wie heeft dit ook eens gehad????

Gestart door hilda34, 30 januari 2006, 20:10:02

« vorige - volgende »

hilda34

vorige week liep een pop valkje een paar dagen op de grond, en later lag ze dood in de voliere.ik kon niks aan der zien wat er aan de hand was. gistermorgen wil ik mijn valkparkieten voer geven en waren er weer drie dood gegaan. ik heb er nu nog zeven over en ben bang dat er met hun ook wat gebeurd. maar heb de vogels onderzocht en kan helemaal niks vinden.dus weet ik totaal niet hoe dit kan gebeuren. is het te koud geweest? ben ook niet over op ander voer gegaan, alles was hetzelfde als normaal.
wie heeft dit ook wel eens gehad??? of kan mij raad geven? onze voliere heeft een binne en buiten hok. dus die keus hebben ze ook. wie kan mij hierover meer vertellen?????

Kirsten

Hoi Hilda,

Wat verschrikkelijk voor je, sterkte met het verlies :'(

Het zou kunnen dat er een ziekte in de voliere heerst. Je zou een valk voor sectie kunnen wegbrengen/opsturen naar een dierenarts. Dan heb je meer zekerheid.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Bianca

dit is echt niet door het weer hoor.....
als ik jou was zou ik als de wiedeweerga eens een dierenarts opzoeken! :o

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

hilda34

ja ik ga zeker naar de dierenatrs. maar had ondertussen gehoopt dat iemand er meer vanaf wist. omdat hier niet echt een dierenatrs is die veel van valkparkieten afweet vandaar.

Arno

Hoi
Om te beginnen meteen de volière ontsmetten met lysol (verkrijg baar bij de drogist)
en de valkjes die zwak uitzien apart zetten liefst iets verwarmd en lekker vitamines toe dienen
voor de rest is het afwachten tot dat je zeker weet wat het is.
groet Arno
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/

Inger m

Hoi,
Hier onderaan meer info over autopsie: http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheidbehandelenvogel.htm

De gestorven valkparkieten zo vers mogelijk opsturen naar een goede dierenarts. Dr Feld doet onderzoek, maar via een gewone dierenarts kun je de valkparkiet ook doorsturen naar het http://www.noivbd.nl/index.htm. Deze doen ook onderzoek naar dode vogels.

Het weer mag het probleem niet zijn voor gezonde vogels. Dus er is echt iets serieus aan de hand. Dit kan alleen een dierenarts vaststellen na goed onderzoek.

Sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoe,
Ter aanvulling: als je gaat ontsmetten, maak dan eerst alles heel goed schoon met sop en heet water. Veel ontsmettingsmiddelen worden minder of onwerkzaam in bijzijn van vuil, zoals mest of bodembedekking. Een veelgebruikt ontsmettingsmiddel voor dierverblijven is Halamid-D, verkrijgbaar bij dierenwinkels. Let goed op de gebruiksaanwijzing.

Er zijn verschillende soorten ontsmettingsmiddelen, kijk goed naar de eigenschappen en geschiktheid. Dettol is bv minder geschikt, want dit doodt alleen bacterien en geen andere ziekteverwekkers. 

gr Inger
problem.

Saar

heel veel sterkte ermee hoor
en nou maar hopen dat er niet meer doodgaan.
ik heb zelf ook een slecht jaar gehad maar bijna alles kwam bij de zelfde vrouw vandaan... dus daar ga ik niet meer heen
Dit jaar is dit doodgegaan bij mij: 2 kanaries, 12 zebravinken, 2 oranjekaakjes, 2 parkietjes, 2 bourkes, en een valkje.
Maar de rest is gelukkig wel gezond.

groetjes saar

Inger m

Hoi Hilda,
Bij sommige ziektes zie je inderdaad weinig verschijnselen. Ook verbergt een vogel zn verschijnselen zo lang mogelijk en doet (als je in de buurt bent) net of er niks aan de hand is. Misschien is het verstandig om soieso mestonderzoek te doen. Dit is niet duur, maar kan wel al diverse ziektes uitsluiten. Mestonderzoek is heel eenvoudig, zie de link die ik je gegeven heb.

Hoi Saar,
Dat zijn wel ontzettend veel dode vogels in een jaar. (hoeveel heb je er?). Ik hoop dat je ze ook hebt laten onderzoeken op doodsoorzaak (of in iedergeval een paar).

gr Inger
problem.

Jaimy_en_Viggo

hey hilda,

zaten je valkjes al lang buiten? ,want als ze eerst binnen zaten, of in een voliere met verwarmde binnenhok en daarna niet meer..kan het ook te koud zijn geweest..zitten ze wel uit de wind?

gr Jaimy

Inger m

Hoi Hilda,
Fijn dat hij ze gezond heeft verklaard. Mogelijk haden de gestorven valkjes een net is mindere weerstand (dat kun je van buitenaf niet perse zien) en daardoor iets opgelopen. Vogels die gezond zijn (hopenlijk de overige 7, dus) lopen minder snel een ziekte op. Door te ontsmetten heb je de eventuele ziektedruk sterk verminderd. Hopen dat nu alles goed blijft gaan. Hou ze in de gaten en mocht er toch nog een slachtoffer vallen (hopenlijk niet) laat het dan gelijk onderzoeken.

Succes!

gr Inger
problem.

Saar

hoi inger.
de vinkjes waren waarschijnlijk oud en de bourkjes wilde niet meer eten. en 1 parkietje was oud en de andere was al en tijdje niet goed en die wilde ook niet meer opknappen. en die oranjekaakjes en die kanarieswaren ook al op leeftijd... En mijn valkje had een hartstilstand. Maar ze gingen vooral toen t weer zo kwakkelde. Maar sinds die tijd heb ik geen dode vogltjes meer gehad :)

maar we hebben nu nog 2 kanaries 8 vinkjes 2 rijstvogels 5 valkjes en 9 grasparkietjes.

en ik heb nu nog 4 kanaries binnenzitten. Die heb ik voor mn verjaardag gekregen. Maar die mogen nog niet naar buiten

groetjes saar