20 mei 2025, 15:47:32

Luna diaree!?!?!?

Gestart door emca, 23 januari 2006, 17:22:01

« vorige - volgende »

emca

hallo allemaal,

wij hebben onze luna nu van beging januari 2006 net toen ze poepte had ze diaree, bij onz krijgt ze heel ander voer dan bij de vorige eigenaar waar ze alleen zaadjes kreeg en zo nu en dan een stukje fruit.
Ik heb onze luna de laatst week twee keer een stukje appelgahad, ik lees hier in mijn boek over valken dat het kan komen door stress wat ik ook al eerder heb gelezen op het forum en door te veel blad groente. Nu denk ik zelf dat het niet door de zaden komt maar door of stress of toch door de appel dat die meschien beetje bedorven was waar ik niks aan gezien heb ??? ??? ???. de appel spoel ik altijd goed af snij een stukje af en het andere zet ik terug in de koelkast, is dat slecht of goed want sommegi appels verderven niet snel naar het aansnijden. de cloca gedeelte is verder geheel schoon ze zit nog op een pootje en wast de veren maar net als nu is het soms net of ze ook de veren beetje opzet in alleen de hals en onderbuikje, is dat normaal ook slaapt ze redelijk veel.
de ontlastig zag er waterig uit en beetje bruin van kleur het wit was niet te bekennen ??? ??? ???!!!! Heeft iemand nog meer tips voor mijn, alvast bedankt.
emca, kuifje, roosje r.i.p, luna jongies en verzorgers

1e eitje is gelegt op 22-05-06 bevrucht niet geboren
2e eitje is gelegt op 24-05-06 bevrucht geboren op 12 juni.
3e eitje is gelegt op 26-05-06 bevrucht geboren op 13 juni
4e eitje is gelegt op 28-05-06 bevrucht geboren op 16 juni
5e eitje is gelegt op 30-05-06 bevrucht geboren op 17 juni

Bianca

Het kan ook gewoon chronische diaree zijn.
Daar heeft mijn valkje Cocktail ook een beetje last van.
Ik geef nu al een paar maanden vitamientjes door het water en het lijkt wat minder te zijn.
Ook geef ik dezelfde periode alleen nog maar bar le duc water, doordat veel van mijn kuikens vorig jaar waren overleden aan vage symptonen.
ik weet niet of het daar werkelijk aan ligt maar het zou er wel verband mee kunnen hebben.

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Inger m

Hoi,
Als je twijfelt kun je het beste mest laten onderzoeken bij een dierenarts (bv. Feld). Vele ziekteverwekkers kunnen een oorzaak zijn van diarree. Ook orgaanafwijkingen (bv. lever/ nieren) kunnen waterige diarree geven.

Lees hier meer over mestmonster: http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheidbehandelenvogel.htm

Wat met chronische diarree wordt bedoeld is mij onduidelijk. Diarree heeft immers een oorzaak en een vogel die het vanaf jan. 2006 heeft is nog niet heel lang.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Bianca

Wat is diarree ?
Onze darmen verteren het voedsel dat wij eten. Bij een storing in de spijsvertering kan diarree ontstaan. U heeft dan een dunne, waterige ontlasting, die gepaard kan gaan met buikpijn, krampen en soms braken. In ernstige gevallen van diarree wordt veel vocht verloren. Acute diarree duurt hooguit enkele dagen, chronische diarree houdt veel langer aan.

Oorzaak
Diarree wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een ontsteking. Dit kan een onschuldige ontsteking zijn zoals het griepvirus, of een veroorzaakt door bedorven voedsel of besmet water. Het kan echter ook een chronische ontsteking zijn. Bij een ontsteking zijn bacterieen betrokken.De darmwand wordt namelijk ontstoken door een verhoogde afweerreactie op een te hoge populatie kwaadaardigde bacterieen in de darmen.

