27 juli 2025, 16:27:35

Jolanda's dag/weekboek

Gestart door jolandaW, 20 februari 2006, 19:06:26

« vorige - volgende »

jolandaW

Hallo allemaal,

Allereerst even over Lady en Scooby
Lady zit erg graag bij scooby en als ik scooby er uit haal dan volgt Lady ook de kooi uit.
Soms wil Scooby wel een even alleen zijn en dan halen we haar er uit en dan begint Lady hard te schreeuwen maar daar ik nog steeds geen gordijnen heb (zijn besteld inmiddels) durf ik het nog niet aan om haar in de kamer los te laten.
Dus iedere dag verhuis ik de kooi naar de badkamer en mag Lady samen met Scooby uit de kooi.
Ze komt steeds makkelijker op mijn vingers zitten al gaat het nog niet echt van harte.
Wel is mijn hoofd haar favoriete landings plaats.
Soms lukt het mij dan om haar daarvan daan op mijn hand te nemen maar meestal vliegt ze een rondje om daarna weer op mijn hoofd te landen.
In de kooi gaat ze heel makkelijk.
Als Scooby er in zit gaat ze of zelf of ik zet haar er in en dat doet ze zonder moeite

Cobus en Brinte,
Die zitten nog in het tuinhuisje samen en beginnen al wat te wennen.
Cobus zit steeds voor het nestkastje en ook Brinte heb ik er al een keer voor zien zitten.
Wat me wel is opgevallen is dat ze erg weinig eten en ik heb dus maar op meerdere plekken voerbakjes gehangen zodat ze er misschien makkelijker bij kunnen.

In de Voliere,

Daar gaat alles nog goed al heb ik een vermoede dat er een Lutino valk erg broeds is want die haar rode vlekken "lekken weer uit" en ze zit steeds op de grond bij het hokje wat mijn man voor de kwartels heeft gemaakt en kruipt daar steeds in.
Het is een soort van mini hondenhok zoals het er uit ziet en de kwartels zitten er nooit in.
Zou me niets verbazen als ze daar straks eieren gaat leggen.
Maar dat is beter dan zoals vorig jaar op de betonvloer onder in het nachthok ???

De Kwartels,
Deze hebben samen inmiddels 6 eieren op de grond liggen her en der verspreid.
Ik leg ze iedere keer maar bij elkaar als er weer een ei gelegd is daar waar ze de eerste 2 gelegd had.
Ze zit er sinds gisteren snachts op.
Eigenlijk zitten ze er dan samen op wat wel een leuk gezicht is.
Ik vind ze eigenlijk wel erg jong voor een nest maar ik heb geen idee wat gewoon is voor kwartels.
Ze zijn een half jaar oud nu.
Maar ja de eieren komen en kan je moeilijk tegen houden toch?

tot zo ver weer even

groetjes Jolanda

ManjaV

Hoi Jolanda,

Wat leuk dat je kwarteltjes met een nestje zijn begonnen! :D En wat grappig dat ze ze zo verspreid door het hok leggen. Doen kwartels dat altijd? Hihi...maf hoor..

En zo te horen gaat ook alles goed met Lady en Scooby. Ik ben blij dat ze het met elkaar kunnen vinden. Het was een goed idee van je om Lady gelijk aan te schaffen!

Ik ben heel benieuwd of Cobus en Brinte daadwerkelijk aan een nestje gaan beginnen! Heeft Brinte nog wel eens een bloedende teen gehad?

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

jolandaW

Hoi Manja,

Hoe of het is met kwartels ik heb geen idee.
Ik kreeg ze in november van de buurman want die had jonkies en ik wilde wel een stelletje hebben.
Ben dus idd net aan het zoeken geweest op internet over kwartels en las ergens ook dat ze binnen een jaar al eieren leggen maar of ze dat door de hele voliere doen geen idee maar hier dus wel.

