10 mei 2025, 17:14:53

Kip(pie) en Tok(kie)

Gestart door iepke, 13 december 2005, 21:01:45

« vorige - volgende »

iepke

Gisteren zijn mijn vriend en ik papa en mama geworden van 2 nieuwe valkparkieten
twee????? ja twee ja.
Aangezien mijn vriend en ik werken overdag waren we er al snel uit dat er twee nieuwe valkjes in huize iepke met vriend komen.
Voorheen had mijn vriend al een valkparkiet genaamd Toto, maar deze heeft helaas afgelopen weekeind de geest gegeven.
Toen we Toto ut haar kooitje haalden had ze bloed aan haar anus, wellicht een ei die verkeerd zat?
Kip (kippie) en Tok (Tokkie) zijn ongeveer 15 weken oud.

Gisteren waren ze net als standbeelden en hebben vrijwel de hele avond amper hun stok verlaten. Met veel moeite is 1 van de twee, geen idee welke Kip of Tok op de stok gekomen.
Toen we ze in de kooi deden heeft er eerst 1 de hele tijd aan de kooi gehangen aan de zijkant van de kooi.
Zoals jullie wel kunnen zien is aan de zijkant van de kooi verticale spijlen. Best wel komisch, zie je heel langzaam een kip naar beneden zakken, klimt weer omhoog heel langzaam en dat maarliefst een uur lang!

Uiteindelijk kwam ze/hij zeg maar het, er achter dat via de andere kant op de stok geklommen kon worden via het zeepje. Half zeepje gemolesteerd, maar het is gelukt ik zit op mijn stok! 
Daarna hebben ze een nieuw beroep uitgevonden namenlijk standbeeld spelen. Ach ja gek is het ook niet, die arme beestjes moeten eerst wennen aan hun nieuwe omgeving. 

Vandaag zijn Peter en ik naar ons werk toe gegaan en konden Kip en Tok rustig wennen aan hun nieuwe omgeving. Toen we thuis kwamen zagen we al aan het voerbakje dat ze al gegeten hebben.
Bij het verversen van het water en het eten waren ze wel bang maar tegelijkertijd ook wel nieuwgierig. Geen gevladder door de kooi heen of zo. Kortom missie geslaagd. Zeepje ook weer opgehangen die men vandaag er af heeft weten te krijgen. Ze zijn nu denk ik al een stuk meer gewend en rustiger geworden. Ze zijn nog wel een standbeeld maar zien er nu ontspannender uit dan gisteren.
Kortom het ijs begint al langzaam te smelten. Soms reageert Tok al op een fluitje.

Kip (kippie) is de iets dikkere en Tok (Tokkie) is dunner. Overgens is Kip degene die Peet heeft uitgekozen en ik de ander. Er waren 2 albinovalkjes. Daarnaast waren de normale standaard valkjes. Kijk en dat is juist iets wat Peet en ik nimmer zullen doen: Iets standaards uitkiezen. Ook was er nog een geelkuif valkparkiet maar die hebben we daar gelaten. Deze oogde ouder en zat ook in een andere kooi met andere valkjes. Kip en Tok zaten samen in een kooi met de rest.

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte hoe het met de "kids" gaat.

groet'n iepke

angelina

Hoi Iepke,

Wat leuk dat je een verhaal begonnen bent over je valkenkindjes.
Ik zal je verhaal volgen.
Geniet maar van die 2.
Wie weet als ze eenmaal gewent zijn wat voor toeren ze uithalen.
Oh ja we houden hier ook errug van foto's.

Greetz, Angelique en de kippekoppies.

Love birdies

Tara

Hoi,

wat een mooie albino's zeg,
echt om naar uit te kijken.

Wat bedoel je met de geelkuifvalkparkiet, een nieuwe mutatie ;D?
Of bedoel je een licht bont valkje :)

Ze zijn in ieder geval heel mooi!

Groetjes Tara

Ps Angelina wat vind ik jouw handtekening mooi :)

iepke

de geelkuifparkiet was wit met een gele kuif en een oranje vlek bij zijn oog. Dus geen albino.

