26 april 2024, 19:25:14

diarree??

Gestart door yvesvdn, 9 februari 2006, 08:23:38

« vorige - volgende »

yvesvdn

9 februari 2006, 08:23:38 Last Edit: 9 februari 2006, 08:27:42 by yvesvdn
Hallo,

Ons valkje heeft een beetje rare ontlasting, de ene keer is het normaal, donkergroen met witte stip, maar af en toe is de onlasting heel liquide en helemaal wit, weten jullie wat dit betekend?
Hij krijgt als voeding versele laga, waarvan ik de meeste zonnebloempitten eruit haal (valkje zit binnen en teveel zonnebloempitjes zouden hem te vet maken), verder krijgt hij iedere dag vers water, af en toe trosgierst of zo een stok met zaadjes van nutribird ofzo.
's avonds als hij uit de kooi is eet hij soms wel een stukje koek of een nootje, maar daaraan zal het toch niet liggen denk ik?
verder is hij best levendig, vliegt uit de kooi tot bij mij, hij fluit af en toe een deuntje of maakt geluidjes en wanneer hij bij mij zit op de schouder ofzo zit hij rustig op 1 poot of verzorgt hij zichzelf of zit hij zo wat dik, allemaal normaal gedrag dacht ik..

groetjes

Kirsten

Hoi,

Ik denk dat je moet kijken wanneer dit is,. en heeft ie het vaak?. S´morgens willen ze nog weleens wat ontlasting opgehouden hebben van de nacht en kan het er wat ´anders´uitzien. Verder is het witte het vocht wat hij binnen gekregen heeft,. krijgt hij weleens groente of fruit?

Verder klinkt het inderdaad allemaal normaal en lees ik geen kenmerken van een zieke valk

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

yvesvdn

hallo,
overdag kan ik het moeilijk controleren omdat ik op het werk ben dan. 's avonds is het af en toe.
in het begin dat we hem hadden, zo een maand terug was het zeer donker, dat is ook niet goed he, nu was het goed, zo groen met wit, maar sinds enkele dagen merken we dus dat hij soms alleen witte ontlasting heeft, en zeer liquide.
maar het is dus niet altijd zo, soms is het normaal, geen supervaste ontlasting, maar zeker niet liquide.

ik heb me nu voorgenomen om hem een week enkel zaden te voederen, tijdelijk geen extra fruit en dergelijke te geven, en straks ga ik wat kamille in zijn water doen, schijnt ook goed te zijn, dan zien we wel

groetjes


Kirsten

Hoi,

Nee donkere ontlasting houdt in dat hij te weinig binnen krijgt, dus dat is inderdaad niet goed.
Verder is het inderdaad een goed idee om hem enkel even op zaden te zetten. Vooral door fruit en groente kan de ontlasting er nog weleens anders uit gaan zien, er zit vaak toch veel vocht in.
Verschoon de kooi van te voren, zodat je alle ontlasting goed in de gaten kan houden die week.

Groetjes
Kirsten :)


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Inger m

Hoi,
Ik betwijfel of het met de groente te maken heeft. Eigenlijk zou dat niet veel uit mogen maken, want als ze veel vocht binnenkrijgen via groente, drinken ze ook minder water.

Het opvallende is dat je schrijft dat het alleen maar wit is, dit is niet de ontlasting, maar de urine van de vogel. Het groene deel is de echte ontlasting. Afwijkingen aan de lever of nieren kunnen lijden tot heel waterige ontlasting met geel en/ of veel wit. Je kunt de mest bv. laten onderzoeken bij een dierenarts als je het niet vertrouwt.

Hier staat meer info over mestonderzoek:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheidbehandelenvogel.htm

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

yvesvdn

hallo,

ik heb het gisteren in het oog gehouden, en het was alweer een stuk beter, misschien was het wel niets, maar ik ga toch een weekje enkel zaden voederen.

groetjes

Kirsten

Hoi,

Inger, wat je zegt over minder drinken klopt wel, maar soms is de hoeveelheid groente en fruit die ze nuttiger meer als ze ´normaal´over een hele dag zouden drinken. Het zijn natuurlijk altijd momentopnames.

