12 mei 2025, 17:47:51

Kjáni

Gestart door disney, 15 februari 2006, 07:53:48

« vorige - volgende »

disney

Hoi allemaal

Even testen hoor, of ik zo een nieuw dagboek start.
Dit word dan het dagboek van Kjáni, de stoere valkparkietenman die hier sinds januari woont. Hij is hier gekomen om onze grasparkiet Kwiebus gezelschap te houden en ze zijn ook vriendjes aan het worden.
Eerst moest Kjáni een poosje op de slaapkamer. Bij de dierenarts is wat bloed afgenomen en dat is onderzocht op PBFD. Na twee weekjes bleek dat Kjáni kerngezond was en mocht hij in de kamervoliere erbij. Nou dat was feest! Van die stille saaie slaapkamer, naar een prachtige voliere met een vriendje, een buurvrouw (bont boertje) en allemaal geluiden en dingen om te zien. Het heeft niet lang geduurd voordat hij helemaal los kwam. Fluiten, spelen, klimmen en klauteren. Hij blijkt zelfs sms berichtjes te kunnen ontvangen en hij krijgt er heel wat op een dag :).
In dit dagboek zal ik zijn avonturen bijhouden en ook foto's van hem zetten.

Groetjes Karin

Fien

hoi,
leuk dat die van jou zoveel geluiden nabootst... :D
ik probeer t al enkele maanden met die van mij, maar er is geen geluid uit te krijgen. :'(
enkele malen hebben we gedacht dat hij het toch geleerd had  :), en het geluid nadeed, maar dat bleek achteraf meer toeval, dan dat ie t geleerd had... :( :'(
fien.

Riny

Hallo Karin
Leuk dat je ook een dagboek bent begonnen.
Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft om de belevenissen van KJani met ons te delen.
Ik denk zelfs ,of weet het eigenlijk wel zeker, dat ik de valkjesoma van Kjani ben.
Welke mutatie heeft KJani?
Groetjes Riny :D

disney

Kjáni is gewoon wildkleur en komt bij Marga vandaan. Gewoon wildkleur is eigenlijk niet goed gezegd :) Hij is heel erg mooi wildkleur hihi.

Groetjes Karin

disney

Ja grappig he dat ie het smsen na doet.
Toen ik mijn bonte boer kreeg was die 1,5 en deed ze helemaal niets na werd er gezegd. Nu is ze 3 en heeft ze een heel erg indrukwekkend repertoir. Ik zie het als bonus, een extra bij een ontzettend leuk beessie :)
Bij Kjáni hebben we tot nog toe alleen sms gehoord en heel soms iets wat lijkt op het bouwvakkersfluitje (fiet-vieuw). En een hoop andere herrie hihi

Groetjes Karin

Riny

Hoy Karin
Ik heb het net al even nagevraagd ,de moeder van jou valkje is bij mij geboren.
Mijn mooie Punkie,op deze foto was ze een paar daagjes oud.
Zijn we toch nog familie van elkaar.

marga

hoi
er is een foutje ingeslopen ik had riny op het verkeerde been gezet
lucky is de vader van kjani en niet punky maar  riny is van allebei de valkjes oma dus dat is er niet minder om
groetjes marga

Riny

Hallo Karin
Hieronder plaats ik het verhaal van Lucky de vader van jou Kjani

Graag wil ik jullie het verhaal van mijn Chico vertellen die nu Lucky heet.
Het is mijn allereerste handopfokvalkje wat ik vanaf dag 1 gevoerd heb.
Vast van plan was ik om hem nooit te verkopen tot hier op een gegeven moment mensen die op een naburige camping op vakantie waren fazanten kwamen kopen.
De kinderen waren weg van Chico die iedere dag een paar uurtjes in de voliere op visite was bij de andere valkjes.
Hij moest per slot van rekening leren omgaan met soortgenoten.
Wat ik niet wist was dat de vader en moeder van die kinderen bij mijn Jan stonden om te vragen of Chico ook te koop was.
Nu die durfde daar geen antwoord op te geven.
Toen ik in de gaten kreeg welke kant het op ging heb ik heel hard en diep nagedacht ''wat is het beste voor mijn kleine Chico''
Mijn gevoel zei me ik geef hem nooit meer af,maar mijn verstand zei ,hij krijgt een liefdevol huisje en mensen die nu al van hem houden.
Ook hoefde ik dan niet bang meer te zijn voor inteelt.
Ik besloot om de gok te wagen,maar 2 dagen later kwam die blauwe bus met een caravan er achter bij ons aan.
Ik jankte al voor ze de poort open hadden gemaakt .
Na gezellig koffie te hebben gedronken vertrokken de vakantiegangers met mijn Chico.
Het koppel fazanten die ze ook gekocht hadden vergaten ze nog bijna om mee te nemen.
Na veel gesnotter van mijn kant vertrokken de vakantie-gangers richting het hoge Noorden.
Mijn kleine chico heette vanaf dat moment Lucky.
Het was maar goed dat ze zo ver weg woonde anders was ik nooit van hem los gekomen.
Als ik een mailtje kreeg dat die goed in gewicht aangekomen was jankte ik mijn toetsenbord kletsnat.
En toen ik hoorde dat een tweede valkje wat ze bij mij gekocht hadden was weggevlogen dacht ik"gelukkig Chico is het niet"
En toen ik de allereerste keer hem weer terug zag was ik de helft van de reis zenuwachtig of hij nog wel bij me wilde zitten
Het plekje in de voliere waar hij altijd zat omdat hij toen nog niet kon vliegen blijft Chico's plekje.
En daags voor zijn eerste verjaardag werd mijn kleine Chico vader .en wel een die zelf door handopfok groot gebracht werd ,zijn eigen jonkie's tot in de puntjes heeft verzorgd.
En nu moet ik op houden met schrijven want mijn tranen zitten er weer aan te komen.
Groetjes Riny :-* :-*

