7 mei 2025, 21:51:18

Help het gaat niet goed. Roxy is dood.

Gestart door Roosje, 23 december 2005, 17:06:08

« vorige - volgende »

Roosje

23 december 2005, 17:06:08 Last Edit: 24 december 2005, 11:07:34 by Roosje
Ik heb vandaag bloed laten prikken bij 4 van mijn vogels. In het nekje prikken ging niet goed dus hebben ze het nageltje te ver afgeknipt zodat dat wat ging bloeden. Maar het heeft heel erg gebloed! De aga's en luna maken het redelijk, ze zijn actief en zitten er redelijk bij. Hoewel de wondjes wel steeds even open gaan. Maar met Roxy gaat het niet! Ze zit er heel slecht bij, vleugels wijd, snel ademen en met haar oogjes dicht. Ik heb al druivensuiker in het water gedaan en ze bij de verwarming gezet met ook nog een lamp erbij. Ik durfde Luna er niet meer uit te halen want ik was bang dat dat nog meer stress zou zijn en dat het wondje dan weer open zou gaan. Want als ik in de kooi bezig ga, gaan ze rondklimmen en dat moet ze echt niet meer doen want ze loopt al gammel. Ik ben net maar gaan douchen en heb daarna nog even gekeken, toen zaten ze rustig naast elkaar. Maar ik maak me zorgen. De dierenarts zei dat het wel goedkwam als ze rust hadden maar ik maak me wel zorgen. Ik wil haar echt niet kwijt :'( Naar een dierenarts gaan is geen optie, die stress kan ze niet aan en dan gaat het weer bloeden dus dan overleeft ze het niet. Ik denk dat ik nu alles heb gedaan wat kon. Maar wilde het even hier kwijt want ik ben zo ongerust :'(

Riny

Hoy Roosje
Wat vreselijk voor je.
Ik weet ook niet wat je nog meer kan doen.
Iets anders als Feld om raad vragen weet ik niet te zeggen.
Ik hoop wel dat het snel verbeterd.
Laat je ons nog wat horen vanavond.
heel veel sterkte Riny :-* :'( :-* :'( :-* :'(

Roosje

Die dierenarts waar ik ze vandaan heb heeft me gezegd dit te doen, ik weet niet of feld meer kan :-\ Ik hoop ook zo dat het goedkomt, maar ik voel me er niet goed bij! Bedankt voor je berichtje Riny.

Riny

Hoy Roosje
Als je nu eens een doek over de kooi doet zodat het donker is bij ze.
Dan gaan ze wel slapen en heeft ze rust.
Groetjes Riny :-*

Kirsten

Hoi Roosje,

Is Roxy tam?, ik zou anders  wat water met druivensuiker direct in haar bekje doen. (je mag er overigens een hoop druivensuiker in doen,. zolang je maar kan roeren) Je kan dit bijvoorbeeld ook met vitamine doen.

Sterkte Roos, ik hoop dat het snel beter gaat
Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Caroline

Hoi Roos,

Je vertelde me op de MSN om even bij SPOED te lezen omdat het niet goed ging met Roxy.

En inderdaad, het klinkt allemaal niet zo best wat je schrijft. Volgens mij heb je inderdaad je best gedaan, er is denk ik rust en warmte op dit moment het gene wat ze het hardst nodig heeft, en natuurlijk haar goed in de gaten blijven houden.

Ik moet toch even kwijt, dat ik begrijp dat jij de DA vertrouwde op wat hij deed, zou ik zelf ook gedaan hebben, maar ik vind het een erg rare en pijnlijke manier om bloed af te nemen bij een valkje. Ik heb er dan ook nog nooit over gehoord dat het zo gedaan werd. Maar ik heb ook nog nooit een valkje hoeven te bloedprikken.

Ik hoop dat ze snel weer een beetje opknapt, heb je trouwens al de betreffende DA terug gebeld hierover?? Of anders Dr. Feld??

Lieve schat, hou jij jezelf nu wel een beetje rustig, jouw onrust voelen ze ook aan. Misschien heeft hij wel gewoon pijn aan zijn teentje en iedereen beleefd pijn op zijn eigen manier, zo ook een valkje. Ik duim nu voor jou mee dat het allemaal goed gaat komen en dat je voor je gaat slapen vanavond een beetje gerust gesteld bent door haar.

Liefs en dikke kus, Caroline  :-*

PS. als je me ergens op afstand voor nodig heb, hoor ik het wel!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Roosje

@ Riny: Goed idee, ga ik meteen doen!

@ Kirsten: Ik durf niet meer in de kooi te komen, ben zo bang dat ze dan weer meer gaan bloeden, en al helemaal als ik iets in haar bekje ga spuiten :(

@ Caroline: Ik twijfel of ik moet bellen, het heeft zo weinig zin. Jullie weten hier net zo veel als zij denk ik, zo niet, meer! Bedankt voor je steun...

