8 mei 2025, 11:45:44

Van tevoren pap in huis halen?

Gestart door bobbie, 22 januari 2006, 19:06:00

« vorige - volgende »

bobbie

Hoi,

Cootje en Pipo hebben 6 eitjes. Dit is hun eerste nest.

Ik word een beetje zenuwachtig want ik krijg een eng voorgevoel dat ze het saampjes niet redden om alle jonkies te voeden (nu 5 eitjes bevrucht).

- Is het verstandig om nu al babyvoeding in huis te halen?
- Zo ja, welke voeding is het beste?
- Bestaat de voeding in fases, zoals dit bij de leeftijd van .. 
  dagen, dat bij de leeftijd van .. dagen/weken?
- Kan je beter evt pappen met een spuitje?
- Als het met lepeltje moet, vanaf welke leeftijd lukt dat?

Ik hoop dat ik antwoorden krijg.
Alvast bedankt.

Groetjes, een zenuwachtige as valkenoma (Nel ;))

bobbie

Hoi,

Ik ben terwijl verder gaan struinen en heb al een hoop antwoorden gevonden bij HANDOPFOK, geschreven door Paul.

Blijft alleen de vraag nog:

Moet ik dit ruim van te voren in huis halen of is Nutribird A21 makkelijk verkrijgbaar zodat het niet besteld hoeft te worden.

Gr, Nel :)

marga

hoi nel
ja het is wel handig om het optijd in huis te halen en bij de aphotheek kan je spuitjes kopen
ik had orlux als voeding is ook prima
groetjes marga

bobbie

Thanks Marga.

Is het een bepaalde maat spuit?

marga

hoi nel
ja van 2 ml
ik had er meteen wat meer gekocht is wel makkelijk
groetjes marga

Riny

Hoy Nel
Ik adviseer je om nutribird te gaan gebruiken.
dat gebruiken de meeste mensen hier op het forum en blijkt heel erg goed te zijn.
Voor de allerkleinste valkjes gebruik ik,als het nodig mocht zijn, spuitjes van 1 ml
Met het lepeltje eten dat leer ik ze pas als ze een week of 3/4 zijn.
Ik weet niet hoe het bij jou in de buurt gesteld is met Nutribird ,hier hebben ze het altijd op voorraad.
Je moet de nutribird hebben met de groene deksel.
Maar maak je maar niet zo nerveus ,wij helpen je overal mee.
Groetjes Riny :D

bobbie

Hoi Marga,

Bedankt voor het doorgeven van wat je gebruikt.

Hoi Riny,

Dank je wel voor je support.

Ik zal alvast gaan informeren of dit altijd hier te krijgen is. Ik denk dat ik het wel van te voren in huis haal want stel dat het in een weekend misloopt, daar moet ik toch niet aan denken.

Boodschappenlijstje:
Nutribird met groene deksel
Spuitjes 1 ml
Spuitjes 2 ml

Groetjes, Nel :)

Marco

CitaatIk word een beetje zenuwachtig want ik krijg een eng voorgevoel dat ze het saampjes niet redden om alle jonkies te voeden.

Vanwaar deze angst?????????

Ik kweek en heb gekweekt met diverse soorten waaronder ook valken, ook wel vogels met hun 1e nest, maar heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat ze het niets zouden redden qua voeding.

Riny

Hoy Marco
Dan heb jij veel geluk gehad.
Met name bij een eerste nestje kan het wel eens fout gaan.
Soms zijn de ouders te jong of weten gewoon niet wat ze er mee aan moeten.
En een slimme meid........
Ik vind het heel verstandig van Nel dat ze nu gaat zorgen dat ze overal op voorbereid is.
Groetjes Riny :D

marga

hoi riny
daar ben ik het helemaal mee eens
groetjes marga

Kirsten

Hoi,

Ik sluit me daarbij aan,. het zorgt anders voor veel stress als je ermee te maken krijgt en je hebt nog niets in huis. Je moet van het beste uitgaan, maar helaas gaat het niet altijd zo.
Ik vind het heel verstandig dat Nel zich er op voorbereid,. dan heeft ze mocht het zover komen de spullen ervoor in huis.

Nel mocht A21 niet bij je in de buurt te koop zijn, geef even een gil, dan neem ik het voor je mee. Ook is het handig om bij de apotheek 5ml spuitjes mee te nemen voorals ze iets groter zijn. Ze kosten echt erg weinig dus ik zou ze gewoon in huis halen.
Mocht de nood aan de man zijn, heb ik ook vanalles voor je in huis en breng ik het gewoon langs (donkerstraler lamp, kropnaald bijv (niet om in de krop te voeren, maar is door de smalle tuut ook iets makkelijker om te voeren als ze nog zo klein zijn), dig temp)
Ik vind je nu al een super valkjesoma :D en we gaan er in eerste instantie gewoon vanuit dat alles goed gaat. Ik had bij het eerste nestje van Moppy en Lucky ook mijn kriebels, maar het is super gegaan.

Ik zou overigens gewoon goed oberveren of de ouders het voeden goed aan kunnen en de jongen straks goed verdeeld gevoerd worden. Mocht je twijfelen zou je ze kunnen wegen ter controlle (heb je een digi weegschaal in huis?, das wel erg handig namelijk) en eventueel dan besluiten om éénmaal per dag wat bij te gaan voeren.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

bobbie

Hoi,

Ja, ik heb een digitale weegschaal in huis.
Wel fijn dat jullie me bijstaan hoor. :D

En Marco, je bent waarschijnlijk gezegend met de nuchterheid van een man ;).  :)

bedankt allemaal.

groetjes, Nel :)

bobbie

Hoi Marga,

We waren tegelijk.

Ja Yakult, daar heb ik ook veel goed over gehoord. Maar dat mogen die hele kleintjes toch nog niet, of wel ???

Groetjes, Nel :)

marga

ik dacht van wel maar mischien weet een ander er meer over