2 mei 2025, 16:07:18

Luca!

Gestart door iepke, 4 januari 2006, 17:15:26

« vorige - volgende »

iepke

Oki hoef ik me daar geen zorgen om te maken.
Water mag dat ook al in een bakje in de kooi op de grond?
Ik ben oa bang dat hij er midden in gaat staan en zo nat wordt en kou kan vatten  :-\

Riny

Hoy Iepke
Je mag best een klein bakje water neer zetten.
Als je maar zorgt dat die niet op de tocht staat.
Groetjes Riny :D

iepke

Zo de twee voedingen van vandaag zitten er weer op!
Vanmorgen heb ik Luca pap gegeven om 06.30 en om 15.00 uur heb ik Luca de tweede portie gegeven.

Van de kweker heb ik gehoord om een koffiekuipje (die ik er bij heb gekregen) met pappoeder, dan water koken en hier 2 koffiekuipjes op het pappoeder moet doen.
Vervolgens goed roeren zodat er geen klontjes meer in zitten en dan op een temperatuur van ongeveer 47 graden te geven.

Luca is erg dol op de pap, maar ze eet lang niet al de pap op. Als ik het zo inschat dan eet ze een half koffiekuipje met pappoeder op.
Luca is nu 38 dagen ongeveer dus volgens het schema 2 keer voeren op een dag. Maar wat mij een beetje angstig maakt is dat ze te weinig krijgt. Het kropje probeer ik te voelen bij Luca, maar dan stapt ze over op de vinger tijdens het voelen. Ook heb ik weinig idee hoe je het verschil kan voelen (vol of leeg).

Eet Luca genoeg pap of eet ze nog te weinig?
Het kan natuurlijk zo zijn dat Luca minder eet omdat ze nog wat moet wennen aan haar nieuwe woning...

Kirsten

Hoi Iepke,

Hoeveel weegt ze?

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

iepke

Ik heb Luca nu net gewogen en ze weegt 90 gram nu

Kirsten

en als je de pap rond de 40 graden hebt is het goed,.niet te warm want dan kan de krop verbranden en verteert de voeding niet meer.

90 gram is overigens prima,. Als ze niet meer wil, zou ik ook niet meer aanbieden. Verder trosgierst, water, eivoer/bruin brood bijv en zaadjes in de kooi en haar dagelijks wegen om het in de gaten te houden

Groetjes
Kirsten

iepke

is er ook een weegschema hoe zwaar een valkje hoort te wegen?
Zo ja wie kan hem naar mij sturen, zo kan ik het gewicht van Luca in de gaten houden.

In ieder geval ben ik blij dat het gewicht van Luca in orde is. Eigeel heeft ze evenals trosgierst en parkietvoer (deze is minder grof dan normaal valkparkietvoer) Appel, brood en wortel ed dat mag ik Luca ook al geven?
Luca eet tussen het voeren door wel een beetje voer en eigeel, dus ze is half zelfstandig.

Kirsten

Hoi Iepke,

In principe kan je met mate allerlei groenvoer en fruit geven. Alleen geen avocado of mango want dat is giftig voor valkjes.
Hou in de gaten of ze inderdaad de zaadjes goed leert pellen, zo kan je daarna het pap geven afbouwen.

Het schema kan je vinden bij het topic handopfok als ik me niet vergis, maar tussen de 80-100 gram is een prima gewicht. Verder goed de ontlasting in de gaten houden als ze zelfstandig wordt en dus van de pap af is(mooi kleurtje groen en wit van de urine(zo weet je ook gelijk of ze genoeg vocht binnen krijgt)

Groetjes
Kirsten

iepke

Om 8.00 uur heeft Luca weer pap gehad, maar na 3 lepeltjes hield ze het voor gezien.
Zonet heeft ze weer pap van me gekregen, want het kropje was helemaal leeg.
En hoe heeft Luca gegeten, bijna het hele schaaltje pap leeg!
Ook beginnen we steeds meer maatjes van elkaar te worden.
Vandaag heeft ze meerdere keren dat ze vliegde op mijn hoofd geland. Heerlijk gevoel is dat, ook durft ze al door de openstaande deur naar de slaapkamer te vliegen (die is naast de huiskamer).
Mijn vriend en ik wonen in een appartement, dus overal is het dezelfde temperatuur.

