2 mei 2025, 21:40:05

Douchen

Gestart door Shirley, 11 juni 2003, 01:09:21

« vorige - volgende »

Shirley

Hallo allemaal,

Ik zag dat er al een onderwerp over het douchen op de site stond, maar op één of andere manier kan ik er niet op reagereren.

Mijn vraag is het volgende. Mijn valkje wil niet in bad. Ik heb hem één keer helemaal nat gemaakt, waarna hij niet kon vliegen en het me echt niet in dank af werd genomen. Ik heb het dan ook niet meer gedaan, maar hij is zo ontzettend stoffig. Hij zit altijd los en als hij dan vliegt dan zie je het stof gewoon neerdwarrellen. Als hij zich schoon zit te maken, krijgt hij spontaan een niesbui :-/

Moet je een valk eens in de zoveel tijd toch een douche geven, ondanks dat hij dit niet fijn vind?

Groetjes en alvast bedankt voor je reactie.

Shirley

Kolkkie

Hoi Shirley,

Dat je niet kon reageren op het onderwerp, komt omdat het afgesloten is. Dit kan je zien aan dit ikoontje .

Het is beter voor de veren om je valkje toch te douchen. Dit om zo veel van het stof kwijt te raken.
Ik heb er hier 1 zitten waar de wereld niet groot genoeg voor is als ik hem natsproei.
Wat je kan proberen is om het met een plantenspuit te doen die op de nevelstand staat. Mss dat je valkje dat wel lekker vind.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Irene

Hoi,
Mijn valkje is er ook nog niet helemaal uit wat hij nou wil;de eerste keer met de plantenspuit was fantastisch! de tweede  keerwat minder. en de derde keer dacht hij >:(! Maar toch blijven proberen, he.  Dus de vierde keer vond hij het zozo! We hebben nu ook een badje, maar dat vindt hij eng en durft er niet in. Alhoewel hij wel heel nieuwsgierig werd toen hij zijn lekkere hapje voorbij zag drijven, spinazieblaadjes ;) Maar in mijn schaal met druiven neemt hij wel ONGEVRAAGD een bad >:( ;D ;D :D
Hij weet dus ook nog niet wat hij wil. Blijf het proberen, in ieder geval de plantenspuit op nevel stand en dan omhoog spuiten en wie weet gaat hij het uiteindelijk wel fijn vinden.
Succes en groetjes, Irene ;)

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

Shirley

Bedankt voor jullie tips. Ik ga het morgen gelijk uitproberen.

Wat dat ongevraagd in je kom met druiven zitten betreft....ik herken het. Karel moet ik op ander voer zien te krijgen, maar hij vertikt het om het te eten, maar duikt wel zo in mijn kop tomatensoep en ander eten.  :D

Groetjes....

Shirley

Oh ja...hoe vaak moet je een valkje onder de douche zetten?

Paul

Hoi Shirley,
Bij mijn valkjes is het verschillend.
Sommige vinden het niks maar er zijn er ook een paar die gaan helemaal met de vleugels wijd hangen om zoveel mogelijk water op te vangen.
En sommige kunnen zelfs nog gewoon vliegen als ze drijfnat zijn gespoten en andere storten dan gelijk neer.
Het heeft dan te maken met het vet in de veren wat het water afstoot, sommige zullen dan dan misschien minder hebben.
Je moet ook lauwwarm water gebruiken, te koud vinden ze niet fijn en ze kunnen kou vatten en te warm lost het vet in de veren op waardoor ze niet meer kunnen vliegen.
Als het opdroogd natuurlijk weer wel hoor gelukkig :-)
Met warm weer kan je ze best elke dag even spuiten maar met normaal weer zou ik zeggen één keer per week douchen.

Groetjes,  paul

Marianne

11 juni 2003, 14:54:34 #6 Last Edit: 12 juni 2003, 01:21:27 by Marianne
Hoi Shirley,

Ik douche mijn valkjes ook met de plantenspuit op nevelstand en ze vinden het heerlijk.
Als ik nu met de plantenspuit in de huiskamer rondloop om bv. de varen te gaan vernevelen dan piepen ze alle 3 van blijschap in de kooi omdat ze denken dat ze aan de beurt zijn voor een douche.
Ik douche ze elke week wel een keer en als het warm weer is wat vaker.
Lekker met lauw water maar koud vinden wij mensen ook niet lekker toch?!

Succes ermee.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Shirley

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mijn valkje voor de eerste keer met de plantenspuit bespoten, leuk vond hij het niet maar misschien went hij er wel aan. Morgen ga ik gewoon weer een nieuwe poging wagen, het is dan immers toch zo'n 30 graden, dus warm genoeg voor hem.

Groetjes,
Shirley

Irene

Dag Shirley,
Wie weet gaat hij het lekker vinden! ;) Het is inderdaad ff wennen maar dat komt vast wel goed.
Groetjes, Irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

Stijn dc

hello

misschien nog een tip!!
leg eens vochtige slablaadjes in zijn kooi!
de meeste vogels gaan heir in rollen en worden zo toch nat!
et mag ook vochtig gras zijn of zo!!

SDC

Marianne

Hoi Shirley,

Heb je de nevelstand van je plantenspuit direkt op je valkje gericht of niet ?
Probeer anders om een beetje over de gehele kooi te spuiten zodat de nevel niet direkt op je valkje komt. Misschien vind hij dat wel lekker. Het is maar een ideetje natuurlijk.
Veel succes morgen met het douche en laat even weten of er al meer plezier aan beleefd wordt door je valkje.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Shirley

Ik ga jullie tips gelijk uit proberen, laat jullie vanavond nog weten hoe het gegaan is.

Groetjes

Jeffry83

ik heb mijn valkparkiet voor het eerst natgespoten met nevelstand,ze wist niet echt wat het was,ze zat d'r maar wat te staan en liet het maar over d'r heen komen,nu zit ze maar wat te zitten op d'r stok en met d'r snavel te knarsen,,enige tips nog?
R.I.P:
Khira: 06-2003/07-2007

Speedy

Dit kan je beter overdag doen, als het nog lekker warm is, nu zou je evt. even kunnen droog föhnen.
Dit doe ik wel bij mijn valkjes en ze vinden het heerlijk.
Kijk nu vooral uit met tocht hoor.

Groetjes,
Trudie

Shirley

Ok gisteren is het me niet meer gelukt om het net nog op te gaan en heb jullie dus niet kunnen laten weten hoe Karels tweede douche was.

Ik moet zeggen het ging al stukken beter dan de 1e keer. Ik denk wel dat hij eraan gaat wennen. Vandaag en aankomend weekend sla ik de douche beurt maar een keer over (tja helaas heb ik weekenddienst en in de ochtend en tegen de tijd dat ik terug ben is het al wat frisser).

Maandag gaat hij er weer onder, tenminste als het lekker weer is en hij geen kans op een kou vatten heeft.

Groetjes,
Shirley