Roosje

Ik ben net met knikkende knieën gaan kijken, maar ze zit er nog. In een hele diepe slaap. Heb doeken over de kooi gedaan. Ze staat naast de kachel, die op 21 graden staat en het is vrij warm. Is dat goed? En is dat niet té warm, ook voor Luna? Ze heeft bij de dierenarts nog gedronken (althans dat zei die arts) Ik probeer haar maar zoveel mogelijk met rust te laten. Ook Luna, want die maakt anders Roxy weer wakker...

Kirsten

Hoi Roosje.

Een doek over de kooi is goed voor de rust, alleen moet je wel hem er af en toe vanaf halen, anders gaat ze niet eten of drinken.
Ik vind het erg sneu dat de arts het zo gedaan heeft, maar er is niets wat je er nu aan kan doen. De temperatuur lijkt me ook oké,. je moet namelijk ook zorgen dat het niet te warm wordt. Ik denk dat het zo net goed voor haar is,.

nogmaals sterkte
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Roosje

Ineke

23 december 2005, 19:09:11 #10 Last Edit: 23 december 2005, 19:11:34 by Ineke
Jee, dat moet moeilijk voor je zijn geweest. Wetende dat de dokter je lieverds pijn gaat doen   :'(
Misschien kan Inger (waarvan ik vaak hele duidelijke medische verklaringen lees) ons vertellen of het bloedprikken i.c.m. nagels knippen ook op n andere manier zou kunnen, zodat we dat een volgende x weten?
Waarschijnlijk heb je al voer onder in de kooi, zodat Roxy niet hoeft te klimmen. Zal zeker je dagboek volgen waarom het bloedprikken nodig was en hoe het afloopt.
Je hebt denk ik alles gedaan wat je kunt doen om je dieren nu rust en beterschap te geven. Sterkte!

Roosje

Nou dat wist ik dus niet :-[ Ik dacht dat het wel mee zou vallen. Ze zei ook dat ze geen kik hebben gegeven dus je weet dan ook niet of ze veel pijn hebben gehad, je zou denken van niet...Roxy zit nog wel op stok hoor! Gelukkig. Dus het voer hangt gewoon. Ik ga zo maar weer eens kijken.

imv

Hoi Roosje,
Wat een ellende zeg! En wat een rare manier van bloedafnemen... zie je niets afwijkends aan het teentje? Misschien is dat wat gaan ontsteken?

Toen bij Sjors bloed was afgenomen (wel uit zijn nek, dat weet je misschien nog wel) was hij ook helemaal van slag. Hij bibberde en zat met zijn kop omhoog te slapen... heel eng, maar het is wel weer goed gekomen.
Zou het niet óók een stressreactie kunnen zijn??

Ik kom vanavond weer bij je kijken. Hou je hoofd koel meissie!

groetjes,
Irene

Inger m

Hoi Roosje,
Dat is een vervelende situatie. Ik denk zelf dat voopral de stress, zoals het vervoer en het hanteren de oorzaak zijn van dit lusteloze gedrag. Ook het bloedverlies zal daaraan meewerken. Eigenlijk is wat je hebt gedaan prima. Een rustige en warme omgeving...bij zieke valkparkieten wordt circa 25 graden aangeraden, dus 21 graden is perse niet te warm. Stress veroorzaakt een verhoogde hartslag, bloeddruk en ademhaling en dat zal ook de oorzaak zijn van het hijgen.

Hanteren kun je nu inderdaad beter niet doen, omdat dit weer extra stress veroorzaakt.

Wat betreft het bloedprikken. Bij veel kleinere dieren wordt vaker bloed afgenomen door het te kort afknippen van de nagel, bv. bij nertsen. Een nagel kan evt dichtbebrand worden om verder bloedverlies te beperken.

Ik heb wel ervaring met bloedafname bij kippen en duiven. Hierbij werd een bepaalde ader in de vleugel aangesneden. Dit omdat het tijdrovender en lastiger is om de (kleine) vaten aan te prikken. Bij valkparkieten zijn deze vaten nog veel kleiner. Mijn ervaring is wel dat dit soms behoorlijk bleef nabloeden, dus moesten we het lang afdrukken en zelfs afbinden.

Met andere woorden het is bij kleinere dieren niet heel makkelijk om bloed af te nemen. Het hanteren en vervoer veroorzaakt eveneens stress, waardoor de dieren zich tijdelijk wat minder fit zullen voelen. Geef haar veel rust, inderdaad even wat donkerder zetten (echter wel zo min mogelijk omgevingsveranderingen, dus niet naar een andere ruimte) en goed in de gaten houden.

Sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Citaat van: imv op 23 december 2005, 19:17:20
Hoi Roosje,
Wat een ellende zeg! En wat een rare manier van bloedafnemen... zie je niets afwijkends aan het teentje? Misschien is dat wat gaan ontsteken?

Hoi,
Het gaat om een nageltje dat kort is afgeknipt, dit wordt vaker gedaan en groeit wel weer aan. Prettig is het uiteraard niet voor de vogel, maar dat is bloedafname ook sowieso niet.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.