8 mei 2025, 22:37:26

Mutatie: geel gepareld

Gestart door bobbie, 22 januari 2006, 19:39:10

« vorige - volgende »

bobbie

22 januari 2006, 19:39:10 Last Edit: 22 januari 2006, 19:46:16 by bobbie
Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een valkparkiet waarvan ik dacht dat het een lutino was.

Nu blijkt dat zij de mutatie: Geel gepareld

is.

Ik had er nooit van gehoord, maar toen ik de op deze site geplaatste poster bekeek, zag ik inderdaad dat daar ook mutatie Geel opstaat.

Ik zal er wat foto's van plaatsen:

Kan iemand mij vertellen waar ik meer over deze mutatie kan lezen?

groetjes, Nel :)

Roosje

Ik heb geen idee. Is het wel een echte mutatie? Of is het iets spontaans? Ik las ergens ooit dat vogels met veel geel een teveel aan huppeldepup hebben en daardoor zo geel zijn. Ik weet ook niet of het vereft. Is Luna dan misschien ook geel bont? Omdat bij haar over het bont ook een gele waas zit denk ik persoonlijk dat het een soort van 'foutje' is. Een mooi foutje, dat wel :D

Op deze foto zie je goed het verschil tussen Luna en een lutino gepareld.

bobbie

Hoi Roosje,

Het is echt een mutatie. Hij staat ook op de poster met mutaties, hier op de site. Het is een al langer bestaande mutatie. Ik wist het ook niet hoor Roos, ik ben pas sinds gisteren zo wijs  ::) ;).

Hieronder ook een foto met het verschil van kleur tussen een lutino en Geel:

En je bedoelt dat als ze zo geel zijn, ze een leverafwijking hebben. Dat schijnt een achterhaalde fabel te zijn.

Deze valkparkiet, Chiquita, is trouwens al 4 jaar geweest en met een leverafwijking worden ze niet zo oud.

Groetjes, Nel :)

Roosje

Nee ik bedoel geen leverafwijking. Ik bedoel een afwijking in de kleur. Ze hebben van een bepaalde stof teveel.

bobbie

Roosje

bobbie

Bilirubinaemie bestaat echt hoor Roos, en heeft met de lever te maken  :P

:D :D :D

Groetjes, Nel :D

Christine

Ik wist niet dat geel bestond maar vind het een mooie mutatie! Lekker banaanachtig! In vergelijking met de lutino vind ik Chiquita prachtig!! (lutino's vind ik ook wel mooi maar Chiquita heeft iets aparts)

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

Rianne

Hoi Nel,

mijn valkje Nevada is ook zo apart, maar daar is nog geen benaming voor. Geel is zeker weten een mutatie, maar hoe het vererft, ik heb geen idee.

Roosje

Citaat van: bobbie op 23 januari 2006, 07:21:42
Bilirubinaemie bestaat echt hoor Roos, en heeft met de lever te maken  :P

:D :D :D

Groetjes, Nel :D

Ooh ::) Ga toch eens weg met je stomme lever joh :P Ik bedoel gewoon de kleur GEEL hahaha ;D

Brede W

Hoi Roosje, bedoel je niet carotenoïde?

Rianne

Volgens mij is dat rood. ;)

Inger m

Hoi,
Hier meer info over kleuren en carotenoide: http://www.valkparkiet.com/nl/files/standaardeisenverder.htm

Mooie valkparkiet. Ik heb al eerder valkparkieten gezien die heel erg geel zijn. Ik denk zelf aan een mutatie. Voor zover mij bekend kunnen papegaai-achtigen geen kleurstoffen via de voeding opnemen en 'doorgeven' aan de veren, zoals bv. rode kleurkanaries dat wel kunnen. Ik denk dus dat deze vogel de kleur van zichzelf heeft.

Bij leverafwijkingen lijkt mij eerder ook afwijkingen aan de huidskleur zelf.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

bobbie

23 januari 2006, 18:23:50 #13 Last Edit: 23 januari 2006, 18:27:08 by bobbie
Hoi Inger,

Ik was al een berichtje aan Roos aan het tikken maar die verdween ineens. Maar het klopt wat je zegt. En de huid van Chiquita is roze. Bovendien staat de mutatie op de poster hier op de site. Mutatie geel staat echt vermeld. Ik wist het tot gisteren ook niet hoor dat die bestond.

Het gaat echt om bilirubine wat jij bedoelt Roos.
Daar wordt je geel van. Als dat bij Chiquita het geval zou zijn zou haar huid inderdaad ook geel zijn.

Als baby's net geboren zijn kunnen ze ook wel eens geel worden. Dit betekent dan dat er een te hoog bilirubinegehalte in het bloed zit, daarom worden ze geel. En dit heeft met de lever te maken. Die zuivert het bloed daarvan maar als die niet goed werkt ga je op een kanarie lijken, een gele dan wel he.  :P

Groetjes, Nel :)

Inger m

Hoi,
Ik heb zelf als kind geelzucht gehad en toen werd mijn huid en oogwit geel van kleur door de hepatitus.

Ik geloof dat bepaalde orgaanafwijkingen kunnen leiden tot afwijkingen aan de veren, maar dat ligt heel anders en is hier vgl mij niet aan de orde.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.