Wat Brinte betreft bloed het niet meer na die ene dag.
Ze bijt er nog wel steeds aan maar dat deed ze in de voliere ook altijd.
Dat zal een gewoonte zijn van haar denk ik en vind ik niet zo erg zolang het maar niet kapot gaat en gaat bloeden.
Als dat wel zo is heb je nl kans op ontstekingen enz. en ik hoop dus dat dat niet gebeurd.
Het gaat goed met haar maar toch blijf ik telkens weer kijken of ik niets zie aan die teen van haar.
Dus ik blijf het in de gaten houden..

groetjes Jolanda

ManjaV

Hoi Jolanda,

Heel goed dat je Brinte extra in de gaten houdt, je moet er toch niet aan denken dat het weer gaat bloeden... :( ik hoop dat het echt nooit meer gebeurt!
Zitten ze nog steeds zo voor het blok te dwalen? :D :D

Wel grappig van die kwarteltjes, ik vind ze er ook altijd heel lief uitzien.  :-* :-* En dadelijk heb je mini-kwarteltjes! :D

Groetjes,
Manja

jolandaW

Hallo allemaal,

Vanmorgen Scooby en Lady weer zoals elke dag in de badkamer los gelaten.
Lady blijft in de buurt van scooby dus zet ik scooby op de grond tussen wat speelgoed en zet ik lady er bij.
Scooby is niet meer zo speels en zit er dus gewoon bij en Lady begon vandaag zowaar wat aan het speelgoed te happen.
Vooral het kleine spiegeltje wat ik er bij gelegd had vond ze wel leuk.
Ze zit dan alles om zich heen op te nemen en houd scooby in de gaten waar die is en wat die doet.
Nou doet scooby niet veel maar ik hoop dat Lady het speelgoed wel leuk gaat vinden.
Ze komt wel makkelijker op mijn vingers als ze op de kooi zit maar haar uit de kooi halen mag ik nog niet.
Ik moet dan zorgen dat ze op de grond zit en dan komt ze wel naar het deurtje klimmen en dat is precies wat Birdy ook altijd deed.
Birdy kwam eigenlijk pas de laatste 2 maanden op mijn vingers de kooi uit en voor die tijd was het ook altijd eerst naar de grond sturen en dan pas er uit als ik op het deurtje tikte met mijn vingers en als ze daar zat klom ze op mijn vinger om er uit te gaan.
Alleen vliegt Lady zelf het deurtje uit en mag ik haar pas oppakken als ze boven op de kooi zit.
In de kooi doen is ook geen probleem dat gaat heel goed met haar.

Verder is Cobus het nestkastje aan het inspecteren en heb ik al een paar keer gezien dat hij er in ging zitten.
Nu moet Brinte nog over de streep en dan hoop ik dat er eieren komen.
Afwachten maar weer.

Het huisje voor de kwartels wordt ook druk geinspecteerd door Birdy buiten en Coco.
Het is niet dat ik van hun eieren wil maar ja je kan het ook niet tegen houden en ik denk dat het er wel van komt zoals die twee tegenwoordig on af scheidelijk zijn.

Verder verloopt alles hier rustig en gaat het goed hier.

tot zo ver maar weer

groetjes Jolanda

ManjaV

Hoi Jolanda,

Fijn dat het zo goed gaat tussen Scooby en Lady! En zo te horen wordt Lady ook al aardig tam, dus dat is helemaal mooi! :D

Ik hoop dat Cobus en Brinte aan een nestje beginnen, dat zou heel leuk zijn. En in het tuinhuisje kunnen ze gewoon hun gang gaan omdat dit niet zo koud is als buiten.

En wie weet ook nog een nestje van Birdy en Coco? Ze zijn bij jou wel druk bezig! :D :D :D

Hoe is het trouwens met Bessie?

Groetjes,
Manja

jolandaW

Hoi Manja

Met Beesie gaat het goed wat levendigheid betreft maar de ontlasting is toch chronisch zoals ik al dacht het blijft waterig.
Maar zijn veren zijn nu niet vies meer en worden ook niet vies op dit moment.
Ik maak elke dag zijn kooi schoon en heb niets op de bodem liggen waardoor ik goed kan zien hoe het er uit ziet.
Hij is echt weer helemaal op geleefd en is door het dolle heen als Micky Rakker en Banjer uit de kooi mogen.
Hem laat ik niet in de kooi omdat hij mijn handen niet echt leuk vind en dus ook tam is.
Ik had hem van de week wel in de badkamer los gelaten samen met Rakker zodat hij het ook even gezellig had.
Maar als hij dan de kooi in moet dan moet ik hem echt vangen al laat hij dat wel makkelijk toe moet ik zeggen.
Hij zit wel op mijn vinger als rakker er ook zit maar hij zit dan niet echt op zijn gemak merk ik.
Is niet echt bang voor me hoor maar anders dan de andere vogels als ze los zijn.
Als het straks weer warm genoeg is gaan hij en Rakker ook weer de voliere in.

groetjes Jolanda

kimmie

Heey Jolanda,

Wat gaat het goed met Lady...
Ze wordt al aardig tam zie ik...

