5 mei 2025, 11:42:56

Wormen: vraag en antwoord

Gestart door vanta, 29 augustus 2004, 22:55:00

« vorige - volgende »

vanta

29 augustus 2004, 22:55:00 Last Edit: 3 februari 2006, 07:31:11 by Inger m
is 2 keer per jaar voldoende om te ontwormen?

"groetjes tineke

Inger m

Hoi,
Ik ontworm zelf twee keer per jaar: voor het broedseizoen en na het broedseizoen (niet tijdens de rui). Dit omdat ik niet wil ontwormen in de periode dat er gekweekt wordt ivm mogelijke effecten op de eieren/ jongen. Ook tijdens de rui ontworm ik liever niet, omdat dit een 'zware' periode is en bv. panacur kan een negatief effect hebben op de veerontwikkeling.

Feitelijk is het het beste om na het ontwormen, dit 10-14 dagen later te herhalen, omdat het ontwormmiddel zelf wel de wormen doodt, maar niet de eitjes. Door korte tijd later opnieuw te ontwormen doorbreek je de cyclus. Dit komt dus neer op 2x2 keer per jaar. Er wordt ook weleens aangeraden om 4 keer per jaar te ontwormen.

Wat vooral ook belangrijk is, is preventie:
-regelmatig bodembedekking vervangen (buiten)
-geen voer over de bodem strooien (ivm opname via mest)
-mest dagelijks verwijderen
-voorkomen dat mest in water en/ of voerbakken valt (niet onder zitplaatsen)
-nieuwe vogels 2 keer ontwormen
-mestonderzoek laten uitvoeren voor en na het ontwormen

Het laatste zet ik even neer, omdat het een idee geeft van een eventuele wormbesmetting in combinatie met de effectiviteit van het ontwormmiddel. Is niet onverstandig om een keer mestonderzoek te doen (ook bij gezonde vogels), omdat een besmetting vaak pas duidelijk wordt als deze ernstig is.

Verder is de wijze van ontwormen belangrijk, dit kan via drinkwater en oraal. Bij oraal ontwormen (panacur) weet je zeker dat de vogel voldoende binnenheeft, maar moet alles gevangen worden en dit kan veel stress geven.

Kan ook door het drinkwater (Bogena/ levamisole), maar nadeel hiervan is dat papegaaien/ parkieten vrij weinig drinken (zeker bij afwijkende smaak) en het kan dus dat ze niet voldoende binnenkrijgen.

Tips zijn:
-druivesuiker door drinkwater om aan te zoeten
-ontwormen op droge dagen (bij regen drinken ze van het gaas)
-geen badwater
-geen groente en fruit (bevat vocht)
-kleine waterbak gebruiken en gepaste hoeveelheid geven
-water terugmeten of er voldoende gedronken is
-wel dagelijks verversen (geen 48 uur laten staan)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

vanta

dat is ruim voldoende beantwoord dankjewel voor je volledige
informatie
dan deed ik het al prima dus

groetjes  tineke

Inger m

Hoi tineke,
Mooi zo!
Ik heb het ook zo uitgebreid beantwoord, zodat anderen het ook gelijk kunnen lezen, omdat deze topic toch op een vaste plek staat.

gr inger
problem.

marianca.

Hallo,

Nou,vandaag een vreselijke ontdekking gedaan..een WORM,gatver!Ik weet nu ook van wie die worm is,een lutino..blondie.Ik vond dat ze een nat kontje had en eerst dacht dat ze wat verkouden was en haar extra in de gaten hield.Maar,haar conditie is toch wel goed..iets rustiger als de andere maar dat was z eal altijd.Waarom wordt een worm via de ontlasting uitgepoept?Zijn de wormen in haar lichaampje dan aan het sterven :-/.

Nou,ik heb alle voilieres nu wormenkuur van bogena gegeven...80 druppels op 40 ml water en dat 48 uur lang.Nu is mijn vraag..is het beter als ik blondie nu even apart ga zetten of heeft dat nu geen zin meer.
Het was trouwens 2 keer een worm(die gelukkig wel dood was) en toch wel lang..brrrrrrrr.

graag jullie advies.

bedankt alvast en groetjes
marianca

Inger m

Hoi,
Bij een echte wormbesmetting zul je tegelijkertijd alle valken moeten behandelen en heeft apart zetten geen zin meer. Herhaal de wormkuur na 10-14 dagen en laat later nogmaals evt de ontlasting nakijken op wormen.

De hoeveelheid wormkuur aanpassen aan de hoeveelheid water die ze drinken en geen 48 uur achterelkaar laten staan, maar wel regelmatig verversen.

gr Inger
problem.

marianca.

Hallo Inger,

Bedankt voor je reactie.Vind jij bogena een goed middel of is jouw voorkeur toch eerder iets van de Dierenarts zoals panacur?.Ik denk,en weet natuurlijk niet wat jij ervan vindt,dat blondie wel erg besmet is.En,waarom komen wormen dood eruit :-/.Betekent het dan dat de wormen in haar lichaampje aan het sterven zijn en dat er geen meer leven.

groetjes
marianca

ik heb je ook een IM gestuurd

Inger m

Hoi,
Bij een echte wormbesmetting zou ik bij voorkeur iets in de bek geven, zoals panacur. Ik geloof dat dit ook relatief veilig is, omdat de wormen langzaam afsterven.

Als je al begonnen bent met Bogena, zou ik daarmee verdergaan. Evt kun je het ook in de bek geven, maar vgl mij staat er geen dosering op de verpakking. Door het via de bek in te geven, weet je zeker dat de vogel voldoende binnenkrijgt, dat is bij drinkwater maar afwachten.