Vandaag kwam ik thuis van mijn werk en ze beginnen al een beetje te reageren op de geluidjes die we maken. Ook blazen ze alleen als er een hand de kooi in komt om het voer te verversen.
Toen ik mijn hand iets langer in de kooi liet keken ze erg nieuwschierig naar dat vreemde object dat in de kooi zit.
Eerst wil ik ze het vertrouwen geven dat als er een hand in de kooi komt dat ze er zeker van zijn dat hun niks gebeurd.

Op een gegevn moment ik denk na een kleine minuut vonden ze de hand wel genoeg geweest en zijn ze naar een andere stok geklommen.
Ook zitten ze al gewoon in ons bijzijn te poetsen en lekker rustig op hun stok te "dommelen".

Ook kunnen we al merken dat Kip al iets sneller op haar gemak is dan Tok. Kip was zich gisteren al aan het poetsen en Tok is er vandaag mee begonnen.
Ook hebben ze weer goed gegeten en was meer dan de helft van het eten lekker opgeknaagd. Mijn vriend die heeft het drinkbakje verhuisd omdat Tok er boven zit en in het drinkensbakje de uitwerpselen deponeerd. Ik kan jullie vertellen Tok vindt het niet leuk dat het drinkbakje nu ergens anders staat. Ook keken ze met een raar gezicht mijn vriend aan.

Het is een heerlijk gevoel om te zien dat Kippie en Tokkie zich elke dag meer op hun gemak gaan voelen. Ze zijn hier nog maar 2 volle dagen en elke dag zien we vooruitgang. Ze gaan soepeler bewegen als wij er bij zijn in hun kooitje en ogen steeds rustiger.

Christine

Kan je nog eens duidelijke foto's maken van je valkkindjes?? Ik ben er is benieuwd achter hoe ze er van dichterbij uitzien!! Verwen die twee schatjes maar lekker en ik kom zeker nog eens buurten!!

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

valkje-jacco

hoi Iepke  :D

leuk dat je een verhaal?dagboek begonnen bent :D
orginele namen ook kip(pie) en Tok(kie) haha ;D

met de standaard valkjes bedoel je daar mijn valkje ook mee?
ze zijn idd standaart maar de mannetjes zijn mooi :D

ik kom hier zker nog vaak langs ;)
groetjes:Mitchell en Jacco
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

iepke

hoi hoi. Een standaard valk is de vogel die oa op jouw plaatje staat. Ik weet er is een boel verschil in kleuren en structuren van de veren, maar op dit moment ben ik nog een te klein eitje om al die verschillen te kunnen zien.
grijs met een gele kop en een oranje vlek is voor mij eigenlijk een standaard valkparkiet.

Vandaag zijn ze in mijn bijzijn al aan het eten en lekker aan het zeepje zitten te knagen.
Wat Kip deed vanmorgen was hoe ik het dan noem "naknarsen".
lekker met het snaveltje. Tokkie is is nog steeds minder op zijn gemak qua lichaamstaal. Gij poetst nu af en toe en deed mee met het eten. Maar Kip strekt ook al zijn veren als je bij de kooi staat dat doet Tok nog niet.

Mijn vriend kwam al snel op het idee om de ene Kip of Kippi ete gaan noemen. Zelf had ik Tokkie al in mijn hoofd. Ze kunnen een boel troep maken en heel war decibel produceren. Net zo als de familie Tokkie  ;D

valkje-jacco

hoi,

Bij "standaard" valkjes heb je niet zoveel verschil hoor, alleen het koppie is geel van het mannetje en van het vrouwtje niet dus zoveel verschil is het ook niet :D

je leert vanzelf welke mutatie bij welk geslacht hoort dat weet ik ook nog niet vaak hoor ???

wat leuk dat het bij Kip goed gaat :D maar het komt allemaal goed met je valkjes, ze moeten immers even wennen:
nieuw huis, nieuwe kooi(misschien he) en mensen natuurlijk,
waar heb je je valkjes eigenlijk gekocht?

groetjes: Mitchell :D
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

iepke

De valkjes zijn gekocht in de vogelkelder. Dit is een dierenspeciaalzaak in Den Haag.

http://www.de-vogelkelder.nl/index_main.htm

Echt een hele leuke zaak met een hart voor hun dieren.
Vandaag ben bij de kooi gaan staan en Kip en Tok gingen gewoon lekker eten. Heerlijk is dat om te zien. Ook beginnen ze al iets te reageren op geluidjes.

