2 mei 2025, 22:05:49

voorbereiding

Gestart door Lin, 8 december 2003, 15:18:15

« vorige - volgende »

Lin

Hallo,

Waarschijnlijk ga ik over een week mijn eerste valkje ophalen. Ik heb al veel over de valk gelezen en kijk al een paar maanden op deze site. Ik lees eigenlijk de gehele dag terwijl ik eigenlijk moet stage lopen. Nu heb ik een grote kooi ingericht met wilgen- en fruitboomtakken variƫrend van 3 tot 5 cm doorsnee en die erin gelegd/gehangen. Verder heb ik sepia, grit en maagkiezel in een bakje gemengd, bakje met eivoer, bakje met zaden, trosgierst, mineralenblokje, bakje met water, schommel, touw en een badhuis.

-Volgens mij is hij nu wel compleet, maar waarin moet ik mijn valkje ophalen? Het is namelijk ong. een uur rijden met de auto.
-Verder, hoelang (uren,dagen) duurde het bij jullie voordat hij de "stap commando" leerde?
-Toen hij dat kon na hoeveel uur/dagen mocht hij eruit?
- Hoe lang laten jullie hem de eerste paar keren eruit?
- Wanneer ik weg ben is het dan goed om de radio aan te zetten?
- Wanneer ik weg ben is het dan goed om de kamer donkerder te laten of de gehele dag het licht aan? Want het is zo dat wanneer het licht uit is het schemerig is.

Alvast bedankt voor de reacties!
Wanneer het valkje er is laat ik een foto zien.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Oh ja. Verder hangt er ook nog een ruifje voor groente en fruit.

Inger m

Hoi Lin,
Leuk dat je binnenkort je valkje gaat ophalen! En fijn dat je je zo goed hebt voorbereid! :)!

-Ik vervoer mijn vogels altijd in een kartonnen doosje of een kartonnen doosje speciaal voor vogels (denk om luchtgaatjes).
De vogel zit daarin wat donker en houd zich rustig, waardoor hij zichzelf niet kan beschadigen. Als je hem in een (vreemde) kooi vervoerd, kan hij wat paniekerig reageren op de situatie en zichzelf mss perongeluk beschadigen.
Voer en water is niet nodig tijdens transport van een uurtje, daar ze er toch geen/ weinig gebruik van zullen maken. wel voer en water direct bij thuiskomst. Maar meestal zullen ze pas na een paar uur gaan eten.

-Laat hem de eerste dag(en) lekker met rust. Je kunt je voorstellen dat zo'n nieuwe situatie voor een vogel behoorlijk stressvol is en de vogel moet veel nieuwe indrukken op doen. Geef hem daarvoor de tijd. De eerste dagen zal de vogel vaak erg rustig zijn en heeft ook behoefte aan rust. Ga rustig voor de kooi zitten en praat tegen hem. Steek niet steeds je hand in de kooi, dit kan juist erg bedreigend zijn in het begin.

- Het stapcommando zal afhangen van hoe tam je vogel al was. Dus als hij nog niks gewend is zal dit langer duren dan wanneer de vogel bv met de hand is grootgebracht en al erg aan mensenhanden gewend.

-Laat hem eerst 1 of 2 weken gewoon wennen aan zijn nieuwe kooi en de omgeving. Laat hem er dan pas uit door het deurtje open te zetten en te wachten tot hij er UIT ZICHZELF uitkomt. Op die manier dwing je hem niet tot een enge situatie en kan hij zelf bepalen hoe en wanneer hij eruit komt. Bovendien weet hij dan zelf de weg terug. Kijk zelf hoelang hij eruit wil en hoeveel tijd jezelf hebt.