marga

hoi riny
ja het blijft toch je kleine chico
groetjes marga

marga

hoi karin
ik ben benieuwd of het lukt met de foto s
groetjes marga

disney

Hoi hoi

Ik hoop dat er nu een foto bijstaat!

Groetjes Karin

Riny

20 februari 2006, 20:31:35 #11 Last Edit: 20 februari 2006, 20:57:07 by Riny

Stappenplan bij verkleinen foto's

bestand aanklikken (linksboven)
dan naar openen met > en dan paint aanklikken
dan naar afbeelding
dan uitrekken/hellen aanklikken
dan de 100% veranderen in 50% van allebei, dan OK aanklikken
dit nog een keer, dus de 100% veranderen in 50%, dan OK aanklikken
Dan naar bestand
dan OPSLAAN aanklikken

dan ben je klaar, de betreffende foto is verkleind.

Riny

20 februari 2006, 20:39:12 #12 Last Edit: 20 februari 2006, 20:56:25 by Riny

Hoi Karin
Ik ga nu proberen om uit te leggen hoe je verder moet als je de foto verkleind heb.
Het is handig om de foto een goede naam geven, bijv. Karin_valkjesnaam-20februari.jpg
Dit kan je doen door in mijn afbeeldingen met de rechte muisknop op de foto te drukken en dan naam veranderen (ik weet niet precies hoe het heet in nederlandse versie, maar in het engelsw - rename).
Dit is handig als je de foto makkelijk terug wil vinden.

Als je foto klaar is, kan je hem uploaden. Dit doe je met behulp van knopje upload bovenaan de valkparkieten site. Dit werkt alleen als je ingelogd ben.
Nadat je op de knopje heb gedrukt, krijg je een scherm met een lege raampje. Rechts hiervan staat browse. Als je daarop drukt, kan je je foto dus kiezen die je wil uploaden. Staat hij in het raampje, dan kan je dat lange knopje drukken, daar staat: verstuur het plaatje naar valkparkiet.com.
Dan is je foto upgeload en krijg je een volgende schermpje. Daar staat in een raampje weer: [img] de naam van je foto [img]. Dit is een link naar je foto.
Allerhandigst is om deze link te copieren - druk op het knop eronder, dan wordt de tekst zwart. Dan druk je ctrl toets in, terwijl je die ingedrukt houd, toets je nog letter c. Je kan alle links bijv in een word document bijhouden. Open Word, druk ctrl toets in en letter v. Als alles goed is gegaan, dan zie je dus de link in programma word. Als je die afsluit, dan kan je deze document dus ook opslaan.

Terug naar valkparkiet. Je foto is nu op de server van de site. Dat betekent, dat je hem ook kan vinden op de foto pagina.
Maar jij wil hem natuurlijk in je bericht plaatsten.
Dit is dan al heel erg makkelijk. Je hoeft alleen maar de link die je gecopieerd heb naar je bericht te zetten. Dit kan je met behulp van ctrl+v doen.

dan zie je in het bericht dit:

[img]...foto/upload/...naam van je foto.jpg[img]

Dan is het klaar. Als je dan je bericht verzendt, dan staat de foto gewoon er in,.
Veel succes Riny :D

disney

Nou zou hij gelukt moeten zijn

Ik verklein en bewerk mijn foto's overigens altijd via paint shop pro. Maakt verder niet zoveel uit denk ik? Als het maar klein genoeg is?

Ik ga straks de kooien uitgebreid poetsen en dan zal ik ook wat nieuwe plaatjes schieten.

Groetjes Karin

Riny

Hoy Karin
Ze staan er mooi op .
Zie je wel even oefenen en dan lukt het.
In het begin heb ik er ook mee zitten modderen ,dat wil je niet weten.
Ik verheug me op je foto's.