Ook is Luca een echte blingblingvogel. Ze is helemaal verkocht aan mijn halsketting, bril, ring en horloge.
Ook heb ik een armbandje met kraaltjes, waar ze niet meer bij weg te slaan is soms.

Dit armbandje komt uit Turkije en we hebben voor Luca ook een armbandje in de kooi gehangen.
Nee schrik niet, het is een touwtje met kraaltjes er aan en het armbandje is maar aan 1 uiteinde vastgeknoopd aan de kooi.
Vast zitten zal haar dus niet lukken.
Ik denk dat ik Luca nog voor het slapen gaan pap ga voeren, of is het verstandiger dit niet te doen?

Lin

Hey,

Hartstikke leuk dat luca er is. Ik wens je veel plezier. Je kan even in dit topic kijken. Hier staan veel tips in. Dit was een valkje dat zwak werd door tekort voeding vorige week. Kan je even kijken of je alles al weet.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,14054.msg216117.html#msg216117

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

iepke

zow hey dat is slikken zeg... wat een verhaal.
Ik kan jullie in ieder geval zeggen dat Luca er niet zo uit ziet als de foto's die ik gezien heb.
Luca zit niet dik en poetst lekker vrijwel de hele dag door.
Waar ik me nu wel weer ongemakkelijk bij ga voelen is dat Luca nu (weer) dat kreunend geluidje maakt terwijl ze bij me is.
Ook gaat haar kopje op en neer. Ik heb Luca om 12.00 nog pap gegeven en vrijwel het hele kommetje was opgegaan.
Kan het zijn dat ze nu weer honger heeft?
Over het kropje of die vol of leeg is geen idee  :-[
Ik weet het normaal behoor je dat te kunnen voelen als je hand op fok gaat doen, maar ik kan niet het verschil voelen.

Moet ik Luca nu vaker op een dag pap gaan geven?
Ze krijgt nu 2x daags pap en ze is nu ongeveer 40 dagen oud (6 weken dus)

Lin

Dat met dat kopje bewegen en kreunen is om voer vragen. Kijk gewoon of ze afvalt en anders meer voeren. dat verhaal is helaas een veel voorkomend verhaal.

Groeten, Lin

iepke

Haar gewicht is hetzelfde gebleven, die heb ik al vandaag gechekt.
Door de verhalen die je leest over hand op fok ben ik snel bezorgd om Luca. Zeker als ze van die geluidjes maakt die ik niet kan plaatsen of kan uitmaken wat ze wil.

Als ze af valt dan ga ik over naar 3x pap op een dag.
Ik heb vandaag een flinke bus pap gekocht (nutribird) dus voorlopig kunnen we vooruit.
Ook is ze overdag levendig.
Als ze minder levendig wordt of dik gaat zitten dan haal ik gelijk druivensuiker op om door de pap heen te doen.
Misschien dat het ook wel luiheid van Luca is of dat ze geen zin heeft om voer te eten.
Trouwens Luca heeft nu apart eigeel in een bakje, is het niet verstandiger om de eigeel door het voer heen te mengen?
Zo ja hoeveel eigeel?

Lin

Als ik pap gaf gaf ik er niks anders doorheen als het gewicht goed was. Leg wel altijd wat eten op de bodem van de kooi zoals trosgierst enz. zorg voor stevige stokken en niet de eerste tijd helemaal vol behangen met speeltjes. Als ze dan valt kan ze op een stok belanden en wat breken.

iepke

Ze heeft een belletje, een schommeltje, een trap van 2 treden van hout en touw (bedoeld voor papagaai), een spigeltje en een Turks armbandje.
Verder staat het eten en drinken op de grond. Er zijn 3 stokken in de kooi. de ene hangt vrij laag en de andere twee vrij hoog.
Luca kan als ze dat wil (en dat doet ze wel eens) vanaf de grond vlieghuppend naar de bovenste stok.
Verder slaapt Luca op de grond