-Als je weg bent, kun je ter afleiding de radio aanzetten. Niet te hard, zodat hij wat afleiding heeft. Ik weet niet of je steeds de hele dag wegbent, maar valkparkieten zijn sociale vogels, die de hele dag met elkaar bezig zijn. Ben je een groot deel van de dag van huis, dan is de aanschaf van twee vogels te overwegen (en ze worden dan niet minder tam, indien je er voldoende tijd en aandacht aan besteed)

-Een vogel laat je NIET IN Schemer of donker zitten overdag, dat is voor jezelf niet prettig en ook niet voor een vogel. Als je denkt dat het te donker is, laat dan een licht branden voor de vogel.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

9 december 2003, 04:57:30 #3 Last Edit: 9 december 2003, 04:59:26 by Paul
Hoi Lin,

Klasse zoals je alles hebt voorbereid hoor ik mis eigenlijk niks.
Misschien nog een speelgoedje dat vinden ze vaak ook leuk om aan te trekken en knagen.
Je zegt dat de takken tussen de 3 en 5 cm dik zijn.
Een normale zitstok voor een valkje is ongeveer 18 mm dik dan kunnen de pootjes er 3/4 omheen.
Ik zou dus zeker nog een dunnere wilgentak in de kooi hangen dan kunnen ze zelf kiezen waar ze het prettigste op zitten.
Mijn jonge valkjes zitten op een 18 mm stok de hele dag op stok en in een andere kooi met een 22 mm stok bijna de hele dag op de bodem.
Dus zeker jonge valkjes moeten keuze hebben uit een nog iets dunnere lijkt mij.
Als je valkje al enigzins tam gemaakt is zijn ze vaak met een dag al redelijk gewend maar is ie in een volliere geboren dan moet je hem inderdaad even een aantal dagen rust geven zoals Inger al zegt.
Wel veel voor de kooi gaan zitten en met je hoofd op gelijke hoogte van je valkje en gewoon rustig tegen hem praten dat helpt vaak heel goed.
Dat badhuis is de vraag of je valkje erin wil.
Hier doen ze er niks mee en buiten de kooi gaan ze wel in een fontijntje zitten hier sommige.
De rest krijgt een douche met de palntenspuit op zijn tijd :-)
Wat voor bodembedekking heb je want dat las ik nergens.
Beukensnippers of Corbo korrels zijn de beste keus.
Ik ben benieuwd naar de foto.

Groetjes, Paul

Andrea

9 december 2003, 13:04:19 #4 Last Edit: 9 december 2003, 13:08:56 by Andrea
Hallo Lin,

Hier wat antwoorden op je vragen:

-Volgens mij is hij nu wel compleet, maar waarin moet ik mijn valkje ophalen? Het is namelijk ong. een uur rijden met de auto.

Toen ik mijn valkje afgelopen zomer ophaalde, had ik haar in een vervoersbakje van ferplast. Het ziet er uit als een aquarium van hard plastic met een deksel met lucht gaatjes. Deze kun je in de dierenwinkel kopen, in verschillende maten, en zijn geschikt voor verschillende dieren.
Sparkle was toen heel gestresst en toen heb ik een donkere sjaal er oom heen gedaan, dat ze rustig werd.

-Verder, hoelang (uren,dagen) duurde het bij jullie voordat hij de "stap commando" leerde?

Mijn valkje is tam gemaakt voor ik haar kreeg (dit verschilt dus of je al een tamme valk hebt of een die niet tam is), maar desondanks moest ze wennen aan haar omgeving. Ze was eerst heel verlegen. Met een week was ze al aardig gewent. De dag zelf zat ze dus al op mijn vinger.

-Toen hij dat kon na hoeveel uur/dagen mocht hij eruit?

Ik heb haar de eerste dag met rust gelaten en ben ik bij de kooi gaan zitten zodat ze aan mij kon wennen. En ik had haar toen ook al op mijn vingers en kon haar kroelen.
De tweede dag heb ik haar los laten vliegen. Het was toen nog een behoorlijke stuntelkampioen. Ze had gelijk 2 staartveren geknikt met een mislanding. Nu is ze in de rui en krijgt weer nieuwe staart veren.

