4 mei 2025, 00:54:48

Luca!

Gestart door iepke, 4 januari 2006, 17:15:26

« vorige - volgende »

iepke

7 januari 2006, 18:06:28 #30 Last Edit: 7 januari 2006, 18:15:35 by iepke
Okeeee tijd voor de weegresultaten.
Luca was zo aan het zeuren om eten.
Ze woog voor het eten: 80 gram en na het eten 100 gram.
We hebben een keukenweegschaal waarbij je het moet aflezen. Het kan zijn dat het een paar gram verschild, maar ik ben op zich blij met het resultaat.
En de grote bink heeft al weer bijna alle pap opgegeten  ;D
Dus vandaag heeft ze om 12.00 uur pap gehad en zonet om 18.00 uur.
Ik kan ook zien dat het kropje lekker vol is en het voelt als een ballon waar water in zit.
Ook kan je het zien dat ze lekker vol zit.
Wellicht dat ik het de eerste paar keren niet kon zien of merken met de kruin omdat ze zo weinig at.

Ook zit ik er over na te denken om naar 3x daags pap te gaan ipv 2x daags.
Om 12.00 uur heeft ze een hele kom pap opgegeten en zonet weer een hele kom.
Ook kan ik nu duidelijk het verschil zien en voelen bij Luca's krop.
Het is nu net een balon waar water in zit. Toen ze geen pap had gehad voelde je helemaal niks.
De tussentijd met het voeden was vandaag dus 6 uurtjes.
De kweker zei tegen mij dat ze Luca rond 09.00 uur pap gaven en aan het einde van de middag.

Maar als ik nu het tijdsbestek uitreken dan heeft ze zoals het nu staat van de tweede pap naar de volgende dag meer dan 12 uren te gaan!
Ok je weet dan wel zeker dat de krop leeg is, maar deze is ook vrijwel leeg na 6 uurtjes.
Vanuit deze redenatie zit ik te denken om dus 3x daags pap te geven ipv 2x daags.

Is dit een juiste redenatie van mij??
Wat zouden jullie doen??

marilyn

hoikes iepke

luca haar gewicht is prachtig en indien dat mogelijk is zou ik overstappen op 2 x daags hou wel haar gewicht in de gaten  ;)

groetjes marilyn

iepke

Ze zat al op 2x daags pap en volgens de kweker kan ze vanaf as donderdag naar 1x pap.

Ikzelf ben een gevoelsmens en niet theoretisch, ik hou veel liever mijn gevoel aan dan de theorie. Iedere valk is anders en de ene heeft langer pap nodig dan de ander.
Vandaar ook dat ik raad vraag aan jullie wat te doen. Ik kan snel overbezorgd zijn en hou dan liever aan wat mensen zeggen die ervaring hebben en weten wat ze zeggen ipv de theorie de praktijk!

Gelukkig ben ik blij dat jullie er zijn, ik zou niet weten wat ik zonder jullie advies zou moeten. Waarschijnlijk kon je me nu ander opnemen in een ziekenhuis wegens de bezorgdheid naar Luca toe.  ;D

marilyn

hoikes iepke

volgens mij gaat alles prima met de voeding van luca zijn gewicht is daar het mooiste bewijs van ;) je moet niet zo snel overbezorgd zijn , niet bij elke handopfok gaat er iets verkeerd hoor  ;) hou gewoon zijn gewicht in de gaten en die vertelt je wel als je voeding meer of minder moet geven  ;) met andere woorden vele volwassen valkjes wegen amper 80 gram en jou luca zit daarboven dus probeer maar een voeding minder dus 2 voedingen is meer dan voldoende  ;) gaat luca onde de 75 gram dan geef je 1 x een voeding bij zo doe ik dat  ;) dus zoals je ziet ga ik ook niet altijd voort op het schema en volg ik mijn gevoel en de feiten van de weegschaal (liefst digitale weegschaal die weegt preciezer)

groetjes marilyn

iepke

Het zijn ook alleen de vervelende verhalen die je leest. Als alles goed gaat dan geven de meesten geen gehoor. Het is net alsof iemand weg is, zolang je niks hoort is alles goed is ons motto bij de familie.
In ieder geval heb ik sinds vandaag weer een groot gedeelte van het vertrouwen terug door jullie adviezen en door Luca.
Hoe ze vandaag gegeten heeft! Ik ben helemaal trots op Luca.