Persoonlijk ontworm ik de vogels met Bogena, maar dat komt omdat ik een grote groep heb en daarbij drinkwaterdosering het meest praktisch is.

Dat je een dode worm vindt, duidt ws op een redelijke besmetting, maar zolang je niet behandeld hebt is het toeval dat er een dode worm uitkomt en zul je best toch gewoon behandelen. Na behandeling zul je dode wormen in de ontlasring aantreffen ws.

gr Inger
problem.

marianca.

Hallo Inger,

Heb contact gehad met dierenarts belgie(waar ik dus woon) en zij had alleen panacur puppie vloeibaar.Heb daarnaar contact opgenomen met feld en die zeiden dat panacur puppie niet goed is.Ze moet iets geven met cenben..huppeldupup.. :D..ligt op de keukentafel opgeschreven heb het nu niet bij de hand....Dat moet in iedergeval 2.5% van inzitten.heb terug gebeld naar mijn dierenarts maar ze was op huiscontrolle.Maar.als jij zegt dat Bogena ook goed is ga ik hiermee mee door.Ik heb zo een gevoel dat mijn huisarts sowieso niks heeft voor vogels...ze wilde dat ik de ontlasting opspaarde en maandag zou brengen...dat ging het naar het lab..de lab proefjes waren nu al weg.Vertelde dit aan assistente Feld en ze zei dat het veels te laat wa som zolang te wachten en als hun wat opstuurde zou ook een week duren..pfffffffff.Heb haar toch apart gezet omdat haar poepertje nu wel erg nat is.

Dus,kan Googhe nog bellen hier in belgie of gewoon doorgaan met Bogena...zeg jij het maar..

groetjes
marianca

Paul

15 oktober 2004, 17:32:45 #9 Last Edit: 15 oktober 2004, 17:34:35 by Paul
Hoi Marianca,

Je kan ook door het drinkwater met wormenkuur wat druivesuiker doen.
Daar zijn ze gek op omdat ze het echt lekker vinden en ze zullen dan wat meer drinken en je hebt dan meer zekerheid dat ze voldoende binnenkrijgen.
Er zijn wel eens valkjes die gewoon een dag of langer niet drinken omdat ze het water niet lekker vinden.
Op de verpakking staat inderdaad dat je het water met de kuur 48 uur moet laten staan en dat is best slordig dat ze dat zo omschrijven.
Zoals Inger ook al zei kan je gewoon water verversen met opnieuw druppels erin want na 48 uur is het water niet echt vers meer.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo Paul en Inger,

Ja,ik geef sowieso vers.Heeft een dierenarts in Nederland me toen al gezegd.Wat op de evrpakking staat is verkeerd.Je moet het steeds vers aanmaken.Hoeveel druivensuiker dan...ze hebben nu 100 ml water en 80 druppels bogena..

Dus,jullie beiden zeggen dat Bogena ook goed is en ik niet hoef te rennen waar ze ergens panacur hebben?
Kan Googhe nog bellen...

groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Ik ken meerdere mensen die Bogena gebruiken en die hebben nooit problemen gehad dus het zal best goed werken als ze het maar binnen krijgen.
De druivesuiker moet met een eetlepel op een halve liter water dan kan je dat een beetje terugrekenen maar dat komt niet zo nauw het is maar voor 2 dagen.
Ik maak het zelf altijd lekker zoet en neem een flinke theelepel op een drinkbakje van 150 ml ongeveer denk ik.
Druivesuiker is geen echt medicijn dus kwaad kan het niet en zolang het in water oplost en niet echt een dikke drap is zullen ze niet snel teveel binnen krijgen hoor.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo Paul en Inger,

Bedankt voor jullie reacties :).Zal doorgaan met de Bogena.
Ik vind trouwens dat ze best actief is alhoewel ze wormen heeft..

groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Wormen is ook niet echt een ziekte alleen kunnen ze er wel aan doodgaan als je er niks aan doet.
Maar buitenvogels hebben ook heel vaak wormen en overleven toch gewoon door natuurlijke afweer tegen de wormen of ze eten instinctief iets wat de wormen verdijft zoals bepaalde bessen of planten.
Zeker als je er op tijd bij bent zijn wormen niet dodelijk en kom je er gewoon goed vanaf met die middeltjes.
Daarom zie je ook niks aan je valkje ondanks dat ze wormen hebben kunnen ze zich best goed voelen maar op de langere termijn kunnen ze wel ziek worden.
In elk geval zal het wel goedkomen nu je die wormenkuur geeft hoor daar heb ik alle vertrouwen in.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
De reden dat dieren vaak ziek worden door wormen is omdat wormen voedingstoffen gebruiken uit de darmen (voedingsgebreken kunnen optreden), bepaalde giftige stoffen uitscheiden (kan bv diarree veroorzaken), beschadigingen veroorzaken aan darmen/ organen en daardoor kans op verdere besmetting met andere ziekteverwekkers. Dit is maar een beperkte opsomming.

Dieren worden er in begin niet altijd per se ziek van, maar het vermindert uiteindelijk de afweer. Bij jonge dieren zie je vaak groeistoornissen optreden en ze zien er slecht/ ziekelijk uit.

Bij oudere dieren is het soms niet eens direct zichtbaar, zo heeft de kat van mn vriend soms lintwormen, die we herkennen aan de 'rijstekorrels' aan de achterkant (lintwormeieren), zonder dat zij ziekteverschijnselen vertoont. Zodra verschijnselen zichtbaar zijn is het dus wel serieus fout.
Verschijnselen zijn diarree en andere afwijkende ontlasting, slechte verenkleed/ haarkleed, vermagering, algemeen ziek, soms juist gezwollen harde buik bij zoogdieren (ik geloof door vochtophopingen).

gr Inger
problem.