27 juli 2025, 13:25:03

Jolanda's dag/weekboek

Gestart door jolandaW, 20 februari 2006, 19:06:26

« vorige - volgende »

ManjaV

Hoi Jolanda,

Wat apart dat het eitje bleef hangen aan Brinte  ???
Dat was een eitje dat ze net gelegd had of dat er al lag?

Wat een verhaal zeg, over de grasjes!  :o :o
Zoiets heb ik nog niet eerder gehoord.
Ik hoop dat de rust weergekeerd is.

Jammer dat de eitjes van Cobus en Brinte wsl onbevrucht zijn.
Misschien was dit even om te wennen, en gaat het de volgende keer (volgend jaar?) wel lukken.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

jolandaW

Hoi Manja,

Het was het eitje wat ze net weer had gelegd.
Het vlies zat er nog aan vast.
Maar het is met dat ene eitje gebleven want de dagen er na kwam er geen ei meer.
Ik had voor de zekerheid de oude eieren al vast gemerkt zodat ik zou weten welke oud of nieuw waren.
Ik heb hetzelfde gezien bij Dianatoen ik daar was en daarom schrok ik ook wel want vangen is bij brinte niet echt een optie.
Diana ging toen samen met mij met de vogel naar de dierenarts die het eitje heeft weg gehaald maar dat eitje zat nog iets dieper naar binnen.
Ze noemen dat ook wel legnood.
Helaas heeft haar vogel het daarna ook niet overleefd dus vandaar dat ik even bang was dat mij het zelfde zou gebeuren.
Gelukkig viel het ei toen ze schrok van de stok en wegvloog.

De rust in de voliere is redelijk weer gekeerd al merk ik wel dat er steeds meer vogels een kastje zoeken.
Ook Cobus ging weer op zoek toen hij in de voliere zat maar heeft het nu denk ik wel opgegeven want hij past niet door het gat van de kastjes van de grasjes.
Even heb ik nog gedacht ik hang hun blok in de voliere maar ik heb toch besloten het niet te doen zodat brinte even rust krijgtMisschien na mijn vakantie dat ik het wel weer probeer maar zeker weet ik dat nog niet.

Lady en Scooby zijn vanmorgen weer eens onder de douche geweest (ik wilde de tralies van de kooi weer eens een goede schoonmaakbeurt geven) en daarna stond de kooi open in de badkamer en zowaar kwam Lady er uit zichzelf uit.
In de kamer doet ze dat nooit want dan moet ik haar er uit jagen zegmaar.

Brinte heeft nog steeds last van haar teen al bijt ze er nu niet meer de heledag aan maar ze gebruikt hem erg weinig zag ik.
Kan er niets aan ontdekken en hoop nog steeds dat het over gaat.
Kan haar ook moeilijk verbinden zodat ze er niet aan zit want echt tam is ze niet.

tot zo ver weer.
Misschien als ik tijd heb schrijf ik nog voor ik op vakantie ga en anders na mijn vakantie want dan ben ik nog een week thuis en heb ik vast wel even tijd om weer te schrijven.

groetjes Jolanda

ManjaV

Hoi Jolanda,

Nou, ik hoop ook dat het beter zal gaan met Brintes teentje, want het is niet leuk dat ze er nog steeds last van lijkt te hebben. Wel balen dat je niet kan zien wat het is he.
Dus ze zijn weer terug in de voliere, hebben ze het naar hun zin?

Wat leuk dat Lady ook vanzelf de kooi uitkwam. Stukje bij beetje win je haar vertrouwen. :D

Als je niet meer schrijft in je boekje voordat je op vakantie gaat, wil ik je hierbij alvast een hele fijne vakantie wensen. :D :D :D

