26 april 2024, 08:52:17

baby schudden met hoofd.

Gestart door lolliefant, 10 januari 2006, 09:19:04

« vorige - volgende »

lolliefant

10 januari 2006, 09:19:04 Last Edit: 10 januari 2006, 09:23:48 by lolliefant
Gisteren ben ik bij iemand geweest om een valkje van 8 weken op te halen.  En wat ik daar zag was echt niet leuk.  Er was een grote voliere in een kamertje gebouwd, waar ongeveer 20 valkjes in zaten en misschien ook een stuk of 20 grasparkietjes.   De valkjes op zich leek gezond, maar het water was zeker een week niet verschoond, met poep erin.  Het zag er helemaal bruin uit.  Ik vond het zo smerig daar.
Mijn eerste reactie was dat ik er zeker geen valkje van mee gaat nemen, want je weet niet wat ze allemaal onder leden heeft.

Maar toen zag ik in een hoek op de bodem van de voliere een klein valkje die behoorlijk geplukt was, zijn kropje was leeg en hij zag er niet lekker uit.  Ik vroeg nog wat er met dat valkje aan de hand was, en ze zei dat hij door de ouders geplukt werden en dat hij ook niet zo goed gevoed wordt. Hij is blijkbaar tussen de 4 en 5 weken oud.  Dat was duidelijk te zien en ik vroeg nog waarom zij er niets aan deed. (met bijvoeren bv.)

en haar andwoord..... ik heb er geen tijd voor en het natuur moet gewoon zijn gang gaan...... Ik heb gelijk besloten het valkje mee te nemen, en gelukkig vond zij het goed.  Ik had echt het idee dat hij het niet zou halen als ik hem niet meenemen. 

Thuis gekomen heb ik hem gewogen en hij woog maar 55 gram.  Ik heb nutribird opgehaald en ben gelijk begonnen met een spuitje.  Zijn kropje was helemaal leeg en wou niet gelijk eten.  Maar s'avonds gaf ik opnieuw nutribird en dat ging een stuk beter.  Vanochtend had hij het smaak te pakken.  Dat ging gelukkig wel goed, hij had wel honger, dat kon je goed merken. 

Ik heb hem in een aparte kooi zitten, niet bij mijn andere valkjes, omdat ik eerst willen zien dat hij gezond zijn.  Ik heb een warmte lamp hangen in zijn kooi, met een gemiddelde temp. van 27 graden...

Nu heb ik alleen een vraagje.  Ik zag hem steeds met zijn hoofdje schudden. (alsof die jeuk heeft of iets)  Dat zag ik trouwens ook bij de andere valkjes bij haar.  Wat zou dat zijn? Heb ik nog nooit bij mijn valkjes meegemaakt. 

En zou ik het valkje vaker voeren dan 3 keer per dag, gezien hij zo licht in gewicht is?

Groetjes


Riny

Hallo Lollifant
Als ik jou was zou ik beginnen met 3x daags papvoeding en wel iedere morgen met lege krop wegen.
Zorg dat hij voldoende trosgierst in de kooi heeft liggen om zelf ook wat te pikken.
Wat dat schudden met het kopje kan betekenen zou ikecht niet weten.
Je kunt hem misschien ook extra vitaminen druppels geven .
Veel succes Riny :D

Bianca

het kan ook zijn dat de geluiden gewoon te hard voor hem zijn.
Let daar eens op of dat mischien het probleem kan zijn.
Dit heb ik namelijk ook bij mijn Punky meegemaakt toen ie klein was, en had diezelfde vraag toen gesteld ;)
veel succes met je papbaby!

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Inger m

Hoi,
Bedoel je horizontaal schudden met de kop?
Hoe zien de neusgaatjes eruit? Zou de vogel een bovenste luchtweginfectie kunnen hebben, soms kunnen ze dan ook flink schudden. Verder wees heel voorzichtig met zulke vogels, want juist de zwakste zijn heel gevoelig voor ziektes en kunnen vanalles meenemen.

