8 mei 2025, 04:49:11

Kip(pie) en Tok(kie)

Gestart door iepke, 13 december 2005, 21:01:45

« vorige - volgende »

iepke

Het hek is van de dam. Kip heeft gebeten en wel tot bloedens toe bij mijn vriend. Ik denk dat we te snel gaan met tam maken en dus laten we Kip en Tok lekker alleen in de kooi op de kast.
Kunnen ze tot rust komen. Mijn vriend kennen ze niet en ik mag weer vrijwel helemaal opnieuw beginnen. Aan de trosgierst hebben ze momenteel helemaal geen zin in en als ik het eten ververs begint Kip te fladderen door de hele kooi.

valkje-jacco

oei oei, hoe heeft jou vriend ze dan vastgepakt? als je ze bij hun staart beet hebt kunnen ze ook gaan bijten he, dus als je hem wil pakken maar hij glibt ertussendoor en je pakt zjin staart oei dan gaat het egt fout..

hopen dat alles toch weer goed komt dat doet het vast wel. :D
gr.Mitchell
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Lin

Wat jammer dat dit gebeurd is. Als een valkje hard bijt is ie echt heel bang op dat moment. Normaal pikken ze alleen. Niet meteen met je volle hand om hem heen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

iepke

tsjah zeg dat maar aan mijn vriend  >:(

Ben ook niet blij dat het zo is gegaan en zeker niet omdat hij al eens eerder een valk heeft gehad.
maar ja. De komende dagen zal ik Kip en Tok rust geven zodat ze weer wat zichzelf kunnen worden. Ze hebben de hele dag al bijna niks meer gezegd en zitten stil op hun stok.
Verder ogen ze wel rustig gelukkig en deinst Tokkie niet terug als ik bij de kooi langs kom.
Arme Kip die is zo geschrokken  :-\

valkje-jacco

oei... nou het zal ze goed doen een paar dagen te rusten he, ze moeten natuurlijk ook wennen...
sucses nog verder hé,

gr.Mitchell
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

iepke

Wat een leuke dag vandaag.
Vanmiddag kwam ik thuis en begin Tokkie weer spontaan te zingen.
Heerlijk om dat te horen, Kip daar in tegen is nog steeds sago lijkt het wel. Het enige wat die doet is trosgierst eten, wat knabbelen, poesten en strekken. Ook geven ze steeds meer aan dat ze de vleugels willen strekken en lekker willen gaan vliegen.
Op dit moment heb ik er een hard hoofd in. Ze zijn nog lang niet tam en zeker Kip niet.
Als we ze laten vliegen en ze van de grond af zouden moeten halen dan zal Kip wel weer tot bloedens toe gaan bijten denk ik...

In ieder geval ben ik blij dat Tokkie het zo naar zijn/haar zin heeft. Ook denk ik dat Kip een mannetje is en Tok een vrouwtje. Als ik zo kijk naar het postuur...
Kip heeft een veel grotere kuif en een dikkere staart dan Tokkie. Tokkie die lijkt veel op Toto en vandaar dat we denken dat we het geslacht waarschijnlijk uit elkaar hebben weten te halen als we op vergelijking gaan kijken.

Op dit moment zijn de kids stil en zitten lekker op hun stok te "dommelen".
Voorlopig ga ik nog niet verder met het tam maken, ik denk dat Kip dat niet meer zo 1 2 3 accepteert. Kip is nu net zoals in het begin, blazen als je met een hand in de kooi komt om het eten en drinken te verversen. Pikken dat doet ze niet gelukkig.

Inger m

Hoi,
Het uiterlijk qua postuur zegt helaas vrijwel niets over het geslacht van valkparkieten. Mannen en poppen zijn in grootte nagenoeg gelijk. Er zijn wel individuele verschillen. In de praktijk zie ik vaak ook dat de poppen juist forser zijn dan de man. De kuifgrootte of breedte van de staart zegt evenmin iets over het geslacht.

Het gedrag zegt des te meer, aangezien je schrijft dat Tok gaat zingen, klinkt dat meer als mannengedrag. Vanaf een maand of 4-6 beginnen jonge mannen te fluiten en 'macho-gedrag' te vertonen. Jonge poppen hebben een meer timide (verlegen) gedrag dan mannen.

Het zou dus ook andersom kunnen zijn, masar ik ken het verdere gedrag van de vogels niet, dus ik durf daar weinig over te zeggen.

Vanaf 6-9 maanden komt het volwassen verenkleed door. Afhankelijk van de mutatie kun je het geslacht al dan niet defenitief bepalen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

iepke

haha leuk  ;D

Weer informatie die ik niet wist. Tokkie dat was een heel tenger vogeltje met hetzelfde postuur als Tokkie. Tokkie is diegene die zingt en Toto heeft heeeeel veel eieren gelegd dus dat was duidelijk een vrouwtje.
Mijn vriend en ik hebben al tegen elkaar gezegd we komen er vanzelf wel achter.
Als ze beide eieren gaan leggen dan zijn het dus duidelijk vrouwtjes.
En zo niet tsjah dan is het wel duidelijk lijkt mij. Of heb je ook poppen die geen eieren leggen??

Inger m

Hoi Iepke,
Ik zag dat het om twee albino's gaat. Ik heb zelf een albino man van dit jaar en een pop (zn moeder). De man begon al met fluiten vanaf een maand of 5 en verraadde dus op die manier zijn geslacht. Qua grootte zijn beide vogels ongeveer gelijk.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

iepke

Mijn vriend en ik zijn helemaal verslaafd gewordenaan de valkparkiet.
Aangezien ik graag nog een handtamme valk er bij wil hebben om lekker mee te kroelen komt er na oud en nieuw weer een gezindsuitbreiding. Ja er komt nog 1 valkje bij. Na oud en nieuw zal deze bij ons komen wonen.
Heeft er iemand nog leuke namen voor het nieuwe kindje. We hebben nog geen idee of het een pop of een mannetje is.

valkje-jacco

hoi Iepke,

links zie je een button: Namen,

daar zie je heel veel namen hoe je je valkje kan noemen :D

gr.Mitchell
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 

iepke

We nemen zo en zo niet een standaard naam aangezien wij ook niet standaard zijn  ;D

valkje-jacco

maar elke naam is apart he ;)
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 

iepke

Ik denk dat het Luca zal worden.

Tokkie is tegenwoordig echt vrolijk, gosteravond ging ze zingen terwijl mijn zwager aan het fluiten was.
Kip die was gistermiddag zo opgewonden en druk dat hij zijn fantasie liet werken en de trosgierst maar ging aanvallen met daarbij gemene geluidjes.
Ook zitten ze tegenwoordig regelmatig lekker met elkaar te kroelen. Als het te hard gaat dan geeft Kip een grauw en dan gaan ze weer verder met kroelen.
Verder is er momenteel veel leven in de brouwerij bij hun. Tokkie die zingt soms zo erg dat het pijn kan doen in de oren. In ieder geval is het een teken dat ze steeds meer op hun plek komen bij ons  :D

Riny

Hoy Iepke
Ik dacht al dat jullie een naam zochten die in dezelfde lijn lag.
mijn idee was al Krieltje (krielkip).
Heb ik voor niets mijn hersenpan gepijnigd.
groetjes Riny ;D ;D