Groetjes,
Manja

jolandaW

Hoi Manja,

Ja ik heb nog ff tijd gemaakt om nog te schrijven hier.
Morgen ga ik weg maar wil nog even vertellen hoe het met Cobus en Brinte gaat in de voliere
Het gaat goed daar met Cobus en bij wipt er op los maar niet met Brinte maar weer met de lutino's
Ik schrijf dit in meervout omdat hij echt achter alledrie aan zit en 2 zijn erg gewillig en de derde wil het niet en wordt beschermd door Coco.
Dat is dus toch het vrouwtje van Coco denk ik omdat hij haar zo beschermd
Verder staat er onder in de voliere een mini hondehok (zo noem ik het maar) voor de kwartels waar ze dus niet in zitten maar ik vermoed dat daar straks een nest van een lutino in komt
Zij en Cobus gaan er iederekeer in en blijven er omheen darren.
Nu heb ik het Blok toch ook maar weer in de voliere gezet en ook daar gaat Cobus steeds in maar of Brinte daar straks weer in gaat zitten denk ik niet.
Waarschijnlijk de andere Lutino.
We wachten het maar af.

Bij de grasjes is het flink ruzie geweest denk ik want Pucky mist het laatste kootje van zijn teen kwam ik gisteren achter.
Hij kwam bij me zitten en ik zag dat er allemaal opgedroogd bloed aan zijn teen zat en toen bleek hij dus een stukje te missen.
Hij heeft er niet veel last van alleen vind hij het niet leuk als ik er aan kom wat ik dan ook maar niet meer doe.
Zijn grip is met dat pootje iets minder dan met de andere maar hij houd mijn vinger wel vast ermee.

Verder heeft een van de Lutino's (degene die zo slecht in de veren zit) moeite met vliegen (merkte ik gisteren ook)
Ze klimt overal heen net als haar zus scooby die binnen zit.
Misschien toch ervelijk maar niet zo leuk denk ik voor haar.
Toen ik haar wilde pakken deed ze wel een poging om te vliegen maar ze lande dus midden in mijn gezicht met de nodige schrammen van haar nagels in mijn gezicht.

Verder ben ik deze week midden in de nacht nog opgeschikt door daat alle vogels in de voliere helemaal in paniek waren.
Eerst dacht ik dat het hard begon te regenen maar toen ik echt wakker werd besefte ik dat er iets in de voliere aan de hand was.
Ik mijn bed uit en wat denk je dat ik zie....
Een hele grote hond in de tuin, een beetje van het formaat Bouvier.
Ik schreeuwen tegen dat beest maar nee hoor hij zet rustig zijn poten weer tegen het gaas van mijn voliere.
Mijn man ook wakker en ook zijn bed uit en die geeft een schreeuw naar buiten waarvan de hond dus wel maakte dat die weg kwam.
Alle vogels hingen in de tralies en probeer ze dan maar weer op stok te krijgen als het donker is.
De volgende dag bleek dat de hond een paar huizen verder 2 konijnen had doodgebeten en bij het tuincentrum aan de overkand bij mij lag een dode eend die half was aangevreten.
Ik denk wel dat als ik het niet had gehoord er bij mij ook een paar vogels aan bezweken zouden zijn.

Gisteren kwamen we er achter wie de eigenaar van de hond was en die gaf toe dat hij een hond kwijt was die nacht.
Hij schrok wel toen hij het hoorde van de dode konijnen en zou bij die mensen langs gaan.
Vanaf nu gaat bij ons de poort snachts echt dicht zoals normaal altijd maar omdat we erg laat thuis waren hadden we hem een keer open laten staan. Goede leer voor de volgende keer dus.

Nou tot zo ver deze week.
Tot na mijn vakantie maar weer.
groetjes Jolanda

Mara

Hoi Jolanda

Wij hebben zelf ook een bouvier maar die kijkt niet naar de voliere om, ook niet de andere bouvier die met grote regelmaat hier komt. Ik schrok wel toen ik je relaas hier las. Dat is echt balen maar gelukkig was je er gauw bij. Wij sluiten hier 's nachts altijd de poort af, niet vanwege de loslopende honden maar is eigenlijk een gewoonte.
Verder wens ik je een hele fijne vakantie toe!