Op dit moment zit ze vanaf de tweede voeding lekker op haar/zijn kooi te dommelen. Niet slapen maar lekker lui wezen en genieten van het volle buikje.
Echt fantastisch om te zien.

Kip en Tok zijn gisteren onder de douche geweest voor de eerste keer. Kip (bijnaam Bolle) vondt er helemaal niks aan, maar Tok had ik op mijn hand en die liep gewoon naar de waterstraal toe om met het kopje er onder te kunnen.
Ik had voor het douchen de kamer al lekker warm laten worden (28 graden) zodat Kip en Tok het niet koud zouden krijgen na het douchen.
Daarna zijn ze tijdens het opdrogen lekker gaan slapen en nu zien ze er weer helemaal toppie uit!
Tokkie begint al steeds meer te wennen dat Luca er bij is gekomen.
Vandaag heeft ze weer gezongen (meerdere malen trouwens) en zitten ze (vooral Kip) voor de tigste keer te proberen of ze die bel ook kapot kunnen krijgen.

Een heerlijk rustig avondje, ook de eerste avond dat Luca tot nu toe geen kreunende geluidjes maakt en zit te bedelen om eten.
Ik hoop dat Luca zo goed blijft eten, misschien dat ze gisteren zo weinig heeft gegeten omdat ze toch nog moest wennen aan haar nieuwe omgeving.

In ieder geval kan ik me al geen leven meer voorstellen zonder Luca. Luca vertrouwd mij volkomen en ik hoop dat Kip en Tok dat kunnen zien en voelen waardoor ze minder schuw worden.

iepke

En hier dan foto's van Luca bij mij.
Let niet op de papbuik, het lukt je gewoon niet om deze schoon te maken en schoon te houden.
Deze foto's zijn vandaag gemaakt na het ontbijt

Lekker genieten van het volle buikje

Hey was da??

Kan je dit ook mollen??

Er moet toch een mogenlijkheid zijn om het kapot te kunnen maken...

Zover ik het kan zien aan het uiterlijk van Luca zit ze lekker in haar vel.
Ook zijn we al tot de ontdekking gekomen dat Luca niet een ontbijtvogel is. Met veel pijn en moeite hebben we een half bakje pap opegegeten vanmorgen.
Toen ze de pap op had woog ze 90 gram, dus 10 gram minder dan gisteren na het eten.
Klopt ook wel aangezien ze gisteren het dubbele had gegeten dan vanmorgen.
Gisterochtend was het ook al moeilijk eten, even als de ochtend daarvoor.

Kortom Luca is geen ontbijter, net als ik  ::)
Ach ja ze zeggen wel eens zo moeder zo kind  ;D

~Natas~

Hoi,

Wauw zeg wat een mooi valkje hoor.
Ach ja het ontbijten is ook niks he, als ze maar wel lekker verder op de dag eet.
Haar gewicht is prima hoor, maar hou het wel in de gaten.
Tjee lijkt erg veel op mijn Jesse toe deze nog aan de pap zat.

Groetjes,

Natas

iepke

Ik hou zeker Luca's gewicht in de gaten.
Ik heb haar zonet weer gewogen. En met lege krop is ze nu 75 gram en met volle krop is ze 97 of 98 gram.
Ze heeeft nu net weer pap gehad van me.
Vanmorgen dus om 9 uur en om half 2.
We zullen vanavond wel kijken hoe het dan met haar is, anders krijgt ze weer pap denk ik. In ieder geval heeft ze weer bijna alle pap opgegeten. Tussen ochtend en middag zit dus een heel verschil in qua eten.
Is het dan verstandig om Luca pas later in de ochtend pap te geven?
Nu ze 's ochtends zo weinig eet moet ze aan het begin van de middag al weer pap hebben en dan 's avonds weer.
Dus dan zit ik nu op 3x daags voeren terwijl we zijn begonnen met 2x daags. Alhoewel laten we maar zeggen dat we nu op 2,5x daags zitten aangezien ze 's ochtens gewoon niet wil eten.