Hopelijk gaat Brinte over de streep...
En dan samen met Cobus eitjes leggen...

Groetjes Kim
Groetjes Kim, Karel en Lady

jolandaW

Vanmorgen Lady en Scooby er weer uit gehad (zoals elkedag) in de badkamer met allemaal speeltjes op de grond.
Ze krijgt steeds meer interresse in speeltjes maar wat ze het allerleukste vond was de doppinda's die ik er bij gelegd had.
Ik had  nog een zak met ongebrande pinda's staan voor de vogels buiten om te rijgen aan een draadje en dacht dat vinden hun vast ook wel lekker.
En ja hoor heel lekker en heel interessant want voor dat ze bij de pinda zijn zijn ze al een tijdje zoet.

Dat was dus weer een heel leuk gezicht.
Verder zaten Cobus en Brinte heel gezellig bij elkaar alsof ik ze kwam storen toen ik het tuinhuisje in kwam.

En Coco liet al zijn charmes weer zien toen ik de voliere in kwam.
de nodige woorden en zinnen kwamen er weer uit en hij deed heel verliefd tegen mij.
leuk gezicht en lief hoor maar ik ben blij dat ik gisteren zag dat hij dat ook deed bij Birdybuiten.
Ook daar zat hij gisteravond hele verhalen aan te vertellen en dan draaien met zijn kop scheef wat hij altijd bij mij deed als hij me gemist had.
Nog steeds is het zo dat als hij me buiten ziet lopen hij alles achter zich laat en tegen de tralies aan vliegt om zo dicht mogelijk bij me te zijn.

de kwartels hebben nu 10 eieren liggen in de hoek van de voliere.
Kunnen dat nooit uitbroeden volgens mij want daar kan zo'n klein beestje toch niet boven op zitten.
Maar we zien het wel. Als ik ze weg haal kunnen er nog wel veel meer komen denk ik dus ik laat ze maar liggen.
Het valt me mee dat de grasjes ze nog niet open gepikt hebben.
Al hebben die het nog steeds druk met de nieuwe tak die ik er laatst in gezet had.
Wat de 2 jongste grasjes (broer en zus) ook heerlijk vinden is mijn haar.
ze springen steeds op mijn hoofd en dan schut ik weer en dan komen ze gelijk weer terug.
Ze zien dat vast als een spelletje

groetjes Jolanda

jolandaW

Hallo allemaal,

Gisteravond waren de grasjes in huis los zoals altijd savonds en ik was ff bezig met de pc en mijn man dacht ik laat scooby er weer even uit.
Scooby lag weer mooi bij mijn man te dutten op de bank en hij had vergeten het deurtje dicht te doen van de kooi.
Na een tijdje had Banjer dat gemerkt en dacht laat ik maar weer eens op visite gaan wat Lady volgens mij niet erg goed beviel want die vloog de kooi dus ook uit.
Dat was dus niet de bedoeling en vloog dus als een wilde door de kamer.
Boven op de kast vond ze een landingsplaats en ik probeerde haar er af te halen maar ze vloog weer weg naar het buro en daarvandaan tussen een palm.
Ze is nog niet tam genoeg om dan op mijn handen te gaan zitten en was dus een beetje in paniek over wat ze doen moest.
Ik heb toen Scooby maar gepakt en op de grond gezet en ja daar ging ze bij de volgende vlucht naar toe.
Wandelend naar de keuken en ik met scooby er maar achteraan tot ze op de gordijnroede zat en ik haar eindelijk op mijn vinger kon laten overstappen.
Als ik Scooby niet op mijn andere hand had gehad was ze zeker weer weg gevlogen.
Zo samen kon ik naar de kamer en naar de kooi lopen om ze daar weer in te zetten.
Gelukkig vloog ze niet meer tegen de ramen aan.

Verder had ik vorige week zaad gehaald voor ze in een andere dierenwinkel die iets dichterbij was maar ze eten daar niet veel van merk ik dus vandaag moet ik toch maar weer mijn voorraad aan gaan vullen met zaad uit die andere dierenwinkel.
Het zaad ziet er hetzelfde uit maar zal toch anders smaken denk ik.
Ze hebben dit al eerder gehad toen ik een keer zaad mee nam uit het tuincentrum (Ranzijn) dat wilden ze toen ook niet eten.
Ze zijn dus erg kieskeurig bij mij de vogels.