Mara

ManjaV

Hoi Jolanda,

Zo te horen heeft Cobus flink sjans. ;D Ik ben heel benieuwd of hij met een van de lutinootjes een nestje gaat maken.
Wat zielig zeg, voor Pucky. Ik hoop toch dat hij snel geen last meer heeft van het pootje.
Wat zal jij geschrokken zijn van het feit dat er ineens zo een grote hond in de tuin stond. Echt bizar joh, hoe kan dat beest nou midden in de nacht ontsnappen?  ??? Gelukkig dat hij luisterde naar je man die hem wist te verjagen. En ja, valkjes schrikken zo snel, laat staan van zo een grote hond die dan ineens in het midden van de nacht voor de voliere staat. Wel eng hoor, vind ik.
Zielig trouwens voor de lutino die niet zo goed kan vliegen.  :-\
Is ze misschien ook in de rui of is het echt erfelijk?
Je leest dit denk ik al niet meer, maar ik hoop dat je een hele leuke vakantie hebt! :D

Groetjes,
Manja

jolandaW

Hallo allemaal,

Ik ben weer terug van vakantie dus heb weer wat te vertellen over mijn vogels.

Allereerst even reageren op de vorige berichtjes
Hoi Mara
Ja wij hebben ook altijd de poort snachts dicht maar daar wij savonds uit waren geweest en het erg laat was dachten we laat maar een keer open.
Dit doen we nu dus ook niet meer dat begrijp je wel.
Verder hebben we hier eigenlijk nooit los lopende honden maar ja deze was ontsnapt en dat kan natuurlijk altijd gebeuren.
En een fijnen vakantie heb ik gehad hoor dat zeker.

Hoi Manja,
Ja Cobus heeft veel sjans maar ik denk dat hij zelf meer zit te sjansen.
En met Pucky gaat het ook prima haar teen is mooi genezen alleen komt er geen nagel meer aan. Hij heeft er gelukkig geen last van.
En de lutino die niet meer kon vliegen vliegt ook weer van boven naar beneden en andersom.
En zoals hiervoor geschreven heb ik een heerlijke vakantie gehad.

Zo dan nu even over de vogels.
Ik heb nu 2 nesten van valken in de voliere, leuk zou je denken maar dat moet ik nog afwachten.
Een lutino heeft haar nest in het kwartelkokje  :(en de ander achter het kooitje met de grasjes die apart staan op de grond. :(
De eieren in het kwartelhok worden soms naar buiten gewerkt en liggen dan verspreid over de bodem van de voliere. ???
Tot nog toe broed er niemand snachts en overdag houd Coco de wacht.
Er mag dan geen valk of vogel in de buurt komen van het hokje en ook ik wordt gezellig in mijn vingers gebeten door hem. :'(
Zelfs het vrouwtje mag er niet bij in de buurt komen.
Bij mij zitten wil Coco dus ook niet meer hij is alleen met de eieren bezig, en het wegjagen
Het andere nest achter de kooi daar lagen gisteren 2 witte eieren en 3 kwarteleitjes. ???
Vanmorgen lag er weer een ei bij dus nu is de stand 3 valkeitejs en 3 kwarteleitjes.
Ze broed wel goed op de eieren dus ik ben benieuwd wat er dan met de kwarteleitjes gaat gebeuren. ;D
Ze heeft de broedplek zo uitgekozen dat ze er net tussen kan tussen de wand en de kooi in.
Cobus en Brinte doen niet veel meer aan broeden of eieren leggen dus daar is het rustig.
Wel roept Cobus steeds met zijn versierfluitje maar veel animo is er niet voor hem.
De vrouwtjes hebben het te druk met broeden denk ik.
Het nestkastje wat ik voor de valken heb hangen is dus leeg.(heb dus vreemde valken denk ik) ???
Bij de grasjes liggen er in het ene nest 5 eieren en in het andere nest 0.
Ook al liggen er in het ene nest geen eieren komt het vrouwtje er allen af en toe uit om te eten verder blijft ze in het eierlozenest. :-\

De vogels binnen waren blij me weer te zien en vooral Scooby wilde gelijk gekoppiekrauwd worden.
Als ik even de kamer uit ging begonnen ze beiden weer te roepen tot ik weer binnen was.
Ze hebben we toch gemist denk ik.
Nu even een kort stukje over mijn vakantie.
Ik ben naar Lanzarotte geweest en heb heerlijk weer gehad.
En de laatste dag dat ik daar was heb ik een tatoeage laten zetten op mijn schouder van een Valkparkiet. Zet over een tijdje wel een keer een foto hiervan neer.