- Hoe lang laten jullie hem de eerste paar keren eruit?

Elke dag een poosje. Ik kreeg mijn valkje in de zomer, toen ik bij mijn ouders was ( ik studeer in de vakanties en weekends ben ik bij mijn ouders en door de weeks op mijn kamer, Sparkle reist altijd met mij mee, in dat reisbakje dus), die hebben een hond die behoorlijk jaloers kan zijn dus daardoor kan ze er dan alleen uit als de hond er niet bij is.
Op mijn kamer is ze altijd los als ik thuis ben.

- Wanneer ik weg ben is het dan goed om de radio aan te zetten?

Ik laat mijn valkje er altijd uit voor ik s'ochtend naar school ga.
Als ik terug ben mag ze weer los. Ik doe nooit de radio aan als ik weg ben. Ze vermaakt zich wel, soms zit ze ook te dutten in de kooi. Zelfs als ik thuis werk de hele dag en zij kan de kooi uit wanneer ze wilt, gaat ze er vaak genoeg weer in uit zichzelf. Ze kan zichzelf goed vermaken, maar dat verschilt per valkje. Ik wil er zelf nog een valkje bij, maar dat doe ik als ik wat groter woon en straks niet zo veel meer hoef te reizen.

- Wanneer ik weg ben is het dan goed om de kamer donkerder te laten of de gehele dag het licht aan? Want het is zo dat wanneer het licht uit is het schemerig is.

Ik heb van die bamboe oprolgordijnen, die laten het dag licht grotendeels door. Ik maak het nooit donkerder. Als ze wilt slapen dan steekt ze gewoon haar koppie achter in de veren. Die kan slapen met licht en zonder licht.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Lin

Bij Verzorgen en dan "dikke tak om op te zitten" vertelde ze dat 5 cm geen probleem is. Maar ik zal wat dunnere gebruiken. Verder gebruik ik beukensnippers op de grond. Wat mis ik als speeltje? Is een schommel en een touw niet al genoeg? Want teveel dan weten ze toch niet waar ze mee moeten spelen? Bedankt voor de reactie's! Waarschijnlijk komt de valk de 21e!!

Paul

Hoi Lin,

Ik heb er van die speeltjes met gekleurde houten blokjes en plaatjes op een touwtje in met een belletje eronder.
Ze zijn er best vaak mee bezig en het is ook goed om er om de zoveel tijd iets anders in te hangen.
5 cm is behoorlijk dik maar ik zeg niet dat het er niet in mag als ze maar kunnen kiezen uit ook een dunnere.
Ze gaan dan zitten waar ze het het lekkerste vinden.
Die verschillende maten zijn juist goed voor de spieren van de pootjes.
Maar je valkje komt zo te horen al meteen in een paleisje he :-)

Groetjes, Paul

Lin

Hallo,

Ik ben helemaal verdrietig heb net een mail gehad waar in staat dat de valkparkiet is overleden. Zo is de natuur helaas, gelukkig dat hij nog niet bij me was. Dan was ik echt ontroostbaar geweest.

Sanna

Ach Lin... :-[ Wat ontzettend sneu nou. Je had je er zo op verheugd. Ook al was hij nog niet van jou, ik je geachten was hij natuurlijk al wel een beetje jouw vogel... Sterkte ermee joh.
Misschien dat er iemand op de site nog jonge vogels heeft die nog geen tehuis hebben. Jeetje, wat jammer!

Groetjes, Sanna

giovanni

23 december 2003, 00:09:23 #9 Last Edit: 23 december 2003, 00:11:59 by giovanni
jmr  :'(... Heb je ondertss al een andr valkje op het oog?

sterkte verder nog...

Lin

He Giovanni!

Ik heb een zeer lieve en mooie valk. Lees maar op aanschaf en dan bij verdrietig.

Groeten,
Linda