Even het één en ander opgezocht over chronische diaree.
Dit is dus diaree die langer dan twee weken aanhoudt.

Het kan ook gewoon zijn dat er iets niet correct werkt in het spijsverteringsgestel.
Mischien ook maagkiezel en grit geven (als je dit al niet deed)?!
Dit is om de maagspier goed te laten functioneren.

Bianca

Bianca

Inger m

Hoi,
Het bovenstaande slaat zo te lezen op mensen, maar is opzich duidelijk en bekend verhaal. Wat ik bedoelde met mijn opmerking over chronische diarree bedoelde ik in verband met de vraag.

Ik denk dat het namelijk niet onverstandig is om mestonderzoek te doen ipv ervanuit te gaan dat het chronisch is. De oorzaken van diarree kunnen ook leiden tot darmschade of andere organen (afh van de oorzaak).

gr Inger

problem.

Bianca

Ja ik snap 'm ,maar zo proberen we toch met z'n alle tot een soort van constatering te komen ;).
Het beste blijft natuurlijk altijd onderzoek door een arts. :)

Bianca

emca

hoi,

maagkiezel of grit kri jgt ze beetje door het eten zelf en op de bodem van de kooi omdat ze anders bijna niet at. toen we met roosje naar dierenarts gingen kregen we een antibiotica kuur mee, is het verstandig om dit nu wel te geven of kan ik beter morgen in de winkel druiven suiker gaan kopen ze zit ieder geval al appart, ze heeft ook ongelijk matig diaree ??? ??? Ik ga morgen voor alle voorzorgen toch even langs dierenarts.

groetjes emca

emca

hoi,

maagkiezel of grit kri jgt ze beetje door het eten zelf en op de bodem van de kooi omdat ze anders bijna niet at. toen we met roosje naar dierenarts gingen kregen we een antibiotica kuur mee, is het verstandig om dit nu wel te geven of kan ik beter morgen in de winkel druiven suiker gaan kopen ze zit ieder geval al appart, ze heeft ook ongelijk matig diaree ??? ??? Ik ga morgen voor alle voorzorgen toch even langs dierenarts.

groetjes emca

Bianca

Wanneer ben je met haar naar de dierenarts geweest?
Dat ztaat nergens in je verhaal.
Heb je toen wel het advies opgevolgd van de arts om de AB-kuur te geven?!
Die geeft dit niet voor niets natuurlijk.
Ik zou gewoon de raad van je dierenarts opvolgen, die heeft het diertje gezien en wij niet, en zijn ook geen dierenartsten.
Denk dus dat het verstandig is om de ab-kuur te geven zoals je dierenarts heeft aangegeven.

Bianca

emca

hoi bianca,

Roosje is toen op 02 dec2005 is roosje bij de dierenarsts geweest omdat ze plots heel ziek waswij denkenm  dat ze was over leden emca hebben toen nog wel ab kuur paar dagen geven nu lijkt de ontlasting van luna goed te zijn ik heb gister twee keer kooi ververst geen korrels in gedaan en vandaag ook al twee keer om te kijken hoe het ontlasting is nu ziet het er normaal uit ik denk dat ze toch te veel stress had met de andere twee smaen in dekooi omdat ze ook altijd alleen heeft gezeten en eten en drnken doet ze nu ook veel beter de keuren zijn ook terug en meschien iets te veel fruit ook gehad maar ik kijk het nog paar uur aan anders ben ik gelijk naar dierenarts toe.

groetjes emca

Inger m

Hoi,
Een AB kuur kun je alleen geven op advies van de dierenarts. Anders kan het juist negatieve effecten hebben. Te veel fruit is niet perse een ooraak van diarree, mits ze het gewend zijn en het niet bedorven is (maar dan eten ze het ws ook niet).

Wil je punten en komma's gebruiken? Het is heel lastig om je laatste bericht te lezen.

Fijn dat het beter gaat!

gr Inger
problem.