Na overlijden , nieuwe vogel nemen??

Gestart door emca, 4 december 2005, 00:18:59

« vorige - volgende »

emca

Na een kort ziek bed is gister onze geliefde Roosje overleden aan de gevolgen van een infectie, dit doet ons veel pijn.

nu is de vraag is het verstandig om een gelijk al een nieuwe vogel erbij te kopen, omdat Roosje haar vriendinnetje en ons alleen achter laat???

Het is natuurlijk zo dat de kooi schoongemaakt moet worden en gedesinfecteerd moet worden, heeft hier iemand ook nog tips voor, of dingen die we niet/wel mogen gebruiken bijvoorbeeld gloor?

De achter gebleven vogel ( Emca) is erg baldadig nu ze alleen is, is dat normaal, ze hebben ongeveer 4 maanden samen gezeten in de kooi.

Emca, Carlijn en Remco
emca, kuifje, roosje r.i.p, luna jongies en verzorgers

1e eitje is gelegt op 22-05-06 bevrucht niet geboren
2e eitje is gelegt op 24-05-06 bevrucht geboren op 12 juni.
3e eitje is gelegt op 26-05-06 bevrucht geboren op 13 juni
4e eitje is gelegt op 28-05-06 bevrucht geboren op 16 juni
5e eitje is gelegt op 30-05-06 bevrucht geboren op 17 juni

Riny

Hoy Emca
Wat erg dat Roosje is overleden,is ze lang ziek geweest?
Je mag natuurlijk rustig nu al een valkje er bij nemen.
Het is wel verstandig om die een tijdje in quarantaine te houden.
Dan kunnen ze ook op een rustige manier aan elkaar wennen .
Voor een kooi te ontsmetten zijn verschillende middelen in de handel.
Ik gebruik altijd Dettol ,Paul en Lique gebruiken iets met eucalyptus maar ik weet de naam niet meer precies.
Groetjes en strekte Riny :'(

emca

hallo riny,

roosje heeft een korte ziekte bed gehad we denken alleen wel dat ze al een tijdje ziek zou zijn geweest maar niet heeft laten merken.
:'( :'( :'( :'(

groetjes,
emca, carlijn en remco

Bianca

dat kan heel goed, en is eigenlijk niet ondenkbaar aangezien valkjes prooidieren zijn laten ze pas heel laat zien dat ze ziek zijn (zodat roofdieren dat niet zien).

Het is voor jou vogel natuurlijk erg leuk als je weer een nieuw vriendje voor hem zoekt!

Inderdaad is het zeer verstandig om een quarantaine te houden van 6 weken.

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

emca

hoi allemaal,

quarantaine is toch alleen als je vogel besmettelijke ziekte heeft gehad waardoor ze over leden is ??? ??? ??? ??? ???. want de reden die de dierenarst gaf waar roosje ziek is van geworden is dat ze te weinig kalk binnen kreeg van haar voedsel, we voelen ons er ook schuldig om want we geven de vogels alles wat ze mogen hebben maar toch was het hoofd voer niet goed genoeg, we vinden het ook slecht  >:( >:( >:( dat onze dierenwinkel alleen zaadvoeding heeft voorgesteld en niet met de keus naar twee weken ongeveer overtestappen naar brokboer en eikrachtvoer :'( :'( :'(. We hebben van de dieren arst ook een brief gekregen deze zal ik dadelijk op het form zetten bij de topic verzorging.

Bianca

je weet nooit wat een nieuw vogeltje straks onder de leden heeft vandaar dat je een quarataine periode moet aanhouden, deze periode is zolang dat de meeste ziektes nodig hebben om tot uiting te komen.
Ik heb nieuwe vogels standaard minimaal 6/8 weken in quarantaine, waarom zou dat voor huiskamervogels anders moeten zijn....
Dit raad ik ook altijd de mensen aan die hier een vogeltje komen kopen.

Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

carco

Hoi

Kijk alsjeblieft even wat dr.Feld van pellets zegt.
http://www.valkparkiet.com/nl/files/over_meeting2005verslag.htm en dan op pagina 4 bij pellets.
Er zijn nogal veel dierenartsen die alles aan verkeerd voedsel wijten wat dus absoluut niet zo hoeft te zijn. Sterker nog als valkjes iets mankeren wordt het bijna altijd op verkeerde voeding gegooid!!
Ga je dus niet schuldig voelen dat het jouw fout zou zijn.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

~Natas~

Hoi,

Als jij een vriendje wilt aanschaffen moet je dat zeker doen.
Maar jij moet er wel 100% achterstaan, en je moet ook weten dat Roosje niet vrvangbaar is voor een ander valkje hoor.
En als je een 2e erbij neemt hou hem zeker 6 weken in quarantaine.
Ik deze weken kunnen de eventuele ziektes te voorschijn komen en als dat is kunnen de andere valkjes niet besmet raken.
Maar ik zou er wel eerst goed over nadenken hoor.

Groetjes,

Natas

emca

hoi natas,

we dachten er al een tijd om een nieuwe valk bij te kopen en natuurlijk is roosje nooit te vervangen dat beseffen we ook maar al te goed, zelfs Emca en nu ook kuifje zullen nooit te a vervangen zijn omdat het onze kinderen zijn :D :D :D :D :D, het nieuwe valk is vandaag bij ons ingetrokken en zit nu ook alleen in een apparte kooi en raakt ook al aardig gewent aan de omgeving moet ik zeggen. we vroegen ons alleen af of het wel verstandig was om al gelijk dan een nieuwe valkje te kopen  ;).

groetjes Emca, Roosje, Kuifje, Carlijn en Remco