Tot zo ver vandaag

Groetjes Jolanda

Mara

Hoi Jolanda

Wat fijn dat je een goede vakantie hebt gehad.

Ik ken het wat je zegt van gekke valkparkieten, haha, die heb ik ook gehad. Eentje zat in een hoekje onder de voerplank te eten. Ik ben ook heel benieuwd wat er met de kwarteleitjes gaat gebeuren.

Mara

jolandaW

Hallo Mara,

Tot nu toe gebeurd er nog niets met de kwarteleitjes dus is nog ff afwachten.
ik heb ook geen idee hoe lang dat gaat duren.
Verder zitten de Lutino of Cobus op de eieren te broeden al heb ik het idee dat ze elkaar alleen overdag aflossen en dat er snachts niemand op zit.

Verder gaat het met de valken goed en is Birdy buiten inmiddels bijna helemaal geel in plaats van dat ze wit was.
Ze heeft na de laatste rui eigenlijk alleen maar gele veren terug gekregen.
De veren op haar kop zijn er nog niet helemaal en daardoor lijkt ze net een punker.
De eieren in het kwartelhuisje zijn inmiddels allemaal naar buiten gewerkt en heb ik weg gehaald omdat er toch niemand meer naar omkeek.
Daar is de rust weer gekeerd.
De kwartelman en vrouw heb ik gescheiden omdat hij haar weer tot bloedenstoe op haar kop gepikt had bij het wipwappen.
De grasjes is er nog niets veranderd.
moeder en dochter broeden daar nog steeds op de eieren  en in het andere kasje zitten de dames Banjer en Stampertje maar dan zonder eieren.
Micky wil erg veel aandacht van mij en als ik voor de voliere sta hangt ze al in het gaas en kom ik binnen vind ze niets leuker dan aan mijn broek of rok te gaan hangen.
of ik moet tegen haar praten dan blijft ze op mijn vinger zitten en geeft ze me kusjes.

Wat ik me nog wel afvraag is of het kwaad kan als de eieren van de valken nat regenen zoals gisteren met de regen.
Ze liggen natuurlijk niet erg beschut als ze op de vloer liggen al liggen ze op de houten riggel maar toch met die regen van gisteren hier moeten ze wel nat geworden zijn.

En dan nu de vogels binnen.
Lady komt nu zelf uit de kooi en geeft soms ook aan dat ze er uit wil.
Ze heeft van de week een paar keer zomaar een uur bij me gezeten zonder aanstalten te maken naar de kooi te willen vliegen.
Moet daarbij zeggen dat Scooby ook bij me zat wat natuurlijk wel scheeld.

tot zo ver weer vandaag

groetjes Jolanda

Mara

Hoi Jolanda

Ik weet niet of het kwaad kan als de eitjes nat worden...Ik heb echt geen idee...

Mara

jolandaW

Hallo allemaal,

Hier weer even een stukje over mijn vogels.
Het gaat prima met de valken en de eieren worden goed bebroed op de grond maar ik heb niet gekeken of ze bevrucht waren en ik heb ook geen idee wanneer het eerste ei gelegd is omdat ik toen op vakantie was.
In het kwartelhok is de lutino weer begonnen met een nieuw nest en tot nu toe zie ik alleen haar er op zitten.
Cobus eet nog steeds van 2 walletjes en ondanks dat hij snachts op het nest zit is hij overdag aan het flikfloien met Brinte.
Het nestkastje wat voor de valken is bedoeld daar wordt niet naar om gekeken.
De grasjes gaat het nog steeds het zelfde mee moeder en dochter druk aan het broeden al laat moeder zich nu wel door een mannetje voeden.
Mocht er wel wat uit de eitjes komen dan moet dat toch de komende week gaan gebeuren denk ik.
Wel heb ik Pucky weer uit de voliere gehaald omdat hij helemaal kaal werd onder bij zijn kont en ik dat meer in de gaten wil houden.
Hij doet het nu prima nu hij binnen is en voeld zich thuis als hij los is in de kamer.
Met Lady en Scooby gaat het ook prima en ze willen er weer steeds vaker uit de kooi.
Dat mag ook best als ik maar thuis ben en helaas heb ik het erg druk met mijn werk op dit moment.

