9 mei 2025, 01:47:38

Jolanda's dag/weekboek

Gestart door jolandaW, 20 februari 2006, 19:06:26

« vorige - volgende »

Riny

Hoy Jolanda
Het beste is om ze 2x per jaar een wormkuur te geven.
Een wormkuur bestaat uit 2 delen met 14 dagen er tussen,dit om de eitjes ook nog te doden.
Ik doe het altijd voor en na het broedseizoen.
Buitenvolierevogels hebben het wel harder nodig als binnenvogels.
Groetjes Riny :D

jolandaW

Hoi Riny

Dank je wel voor je reactie ik ga er meer over op zoeken van de week en als het zo belangrijk is dan moet ik er ook maar aan en moeten ze helaas voor hun weer gevangen worden
Gelukkig heb ik er maar 6 in de buiten voliere dus heb er denk ik niet zo veel moeite mee met vangen als jij ;)
Verder vind ik alle informatie die ik krijg van jullie belangrijk voor mij omdat ik eigenlijk het afgelopen najaar pas met een voliere ben begonnen en er nog lang niet alles van weet.
En vogels in een voliere is toch heel wat anders dan een paar vogels binnen in huis.

groetjes Jolanda

caro

Hoy Jolanda,

Goed dat je je parkietjes apart gezet heb. Nu maar hopen op een hoop eitjes.

Ik las dat je ook nog niet zolang een voliere heb. Ik ook niet hoor, ik weet eigenlijk helemaal niets van vogels. Wij hebben sinds vorig jaar mei pas vogels. Iets wat ik absoluut niet zag zitten maar ja ik had het mijn kids beloofd dat ze een vogeltje mochten als opa jonge vogeltjes had, dus in mei 2005 kreeg de oudste een valkje en in juli kreeg de jongste een valkje. Ik zag het echt niet zitten hoor om vogels te hebben. Ik ben opgegroeid met honden dus vogels daar wist ik helemaal niets van. In november 2005 kwam de voliere, en over 3 weken gaan we de voliere vergroten. Het kan raar lopen in het leven.
Ik ben echt verslaafd. 8)

Groetjes

Caro
Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "

http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/

jolandaW

Hallo Caro

Ik heb vogels altijd al leuk gevonden en ik kreeg mijn eerste grasparkiet van mijn opa toen ik 8 jaar was.
Ik moest toen kiezen uit 2 grasparkietjes en we namen ze toen bijde mee naar huis en omdat we niet konden kiezen kreeg ik de een en mijn broer de ander.
ze zijn 11 en 15 jaar geworden.
Daarna heb ik weer 2 grasparkietjes gehad maar omdat mijn zoon asmatisch was moesten ze weg.
Ik heb zelf ook asma maar ik had alleen last als ik de kooi moest schoon maken maar omdat mijn zoon toen een baby was wilde ik voor hem zoveel mogelijk die asma beperken.
Heb toen eigenlijk wel altijd een voliere willen hebben maar hellaas kwam het er niet van omdat mijn mede huisbewoners om het zo maar te noemen er niets aan vonden.
Drie en half jaar geleden woonde ik weer alleen en toen ben ik voor de gezelligheid met scooby begonnen met in mijn achterhoofd dat als het binnen niet ging door de allergieen dat ik dan buiten een voliere wilde hebben.
Na een half jaar kocht ik dus die kamer voliere en daardoor ook nog een paar valkjes en parkietjes en dat was dus binnen te veel voor mij dus die verhuisden naar buiten in de kamervoliere en inmiddels staat er dus een grote voliere in de tuin.
Mijn grasjes zitten nu dan weer in de kamervoliere en die staat voor de deur in het tuinhuisje waarvan ik snachts de deur nog dicht heb tegen de kou en overdag de deur dus open.
Zo is voor mij dus vorige zomer mijn wens in vervulling gegaan met die voliere en ben ik dus eigenlijk ook net begonnen er mee en weet er ook nog niet zo veel van maar ik haal veel informatie hier van deze site en uit diverse boekjes.
Het is een hobby en niet de bedoeling dat ik echt ga kweken voor de verkoop maar een nestje in dit jaat lijkt mij echt heel leuk dus daar wacht ik op.
En als het niet lukt vind ik dat wel jammer maar vind het evengoed leuk als ik naar de vogels kijk of als ik in de voliere sta en ze komen bij me zitten.

groetjes Jolanda

caro

Hoi Jolanda,

Wat fijn voor je dat je wens is uit gekomen. Ik haal ook een hoop dingen van deze site en internet af. Wat moeten we nog zonder internet he ;). Veel plezier met je voliere.

Groetjes

Caro
Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "

http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/

jolandaW

Hoi Caro

dank je wel en jij ook heel veel plezier met je vogels.

En jahoor vandaag vond ik mijn eerste eitje, alleen niet van de valkjes maar van de grasjes.
Denk alleen niet (weet het eigenlijk wel zeker) dat er wat uit komt want het zijn voor zover ik weet twee vrouwtjes die er in dat nest kastje zitten.
Al moet ik zeggen dat de een wel een mannen naam heeft nl. David omdat toen hij jong was echt een mannetje leek.
Zijn snavel is later bijgekleurd en werd het dus een haar.
Maar ondanks dat zag ik dat het wel aanstekelig werkt want de mannetjes die in die voliere zitten hadden voor het eerst ook aandacht voor de vrouwtjes inplaats van alleen voor elkaar.

