tip voor het stoppen met eitjes leggen

Gestart door XxLindaxX, 7 februari 2006, 19:17:25

« vorige - volgende »

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Zoals sommige mensen hier weten legt mijn valkje al sinds ze 7 maanden is eitjes. Dat is nu al ongeveer 1,5 jaar, want ze wordt 21 maart 2 jaar.
Ik heb al 3 keer zo'n hormooninjectie geprobeert, wat wel even helpt, maar door het vast pakken om haar in zo'n reismand te stoppen en die dierenarts die haar vast pakt moest ze een tijd niets meer van mijn handen weten.
Nu heb ik haar vertrouwen weer terug gewonnen en komt ze gelukkig weer op mijn vinger zitten en gezellig bij mij zitten s'avonds.
Kortom ik moest een nieuwe manier vinden om het leggen te stoppen.
Nu heb een paar nepeitjes aangeschaft en die leg in de kooi zodra ik zie dat ze weer gaat zitten kramen en in de hoek van de kooi gaat zitten.
Gelukkig trapt ze erinĀ  en gaat ze op de nepeitjes broeden zonder dat ze zelf hoeft te leggen.
(Het leek overigens wel dat er een eitje in haar zit, maar dat is er tot nu toe niet uit gekomen. Ik neem dus aan dat als er 1 zit dat ze die wel legt, en als ze niets legt dat er ook niets in haar eileider zit.)
Ze heeft gelukkig al bijna 1,5 maanden niets meer gelegd.
Ik hoop dat het zo blijft en dat dit ook eventueel bij andere popjes met dit probleem helpt.

groetjes Linda

Hier nog 2 foto's van Elmo die aan het broeden is op haar nepeitjes. Op de 2e foto werd ze boos omdat de camera te dicht bij kwam. Pittige tante zo Hahaha :D

Shirly

Hoi Linda,

Super die info van jou. Mijn Mila is nu 9 maanden en wil nu ook hevig gedekt worden door het mannetje. Ik vrees (hoop het natuurlijk niet) dat ze ook best binnenkort kan gaan leggen. Ze is er zo mee bezig.

Ik ga zeker opzoek naar die nepeitjes voor als ze idd toch al gaat leggen.

Groetjes Shirly

Saar

onze valken pop die zit in de voliere buiten..
die vind t leuk om eitjes in de herfst en in de winter te leggen... ??? ik stimuleer haar ook niet ofzo ik heb de eitjes de laatste keer 'onklaar' gemaakt maar die heeft ze opgegeten :-\
nou maar hopen dat ik van t voorjaar aan nepeitjes kan komen want ze hebben ze nu nergens hier
maar komt goed
groetjes saar

Lin

Vaak worden n gestimuleerd door, nestmogelijkheden, langer licht en veel water (sproeien ook). Heb je wel het nodige voedsel (zie link links) gegeven omdat ze de eitjes opeet? Maar zonder nepeitjes gaat ze dus meteen weer leggen?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

XxLindaxX

Hallo,

Zoals ik al vermoedde zat er toch nog een eitje klaar om te komen.
Gelukkig is dat al weer 1,5 week geleden en heeft ze er ook maar 1 gelegd. Verder broed ze dus op 3 nepeitjes en 1 van haar zelf.
Ik ben al heel blij dat ze er geen 4,5,6 of zelfs 7 meer legt.

groetjes Linda