~Natas~

Hoi,

Hoe oud is Luca eigenlijk.
Ik heb namelijk niet je hele verhaal gevolgd?
Maar Luca is zo te zien ook een geparelde Lutino he.

Groetjes,

Natasja, Joepie & Jesse

iepke

Luca is nu bijna 6 weken.
En ja ze is volgens mij gepareld. In ieder geval heeft ze her en der gele vlekjes en een gele streep bij haar cleugels en op haar staart zoals je kan zien.

~Natas~

Hoi,

Ja dan is het een geparelde Lutino.
Weet jij ook of Luca een man of pop is.
Jesse van mij is ook een geparelde Lutino (pop)
Hier heb je wat oude foto van mij toen Jesse net zo klein was als Luca nu bij jou is.

groetjes,

Natas en Jesse

Rianne

Hoi,

eerst was ze 80 gram en nu 75? Dan even in de gaten houden.
Ik snap niet hoe een kweker zomaar kan zeggen 'donderdag kan ze 1x pap' want dat is heel verschillend. Is 's ochtends het kropje leeg als je weer gaat voeren? Houd dat goed in de gaten, geef anders bij de laatste papvoeding een klein beetje Yakult door het papje heen.
Druivensuiker kan geen kwaad maar als Luca gewoon actief is, is het niet nodig.
Ze slaapt op de grond? Zit ze verder wel op de zitstokken? Ze is natuurlijk nog maar 6 weken maar zal toch op de stok moeten slapen.
Hoe is haar ademhaling? Niet onregelmatig en zwaar? Mijn albino'tje ademde erg snel en je zag het hele keeltje opbollen, hij kreeg te weinig eten.

Een hoop vragen allemaal, maar erg belangrijk voor Luca. :)

iepke

We weten niet of Luca een pop of een man is Natas. Eigenlijk maakt het mij ook niet zo veel uit.
Echt een poepie om Jesse te zien toen hij nog klein was. Het je ook foto's van hoe Jesse er nu uit ziet.

Ik weeg Luca met een keukenweegschaal die niet digitaal is. Er kan dus altijd een paar gram verschil in zitten. In ieder geval hou ik het gewicht nauwlettend in de gaten. Toen Luca de pap op had woog ze weer bijna 100 gram.
Haar ademhaling is rustig.
Ze slaapt op de grond van de kooi, er zijn stokken aanwezig in de kooi.
Verder zit ze een boel op de kooi en als ze in de kooi zit dan zit ze het liefst op de stok.

Energie heeft Luca meer dan genoeg. Ze vliegt meerdere keren op een dag de kamer door (uit haar zelf) en is ook erg n ieuwschierig wat ze allemaal kapot kan maken.

Ze oogt dus goed, dus nog geen druivensuiker die door de pap heen hoeft. Yakult heb ik gelezen dat deze er voor zorgt dat de pap sneller verteert wordt. Wat ik heb kunnen voelen is dat om 09.00 uur was de krop leeg en om 14.30 ook.

Pas als ze weer gaat vragen om eten dan ga ik voelen hoe de krop is bij Luca. Als er nog eten in zit dan krijgt ze niks!
Ik heb er helemaal geen zin in dat Luca ziek wordt iod.

Alleen heb ik wel 1 struikelpunt. Als Luca 's ochtends zo weinig eet: Morgen dan moet ik weer naar mijn werk en dan ben ik pas om 15.30 thuis  :-\
Dus als Luca honger heeft in de tussen tijd dan moet ze wel wachtten totdat ik thuis ben. Voer heeft ze meer dan genoeg en water is ook aanwezig.
Evenals trosgierst maar daar taalt ze niet naar.
De kweker heeft tegen me gezegd dat ze Luca om 09.00 uur eten gaven en rond het einde van de middag.

marilyn

hoikes

probeer eens om luca s'morgens zo laat mogelijk eten te geven (als dat kan met je werk natuurlijk) en dan s'avonds ook wat later)

groetjes marilyn

iepke

Ik kan haar op het laatst om half acht eten geven. Dus als ik dan thuis kom dan is het eerste wat dan doe Luca eten geven.
Ben allang blij dat ik nog deels in de ziektewet zit, anders werdt het pas half 6 voor ze weer pap krijgt.
Daarom hoop ik ook dat Luca wat meer zaadjes gaat eten als ik weg ben.