12 mei 2025, 09:43:43

eitjes wel nog weg halen?

Gestart door wouter, 25 november 2005, 18:12:54

« vorige - volgende »

wouter

Hoi iedereen,
mijn valkje ( ekkie nog altijd ) legt nu nog altijd eitjes.
Ik heb er ondertussen al een aantal weggehaald.
Maar iedere keer als ik die dan weghaal legt zij er na een tijdje weer een nieuw, maar nu heeft zij woensdag weer een eitje gelegd maar toen werd zij heel aggresief tegen mij en m'n ouders. Het eitje dat ze woensdag heeft gelegd is stuk net zoals al die anders eitjes die ze heeft gelegd ( ze zijn iedere keer stuk ). Moet ik dit eitje nu nog weghalen of niet?
Ekkie is momenteel ook zeer stil terwijl ze anders erg veel lawaai maakt.
Alvast bedankt voor het antwoord.
Greetz

Riny

Hallo Wouter
Je kunt veel beter nepeitjes kopen en die er voor in de plaats leggen.
Anders blijft je popje doorleggen.
Sommige zelfs zo dat ze zo erg uitgeput zijn en de dood er op volgt.
Groetjes Riny :D

Tara

Hoi,

zit je popje alleen, of heeft ze een partner?
Als ze alleen zit, kunnen de eitjes niet bevrucht zijn en laat je haar beter even goed uitbroeden. Want zoals ik het hoor, haal je de eieren altijd meteen weg? Logisch dat ze dan opnieuw legt. Laat haar gewoon even een drie- à viertal weken broeden, vaak stopt ze zelf met broeden, zodat ze het gevoel heeft dat ze klaar is.

Groetjes, Tara

alda Diender

Hallo, Als de eitjes steeds stuk gaan kan dit wijzen op kalkgebrek bij het popje, zorg dus voor extra kalk!! Inderdaad zijn in dat geval nepeitjes belangrijk, zodat ze daar een poosje op kan broeden zodat ze niet uitgeput raakt.
gr; Alda

Riny

Hoy Wouter
Heeft je valkje wel de beschikking over sephia en een kalkblok?
Groetjes Riny :D

wouter

Ja m'n valkje heeft sepia en een kalkblok.
Maar ik heb nu geen nepeitjes maar ik laat de echte eitjes gewoon een tijdje liggen, is dit ook goed?
Ze heeft momenteel 2 ( niet kapotte ) eitjes en daar broedt ze nu op.

greetz