Over de valkjes valt dus niet zo veel te zeggen behalve dan dat Cobus wel steeds voor het nestkastje zit en naar binnen kijkt samen met Brinte maar ik heb hem of haar er nog niet naar binnen zien gaan.
We wachten vol spanning af.

groetjes Jolanda

jolandaW

Vandaag heb ik een schaal met kattegras in de voliere gezet.
Nou ik moet zeggen dat er op dit moment niet veel meer van over is dan een bakje met gras wat helemaal geplet is in aardig uit gedund
Het was in iedergeval wel een succes, vooral cobus en brinte gingen er helemaal in liggen kroelen.
tot zover weer even een klein berichtje

groetjes Jolanda

Wilma1

Hoi Jolanda,

Wat een leuke verhalen van je...ik heb ook 6 grasjes en die "woonden" eerst samen met 2 valken, dat ging prima TOT er jongen kwamen toen werd de oorlog verklaard en heb ik ze gescheiden, anders had ik geen vogels meer gehad. Ook daarna kon ik de, voor hun bekende, valken NIET meer terug zetten, want ze vlogen elkaar in de veren.

Nu alles bij hun soort zit gaat het allemaal goed en rustig en achter tralies willen ze nog wel kijken naar elkaar  ;D..

Je hebt een hele mooie voliere staan en een leuke wilgentakhanger gemaakt...ik ben er ook achter dat zelf maken goedkoper is en nog leuker ook!

Succes met je vogels.
:D Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

jolandaW

Hoi Wilma,

Bedankt voor het compliment.

Maar kon de ze ook niet meer samen zetten na het broedseisoen?
Dat is wat ik dus wel wil doen zodat ik van de winter maar voor 1 voliere moet zorgen en ze dan van het volgende voorjaar weer appart.
De kamervoliere is lastiger schoonmaken omdat ik daar niet in kan staan en het leek me dus wel makkelijk om ze in de winter weer bij elkaar te zetten.
Maar ja de winter is net voorbij dus dat is pas weer zorg voor later.
Ik heb van de grasjes inmiddels een 2e eitje in het nest van de dames ???
Heb ik straks in iedergeval paaseitjes voor met de pasen ;D ;D ;D ;D

groetjes Jolanda

Wilma1

gekleurde eitjes  ;D ;D ;D....maar wat de grasjes betreft kon iK ze idd niet meer terug zetten...de grasjes vielen de valken aan...niet allemaal, maar voor de valken niet prettig wonen meer.

Ook  de jongen die inmiddels "volgroeid" waren, tot echte valken vielen ze aan, ze voelden gewoon dat ze nog jong waren en deden heel gemeen, ik heb de valken nu definitief apart in een kamervoliere ....ze mogen er elke middag uit....en de grasjes in de grotere voliere, die geeft ik bewust geen broedblok omdat ik, met 10 vogels totaal, die voliere vol genoeg vind zo...

Jouw voliere is veel groter, dus je kan het altijd proberen natuurlijk, maar wel goed in de gaten houden, want het zou zonde zijn, als het fout zou gaan en je vogels aangevreten en gestresst worden...
;) Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

jolandaW

Hoi Wilma,

mijn voliere is ook niet zo heel groot hoor
de buiten maat is 1.80 x 1.80
Maar ik ga het van het najaar wel proberen of ze terug kunnen en anders gaan ze weer de kamervoliere in alleen zal die dan van de winter in het tuinhuisje staan en niet in de kamer.
Ik ben nl. ook allergies voor allerlei beesten en ik heb al 2 valkjes en een grasparkiet in huis wat dus nog wel gaat maar komen er meer in huis dan loop ik de hele dag te niezen.
Dat doe ik ook als ik de voliere schoon maak hoor maar daar zit je niet de hele dag in (soms wel een uur of een paar uur per dag hoor ;D ;D ;D) maar dat is goed vol te houden zo.

Verder heb ik vandaag gezien dat Brinte in het nestkastje gekropen was dus wie weet krijgt ze nu toch de kriebels.
Coco mag van Cobus niet meer in de buurt van brinte komen dus die beschouwd haar als zijn eigendom denk ik.
Ze wijkt ook weinig van zijn zijde moet ik zeggen.
Maar snachts zitten ze gezellig naast elkaar in het nachthok en de rest van de valken aan de anderekant van het nachthok.
De hele winter hebben ze er niet in gezeten en nu het warmer wordt gaan ze daar slapen ???

de grasjes hebben inmiddels 3 eieren en de mannetjes beginnen nu de vrouwtjes interesant te vinden dus wie weet wordt het toch nog eens wat met die eieren en blijven het straks niet alleen paaseieren  ;)
Tot zo ver weer vandaag

groetjes Jolanda

moonwitch (diana)

Hoi Jolanda

Wat leuk dat Cobus zijn meisje gevonden heeft. Hopelijk volgen de eitjes snel en krijg je mooie jonkies.
Als ik me niet vergist komt cobus van een witmasker papa en een wildkleur mama.
Deze waren hele goede ouders.
Groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Wilma1

Net wat Diana zegt...erg leuk dat ie zijn vriendinnetje heeft gekozen....nu verder maar afwachten WAT er van komt  ;D..