De kwartels zijn weer samen wand haar wond was weer genezen en ook dat gaat weer goed zo.

tot zo ver weer
groetjes Jolanda

ManjaV

Hoi Jolanda,

Spannend, ik ben benieuwd of het wat wordt met de eitjes. Wel apart dat ze geen gebruik maken van hun eigen broedblok, maar ja...ze weten natuurlijk niet dat die speciaal voor hun is. ;D ;D Of zou er een andere reden zijn...de plek bijvoorbeeld?

Fijn dat het met Lady en Scooby goed gaat! :D
En gelukkig dat het wondje van de kwartel weer helemaal genezen is en dat ze weer samen zijn.

Groetjes,
Manja

jolandaW

Hoi Manja,

Ja ik snap ook niet waarom ze op de grond gaan broeden terwijl er een blokaanwezig is maar het zal wel prettig zijn daar denk ik.

Bij de valken gaat het nog gewoon zijn gangetje maar bij de grasjes heb ik inmidels 2 jonkies wat ik eigenlijk niet verwacht had omdat er  2 vrouwtjes op het nest zitten.
Moeder en dochter wel te verstaan en ik moet zeggen dat zegoed voor de vogelstjes zorgen.
Er liggen nog  6 eieren bij dus ben benieuwd wat er nog van uit komt.

Het gekke is dat ik de ochtend dat het eerste jong geboren is iets naars mee gemaakt heb maar wat wel het beste was wat ik deed voor het waterhoendje wat op de weg lag.
Er was nl een waterhoentje aan gereden op de weg en was zwaar gewond maar leefde nog wel.
Ik zag dat omdat hij 1 poot omhoog deed en de ander zat geplet op het wegdek en verder deed hij zijn kop omhoog.
Zijn of haar partner wilde ook de weg op zag ik en vloog gelukkig de berm in maar de gewonde zwaar gewonde vogel ben ik daarna met mijn wiel overheen gereden om hem van de pijn te verlossen en ook omdat ik niet echt kon uitwijken.
Ik voelde me daar best rot over ook al was dat het beste voor de vogel.
Heel raar misschien maar het schoot door mijn hoofd heen dat zijn geest maar moest verder leven in een jong grasparkietje en dat die dan maar geboren moest worden die dag.
En wat gebeurd er savonds als ik in het blok kijk zie ik een pasgeboren grasje liggen terwijl ik dat helemaal niet had verwacht omdat er 2 vrouwtjes op het nest zitten.
Zou dit een wonder zijn of toeval ???.
De dag er na lagen er 2 jonkies is en vandaag heb iknog niet gekeken maar dat ga ik straks doen.

groetjes Jolanda

Mara

Hoi Jolanda

Wat naar, ik zou zoiets niet kunnen, echt niet.....Tenminste, dat denk ik dat ik dat niet zou kunnen. Maar het was idd het beste voor het hoentje. Ik weet niet of het geluk of toeval was....Maar het is wel een fijne gedachte dat het hoentje in je grasje voortleeft.

Mara

ManjaV

Hoi Jolanda,

Wat een apart verhaal van het waterhoentje.
Een troost voor je dat op diezelfde dag het grasje werd geboren.

Ik vind het erg bijzonder om te lezen dat je twee popjes hebt bij je grasparkieten die op het nestje zitten. Enig idee wie de vader is? :D

Groetjes,
Manja