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

lolliefant

Hoi Inger

ja hoor, hij schud horizontaal.  Maar niet continu hoor, zo nu en dan.  Voor de rest maakt hij vanmiddag wel een levendige indruk.  Ad ook heel goed, (15ml)
Zijn neusje lijkt prima zo ver ik weet.  Hoe zou ik dan kunnen zien of hij iets aan zijn luchtwegen heeft?  Hij hoest of niest niet.  Ik moet er wel bij vertellen, dat zijn oortjes ook helemaal open zijn.  Helemaal kaal geplukt, dus je ziet gewoon de gaatjes zitten.  Zou hij iets aan zijn oortjes kunnen hebben? 

Ik houd hem in ieder geval goed in de gaten.  Ik geeft hem nu wel 4 keer per dag pap, want zijn kropje was al na 4 uren helemaal leeg.  Maar als hij nu meer gaat eten, dan breng ik het wel terug naar 3 keer per dag. 

Groetjes

Inger m

Hoi,
Vochtige en/ of verwijde neusgaten. Verder vocht uit de neus en niezen. Zo te lezen niest de vogel niet.

De gehoorgang kun je checken door er met een lampje in te schijnen. Er mogen geen opvallendheden te zien zijn, zoals pus (kan wijzen op middenoorontsteking). Maar vermoedelijk is dat hier niet van toepassing.

Beweegt de vogel de kop snel of langzaam?
Een valkparkietenjong die zich bedreigt voelt beweegt soms de kop langzaam heen en weer en blaast. Dit lees ik verder niet terug in je verhaal.

Op welke momenten schud het de kop?

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

lolliefant

Hoi

Hij beweegt zijn hoofd heel snel.  Alsof hij even wat van hem af willen schudden. (of de beweging die een valkje maakt als zijn hoofd nat en de water afschudden)  Hij doet het als hij stil zitten.  Als hij bezig is dan schud hij niet met zijn hoofdje.  Zou het een zoort schurft zijn of iets?  En zoals ik al zei, hij doet het niet continu.  hij doet het bv een halfuur niet, en dan schud hij weer een paar keer met zijn hoofdje en dan weer een tijdje niet. 

Hij zat net voor het eerst trosgierst te eten.  Hij maakt een actieve indruk.  Gisteren zag hij er meer dood dan levend uit, maar nu is hij lekker aan het rommelen in de kooi. 
Dus het lijkt de goede kant op te gaan. 

Groetjes


Karin

Neem even contact op met een vogeldierenarts. Misschien heeft hij iets van luchtpijpmijt, daarbij schudden ze ook met de kop. Of misschien een ontsteking of iets dergelijks. Gewoon even Feld of een andere dierenarts bellen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ineke

Laat als je eruit bent even weten wat t is, want ik ben benieuwd wat t is!

lolliefant

hoi

Ik heb een afspraak bij de dierenarts vanmiddag.  Duimen dat er niets aan de hand zijn.

Ik laat het dan wel even weten

Groetjes

Mariska

Hoi Inger en Lolliefant,

Mijn kanarie deed dat schudden toen hij wormpjes in het strottehoofd had :-\
Na een behandeling met Ivomec heeft hij dat niet meer gedaan.

Bovendien hebben jonge valkjes van mij het ook gedaan en toen werd mij verteld dat ze dan voer uit de krop naar de maag toe proberen te werken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Mariska

En ik vind het trouwens super dat je de zorg voor dit kleintje op je heb genomen en vanmiddag langs de DA gaat.
Het zou weleens heel goed kunnen dat je zijn leven heb gered als ik het zo hoor ;)

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

lolliefant

hoi

Net nog even lekker met hem geknuffeld.. 
Hier nog even 3 fototjes van " Tijgetje"
Hij (denk dat het een hij is) vind kroelen nu al geweldig.  :D






Ineke


marianca.

Hallo Lolliefant,

Ik vind jou een echte KANJER ;D.
Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben en het valkje ook meegenomen hebben.
Heb je die dame  :censuur :censuur :censuur niet ffkes de waarheid vertelt..

Ik vind het valkje zo lief uitzien...krijg er een behoorlijke krop van,pfffffffffffff.Wie laat nou een hulpeloos valkje of wat ook over aan de natuur als wij als mensen het kunnen helpen :'( :'(.

Jij bent TOF meis.Veel succes bij de dierenarts.

groetjes
marianca