Wat ik wel apart vind, is dat er toch meer mensen op het forum zitten en toch evengoed de zorgen nemen voor dieren, terwijl ze allergisch zijn....mijn petje af hoor, want ik heb een zoon met astma (die woont niet meer thuis, want dan had ik zeker geen vogels binnen kunnen hebben), dus weet wat een allergie kan doen met je!! Als je zo'n grote dierenliefde hebt is het prettig dat je het kan waarmaken, om er toch van te genieten!!
;) Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

jolandaW

Hoi Diana,

Cobus heeft echt al van het begin af aan een zwak voor brinte.
En ik vind het echt leuk om te zien hoe ze alles samen doen.
Echt alles want waar Cobus is daar is Brinte ook en gaat hij of zij eten dan gaan ze ook altijd samen.
Als ik iets in mijn handen heb komen ze ook altijd gelijk bij me zitten nadat Coco er zit dan want die is en blijft altijd de eerste die bij me komt als ik in de voliere sta of ik nu wel of niet iets bij me heb voor ze.
Van morgen zat ze weer in de opening van het nestkastje dus wie weet krijg ik van hun ook nog eitjes voor de pasen ;D

Hoi Wilma,
Ja ik weet wat het is om astma te hebben want ook dat heb ik maar toch gaat het goed met de vogels samen die ik binnen heb.
Soms heb ik er wel wat meer last van hoor maar ik zou ze toch niet willen missen.
Het vreemde is dat ik van de valkjes minder last heb dan van de parkietjes dus ik denk dat ze toch andere huidschilvers hebben (dat is het geen je last van heb die huidschilvers) of het komt omdat ik vroeger wel parkieten heb gehad en daar dus meer allergies voor geworden ben want hoe meer je er mee in contact komt hoe groter de allergie wordt.
Ook als je ergens niet allergies voor bent kan je het na verloop van tijd wel worden omdat je er veel mee in contact bent.
Dat heb ik nl gemerkt met een konijn
Ik was allergies voor cavia's die ik vroeger ook gehad heb en niet van konijnen dus ik nam 10jaar geleden een konijn in huis en dat ging goed tot na een half jaar en moest het konijn toch echt naar buiten toe.
Nou hoop ik echt dat ik van de valkjes niet meer last krijg dan dat ik nu alleen bij het verschonen van de kooi heb want ik zou ze voor geen goud willen missen.
Maar de tijd zal het leren ik heb de oudste nu al ruim 2 jaar in huis en gaat nog steeds goed.
Waar je ook last van kan hebben is dat als ze door de kamer vliegen ze door het vliegen het stof van de meubels laten dwarrelen.
Dat is wat ik dus had toen mijn oudste parkiet na 15 jaar overleed en die kon niet vliegen en toen ik jonge vogels nam daarna kreeg ik ook behoorlijk last want die vlogen wel door de kamer en daarmee verplaatsten ze natuurlijk het stof waar je niet altijd bij komt met afstoffen.
Dus ja je huis stofvrij proberen te houden is ook belangrijk met dieren en een allergie of astma.

Groetjes Jolanda

jolandaW

Hallo allemaal,

Er veranderd nog niet veel in de voliere bij de valkjes.
Cobus en Brinte zijn nog steeds samen en zitten vaak voor het blok maar gaan er bijna niet in.
Heel af en toe zie ik brinte in het gat van het blok zitten en Cobus kijkt af en toe naar binnen maar er echt in willen ze niet.
Misschien zijn ze er toch nog wel te jong voor maar ik blijf het vol verwachting volgen.

Bij de parkietjes is het een ander verhaal.
Ik vond van de week èèn ei naast het blok wat stuk was en èèn die heel was.
Dacht eerst dat er èèn haar eieren op de grond aan het leggen was maar het bleek uit het blok van de 2 vrouwtjes te zijn.
Ik vind het maar knap dat ze die eieren uit het blok kunnen gooien want zo laag zit dat gat niet. ??? ???
Het grasparkietje wat in het andere blok zit komt er bijna nooit uit en zit er altijd alleen in met wel tegenwoordig 2 mannetjes voor en op het blok.
Misschien dat er ooit nog wat uit het ei komt maar ook dat wacht ik geduldig af.

Verder heb ik vandaag voor het eerst bij Birdy (die bij mij binnen in de kooi bij Scooby zit) mogen koppiekrouwen.
Ze vond het eerst maar niets maar liet het toch wel een beetje toe en later vond ze het toch wel lekker en ging ze er helemaal voor zitten.
Scooby jaloers natuurlijk want die wil altijd dat ik het doe.
Dus nou moet ik bij 2 vogels tegelijk in hun nek kriebelen ;D ;D ;D

groetjes Jolanda