8 mei 2025, 01:06:05

heb ik nu man of pop ??

Gestart door SlimShady, 1 juni 2003, 19:02:20

« vorige - volgende »

SlimShady

Hallo allemaal !!

Ik heb een vraagje. Para weken geleden heb ik een valkparkiet van 7 maanden in de dierenwinkel gekocht. De verkoper zei dat dat is een mannetje. Maar nu ben ik aan het twijfelen. Heb ik een man of een pop ???  :-/
 Hier is een foto van hem .

kunt u mij helepen ??
alvast bedankt Anton

moonwitch (diana)

1 juni 2003, 19:29:16 #1 Last Edit: 1 juni 2003, 19:32:14 by moonwitch
hoi anton

Zover ik het kan zien heb je een pop. Een man verliest nl zijn parels als hij door de eerste rui gaat.
Maar moet eerlijk bekennen ben geen expert op dit gebied, maar heb de kennis op gedaan hier op dit forum. Jouw valk lijkt op een geparelde vandaar mijn conclusie, maar het kan ook een bonte zijn, maar dan lijkt het voor mijn gevoel nog steeds op een pop (de staart is gestreept).
Ik hoop dat je er wat aan hebt, anders leest iemand anders je vraag wel en corigeerd mij.
Oh ja je hebt wel een erg mooie valk.
Groetjes Moonwitch (diana B)
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Paul

Hoi Anton,
Na 7 maanden kan je dat bij een geparelde valk nog niet zien helaas.
De eerste rui kan al geweest zijn of moet nog komen maar bij een geparelde duurt het langer voor ie zijn orginele verenkleed krijgt.
Na 2 jaar weet je het zeker, als ie al zijn parels houd is het een vrouwtje en word zijn rugje bijna helemaal grijs is het een man.
Het beste kan je het nu zien aan zijn of haar gedrag, dat is een van de betrouwbaarste manieren.
Als je valkje probeert te praten en hij fluit dingen na is het een mannetje, is ie wat rustiger en maakt ie veel minder geluid meestal een pop.
Mannetjes roffelen ook vaak met hun snavel tegen de zitstokken en de tralies van de kooi net als een specht.
En mannetjes zitten vaak met de vleugels een beetje wijd te roepen naar popjes die er in jouw geval niet zijn.

Groetjes,  Paul

VaLKPaRKieTJe

Mooi valkje, en die wangetjes, schattig...

ik hoop alleen dat je in de winkel niet bent 'opgelicht' in die winkel over het geslacht.
Ik vind dat je, als je in een dierenwinkel werkt, genoeg ervaring met dieren moet hebben en het onderscheid tussen een man en een pop moet kunnen herkennen.
Maar wat zou je nou graag willen, een man of een pop, want als je liever een popje hebt maakt het niet zoveel uit dat de winkel ongelijk zou hebben. anderom zal het een telleurstelling voor je zijn als het een popje blijkt terwijl je liever een mannetje had gewild.

Dat neemt niet weg, dat het niet echt uitmaakt, als je valk maar lief is, toch? ik vind em hartstikke mooi.

Groetjes mariette

Remco_Ultee

Ik vind hem ook heel mooi, alleen kijkt hij een beetje stoned uit zijn ogen, zal wel door de momentopname zijn  :) Heel mooi

Barbara

Hoi Mariette,

bij valkjes is het zo moelijk om aan het uiterlijk te zien of het een man of pop is, dat zelfs ervaren kwekers er naast kunnen zitten en alleen zeker kunnen zijn van het geslacht van een valkje door ze te laten sexen of soms doordat er bepaalde mutaties zijn die zo vererven dat hij kan 'berekenen' wat voor geslacht een valkje is. Vaak kunje een dierenwinkel veel kwalijk nemen qua verzorging en kennis, maar dat ze dit niet weten is niet verwonderlijk. Natuurlijk moeten ze dan ook niet doen alsof ze het wel zeker weten als dat niet zo is.....

Mirjam-Moniek

Ik lees op dit forum vaak dat geparelde mannen hun parels gedeeltelijk of geheel verliezen. Nou was ik laatst bij een kweker die een gepareld mannetje heeft (is bewezen, want hij heeft gepaard en nestjes gehad) dat gewoon helemaal gepareld is. Ik vroeg hem hiernaar, omdat het mij erg verwonderde. Hij vertelde dat dat komt omdat het geparelde dan meer doorgefokt is. Dus helaas kan je het aan het verliezen van de parels ook niet (meer) zien. Je moet dan bij de kweker navragen of zijn geparelde mannetjes hun parels verliezen, want dat hoeft dus niet zo te zijn. Verder zei hij dat de overervingsschema's uit boeken over valkparkieten (bijv.:Valkparkieten, David Alderton) vaak verouderd zijn. Daar kan je dus ook niet klakkeloos op af gaan.  :-/

Paul

Hoi Mirjam-Moniek,
Het kan best zijn dat een mannetje een tijd lang zijn parels behoud hoor.
Ik heb nu een wildkleur van bijna 1,5 jaar met nog steeds de gele startveren en het is zeker een man maar ze vallen nu eindelijk een beetje uit.
Met parels kan het nog langer duren, ik heb wel gehoord dat dat pas na 2 jaar kan verdwijnen en dan kunnen ze al lang een nestje hebben gehad.
Maar in princype zullen na een tijdje de mannen wel veel minder parels krijgen.

Groetjes,  paul

Barbara

He Paul,

dat valkje in de handtekening is precies mijn Croky! Wanneer heb je haar geleend?!  :o ;) :D

Groetjes,

Barbara

Timmety

Hoi
K zat mijn valk vanmorgen goed te bestuderen.
En k kwam tot de conclusie dat het toch een vrouwtje is.
 - Ze heeft puntjes onder de vleugel
 - En ze is geel overgoten
 - maar ze heeft ok het visgraten patroon op haar staart dat hebben lutino's toch niet??
Tim

Paul

Hoi Tim,
dat kunnen lutino's ook hebben volgens mij alleen zie je het vaak niet omdat het geel op geel is.
Als ze dat hebben betekend het volgens mij dat het een popje is.

En Barbara,
Het valkje in de handtekening is onze eigen Binkie :-)
Dus ik heb het niet geleend hoor :-)

Groetjes,  Paul

SlimShady

Bedankt voor de reacties allemaal !!!!!!!!

Barbara

Haha, dawisikookwel Paul!  ;D Binkie is wel erg leuk! Is ze cinnamon of is ze alleen lichtgrijs, zoals de mijne? Meestal kun je dat niet zo goed zien op foto's.

Paul

Hoi Barbara,
Binkie is volgens mij een echte cinamon geparelde :-)
En inderdaad op de foto's komt dat veel meer grijs over maar het is in het echt duidelijk geen grijs net als de twee kleintjes die ik heb.
Daar lijkt het ook op de foto's grijs maar het is absoluut geen grijs :-)

Groetjes,  paul

Barbara

Gaaf hoor, dat lijkt me nog net ff mooier, maar goed, ik ben ook trots op mijn valkjes, al is het alleen maar omdat ze van mij zijn  ;D

Overigens heb ik je net gemaild betreffende het 'pleegouderproject'.