Ik denk dat het verstandig is om in ieder geval even enkel zaad te geven en het goed in de gaten te blijven houden,. bij twijfel zeker even een dierenarts bellen,. een onderzoekje is zo gedaan en dan weet je in ieder geval zeker of er iets ´mis´ is.

Groetjes
Kirsten



Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Inger m

Citaat van: Kirsten op 10 februari 2006, 09:19:08
Hoi,

Inger, wat je zegt over minder drinken klopt wel, maar soms is de hoeveelheid groente en fruit die ze nuttiger meer als ze ´normaal´over een hele dag zouden drinken. Het zijn natuurlijk altijd momentopnames.

Ik denk dat het verstandig is om in ieder geval even enkel zaad te geven en het goed in de gaten te blijven houden,. bij twijfel zeker even een dierenarts bellen,. een onderzoekje is zo gedaan en dan weet je in ieder geval zeker of er iets ´mis´ is.

Groetjes
Kirsten




Hoi Kirsten,
Dat vraag ik mij sterk af. Ik voer hier bv hele grote hoeveelheden groente en fruit aan de dieren en heb juist geen afwijkende ontlasting. De drie cavia's krijgen bv. dagelijks twee beslagkommen vol groente en hebben prima vaste mest.

Ook de vogels krijgen ook veel groente en vooral de kakariki's eten hier veel van. Ze hebben normale ontlasting. Ik vraag me af waar het idee: veel groente => diarree vandaan komt. Zolang de dieren goede groente krijgen en het gewend zijn, mogen ze geen echte diarree krijgen. In dit stuk gaat het om het urinedeel uit de ontlasting en dat kan op andere problemen wijzen dan voedingsdiarree.

Voedingsdiarree ontstaat vaak wanneer dieren verkeerde voeding krijgen, dus beschimmeld, verrot, te koud of ongeschikt. Het is dan verstandig om een tijdje geen groente te geven, zodat de darmen rust krijgen.

In dit geval is het niet onverstandig om alleen zaden te geven, maar mestonderzoek indien de problemen aanhouden is wel aan te raden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Kirsten

Citaat van: Inger m op 11 februari 2006, 17:38:16
Zolang de dieren goede groente krijgen en het gewend zijn, mogen ze geen echte diarree krijgen.


Dit stukje is heel belangrijk inderdaad en de regelmaat die jij aanhoud zorgt ervoor dat hun lichaam eraan gewend raakt,.
Nu heb ik konijnen, die nog wat gevoeligere darmen hebben dan cavia's. Als ik maar iets anders doe of een andere regelmaat dan merk ik het meteen.

Mijn vogels geef ik niet met dezelfde regelmaat groente en fruit,. vooral binnen varieert het nog weleens. Ik merk dan, dat als ik ze ineens een dag of twee bijv wat meer groente fruit geef hun ontlasting soms even weer wateriger is.
Ik denk dus niet gelijk aan ziektes in dit geval, maar sluit het ook zeker niet uit. Als het aanhoud zal het zeker gewenst zijn,. maar het kan na een weekje enkel op zaad ook weer prima in orde zijn.

Hierna zou ze voorzichtig weer wat kunnen proberen en het opbouwen zodat het valkje eraan gewend raakt,. Ze moet ook zorgen dat groente inderdaad niet bederft (nooit langer dan 4 uur in de kooi laten liggen) en niet te lang in de koelkast ed.

en tja waar het vandaan komt,. ik denk dat het veel met voeding te maken heeft die je lichaam niet regelmatig krijgt.

Wij mensen weten dat denk ik ook maar al te goed,  :D

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------