Het grasje wat ik binnen heb met de dunne ontlasting drinkt gewoon erg veel water.
Hij krijgt elke dag een schone kooi en eten en drinken maar van de week was het drinkbakje helemaal leeg.
Hij had toen wel gewone poep en ik was bang dat ik misschien te weinig water er in gedaan had maar de volgende dag was het bakjewater weer helemaal leeg.
Het bakje is niet lek want het was een ander bakje waar het water in zat.(zet de bakjes elke dag in de afwasmachine)
Het zal wel een oorzaak hebben dat hij zo veel drinkt maar ik maak me er nu geen zorgen meer over omdat hij dat zijn hele leven al heeft die dunne ontlasting.

Verder gaat alles goed hier met de vogels.

Met mijn zoon ging het maandag avond wel iets minder want die heeft zijn auto totallos gereden :( maar gelukkig mankeert hij buiten de schrik niets.
Hij had zijn auto net 2 maanden dus dat is wel balen.
Maar ik ben al blij dat hij niets mankeerd.
Ze zeggen wel kleinen kinderen kleine zorgen en grote kinderen grote zorgen maar dat is idd zo.

Tot zo ver weer vandaag

groetjes Jolanda

ManjaV

Hoi Jolanda,

Dat is inderdaad schrikken, dat ongeluk van je zoon. Gelukkig is hij ongedeerd gebleven.

Het is trouwens wel handig dat Lady zo te horen Scooby imiteert!
Lady zal vanzelf meer en meer tam worden, omdat Scooby dat ook is.

Wel apart trouwens dat je grasje zoveel drinkt...misschien valt er op internet iets te vinden?

Groetjes,
Manja

jolandaW

Hoi Manja,

Ga zeker een keer zoeken op internet
Ik snap wel dat wat er in gaat er ook weer uit moet maar normaal is het natuurlijk niet.
Alleen wordt dat zoeken vandaag niets meer want ik ga me nu omkleden en snel te werk.

groetjes Jolanda

danielle

Hoi Jolanda,

Ik ben hier nieuw, maar was toevallig jouw dagboek even aan het doornemen.
Maar ik las dus dat jouw grasparkietje heel veel drinkt en diarree heeft.
Mijn grasparkiet heeft precies het zelfde gehad. Ze dronk echt extreem veel, ze ging zelfs regelmatig terug naar de kooi als ze rondvloog. Ook had ze altijd dunne poepjes, soms echt pure plasjes. Verder was ze ook super gezond en was er niets aan haar te merken.
Ik wist dus absoluut niet waar het aan lag, maar ben toen toch maar naar de dierenarts gegaan.
Daaruit bleek uit microscopisch onderzoek dat ze teveel bacterieen in de ontlasting had. Ik heb toen antibiotica gekregen, dit hielp wel, maar een week na stop datum begon het weer. Toen weer een antibiotica gekregen en voor langere tijd - verbeterde weer, maar de klachten kwamen weer terug  ::).
Uiteindelijk heb ik ontlasting naar het labatorium gestuurd (is erg prijzig) en toen kwam er uit dat ze de bacterie streppococcen (weet niet of ik het goed schrijf). Hier heb ik een ander antibiotica voor gekregen. Ik had er een hard hoofd in, maar ze is weer helemaal beter  :D. Ze drinkt nauwelijks meer en heeft bijna alleen maar goeie poepjes.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes, Danielle

ManjaV

Hoi Jolanda,

Die tip van Danielle vind ik een hele goede tip.
Ik heb namelijk ook eens een AB gehad voor Fuzzy die niet hielp. Later kreeg ik een andere AB, die wél hielp. Fuzzy had toen ook een bacterie, ik geloof ook streptokokken (ik ben niet zeker).
Normaalgesproken krijg je Baytrill maar toen moest ik of Bactrimel gebruiken of een andere (de naam zoek ik nog even op). Die heeft heel goed geholpen.

Groetjes,
Manja

jolandaW

Hoi Danielle en Manja,

Ik heb idd in het begin toen ik deze vogel net had medicijnen van de DA gehad alleen weet ik niet meer welke maar ook die hielpen niet.(tot 2x toe)
de laatste keren heb ik medicijnen uit de dierewinkel gehaald en dat waren Bogena finecoc van Beaphar (kost 9,90) en die ander die ik daar voor gebruikt heb was Astricycline van Bogena(kost 6,75)
Maar ik ga verder zoeken naar de medicijnen waar jullie het over hebben voor die streptokokken en ga er informatie over zoeken.
Verder is hij heel levendig en ondernemend en mankeerd er neits aan hem maar ik hoop dat ik wat vind waar het door opgelost kan worden.

groetjes Jolanda