoi,

Na aanleiding van een eerder topic heb ik een mailtje naar Teurlings gestuurd met de vraag over de aanwezigheid van blauwzuur in de pitten van de lijsterbes.

Ik had er eerder al info over gevonden, maar bedacht me dat het ook in mijn voer aanwezig is,.

Hieronder het antwoord wat ik kreeg

Beste Kirsten,

Blauwzuur komt in de natuur vaak voor. Bijvoorbeeld in de pitjes van
appels, vlierbessen, sommige amandelsoorten, abrikozen, lijnzaad, etc.
Er zit ook blauwzuur in lijsterbessen.

In de mengeling die u voert zit 1% lijsterbessen. Deze zijn bovendien gedroogd. In deze verhouding zijn de lijsterbessen niet schadelijk voor uw parkieten.
De mengeling is samengesteld door nutritritionisten en is afgestemd op de specifieke behoeftes van grote parkieten.

Wij raden echter af om zelf lijsterbessen te plukken en deze aan uw vogels
te geven.

Met vriendelijke groet/Kind regards,
Kirsten Molenaar

Overigens voor de mensen die nu schrikken omdat er Lijnzaad tussen staat,. Dit heb ik eerder nagekeken, omdat ik het ook apart voer voor de rui.
Lijnzaad wordt verhit en ontdaan van overtollige vetten. Het aanwezige blauwzuur wordt zo onschadelijk gemaakt.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Rianne

Bedankt voor de info Kirsten. We hoeven ons dus geen zorgen te maken. :)

Caroline

Bedankt voor de info Kirsten,

Mijn valkjes gooien de lijsterbessen er altijd uit,  :D als ik de kooi verschoon dan ligt de hele bodem vol met gedroogde lijsterbessen.  ;)

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Riny

Hallo allemaal
In mijn voer zitten ook lijsterbessen,maar heb er nog nooit problemen door gekregen.
Ook geef ik in de zomer wel eens takken van vlierbessen, met vruchten er aan ,in de voliere.
Dat zal ik dan toch maar wat minder gaan doen.
Groetjes Riny :D

Rob

Hallo..

Ik weet niet of er mensen zijn hier die door hun voer ook pinda's mengen...ook ff als waarschuwing...met name rauwe pinda's (pelpinda's e.d.) bevaten ook blauwzuur!!

Dit weet ik dan weer vanuit een andere hobby (karpervissen)  waarvoor ik die pinda's moet koken om ze eetbaar te krijgen voor de karper en ook het blauwzuur eruit te krijgen wat dus ook giftig is voor vissen.

Uiteraard mogen ze het wel eten maar met mate!!

Met pindakokende groet

Rob