Binnenkort (als ze wat meer gewend zijn) zal ik foto's van ze maken en natuurlijk aan jullie showen.
Ook heb ik vandaag trosgierst gehaald voor de "kids". Kip heeft er al een klein beetje aan zitten te knagen maar Tok wil er nog niet aan beginnen. Ook wel in te komen, het is de eerste keer dat ze met trosgierst in aanraking komen.

Verder hebben ze hun "speelkwartiertjes"zo zijn ze rustig en zo gaan ze door de hele kooi met zijn tweetjes. Geweldig om te zien!
Zoals het nu staat heb ik in de planning om waarschijnlijk zondag te gaan beginnen met het tam maken. Ze hoeven in principe alleen maar handtam te worden zodat we ze zonder problemen (als ze vliegen) ergen vandaan kunnen vissen of weer in hun kooitje kunnen stoppen.

Nu eerst maar hopen dat ze aan die trosgierst wilen  ::)

iepke

Een paar fotootjus van Kip en Tok.

was da ¿

kiekeboe!

lekker poetsen en strekken

angelina

Hoi iepke,

Wat een snoepies zeg om verliefd op te worden. En je zult merken dat ze volgende week helemaal op hun gemakkie zijn bij je.

Hoi Tara,

Leuk he die handtekening heb ik met mijn foontje gedaan.

Greetz, Angelique

Love birdies

iepke

We wachtten rustig af. Als ze maar lekker in hun vel zitten dat vindt ik het belangrijkste. Het doel is om ze op den duur handtam te maken. Kroelen en zo dat komt later wel. Tuurlijk hoop ik dat er 1 of misschien wel beide zo eerg aan mij gehecht raken dat we 's avonds lekker kunnen kroelen. Vandaagheeft Tokkie al trosgierst gegeten terwijl ik de stengel in mijn hand had. Kip die klimt de halve kooi door en blaast af en toe. Ik wil het eerst zo ver krijgen dat ze weten dat er niks gebeurd als er een hand in de kooi zit en ik wil ook niks doen tegen hun zin in.

iepke

Gisteren is de dag gekomen dat Kip en Tok beide trosgierst eten terwijl ik de stengel vast hou in de kooi.
Een hele vooruitgang dus in mijn ogen.
Op een gegeven moment was het zo mooi.
Kip zat boven en Tok beneden beide aan dezelfde stengel te eten.

Tegenwoordig heb ik het zo ver dat ze ongeveer 1 cm van mijn vinger af aan de trosgierst zitten te smikkelen.

Nu komt de volgende stap waarvan ik niet echt weet hoe ik dat moet doen...
Ze venden mijn hand zonder trosgierst nog eng en met trosgierst gaan ze smikkelen terwijl ik het vast houdt.
Wat is de volgende stap die ik nu kan gaan doen??
iemand tips voor mij?

Riny

Hoy Iepke
Steeds een kleiner stukje trosgierst nemen zodat ze wel dichterbij moeten komen.
Ik heb eens gedaan met een valkje wat echt niet op mijn hand durfde te komen,dat ik een klein stukje  trosgierst bovenop mijn hand vastbond zodat die er wel bovenop moest gaan zitten, wilde hij er van eten.
Dat heeft bij mij toen goed gewerkt.
Veel succes Riny :D

Lin

Hey,

Ik heb even je dagboek gelezen. Mooi hoor je albinos, wel jammer dat je nog niet kan zien wat het geslacht is. straks als het een koppel wordt heb je wel twee roodogen, dat is wel weer jammer van twee prachtige albino's. Bij tam maken staat trouwens een stuk over het tam maken helemaal bovenin. Misschien heb je er wat aan.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)