7 mei 2025, 22:52:22

Mutatie???

Gestart door Marjon, 22 november 2005, 20:50:51

« vorige - volgende »

Marjon

Waarschijnlijk een domme vraag, maar kan iemand me misschien toch helpen?

Ik heb namelijk geen idee wat voor een valk ons mannetje is.... Of hoe zijn ouders er uit zagen...
Het vrouwtje is een wildkleur, dat weet ik wel.
Toch zou ik graag weten hoe de drie kleintjes die we nu hebben er later uit gaan zien, en of ik kan zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn.

Is er iemand die mij aan de hand van deze foto's meer kan vertellen?

Alvast bedankt!!!

Rianne

Hoi,

je mannetje is bont. Weet je verder niks van de splitten of de ouders van je valkjes?
Zonder splitten worden je jonkies wildkleur split voor bont.

angel310

hoi volgens mij is het mannetje ook gepareld of split voor gepareld
en als dat zo is zijn alle geparelde kleintjes poppen  ;D
groetjes angelique

Tara

Hoi,

ja de man is bont gepareld,
wij kunnen onmogelijk vertellen hoe je kleintjes er precies gaan uitzien,
als jouw mannetje geen split heeft zoals lutino en cinnamon, krijg je alleen wildkleur en geparelde jongen, tenzij jouw popje split is voor bont, dan kun je bont geparelde jongen krijgen, maar het is heel moeilijk uit te leggen als je niks weet over splits....

Groetjes, Tara

Marjon

23 november 2005, 22:46:44 #4 Last Edit: 23 november 2005, 22:49:13 by Marjon
Hoi allemaal,

Ik was er al bang voor dat er niet echt duidelijk te zien zou zijn wat er van onze kleintjes gaat worden.... :-\
En van splitten weet ik helemaal niets helaas... ???

Toen het mannetje heel jong was had hij wel witte pareltjes op zijn vleugels. Naarmate hij ouder werd is dit grijs geworden.

Maar als ik het goed begrijp, en het mannetje is gepareld en het vrouwtje niet, dan zijn alle geparelde jongen popjes?
Dan weet ik in ieder geval of het mannetjes of vrouwtjes zijn!  :)

Groetjes,

Marjon

Rianne

Marjon

Hmmmm, we zijn inmiddels weer even verder, en de jongen zien er als volgt uit...:

1 wildkleur
1 wildkleur met groene stipjes op de borst
1 bonte (geel, grijs en wit door elkaar heen)

Nu weten we nog niet of het mannetjes of vrouwtjes zijn!!!  ???

Zou die met die groene stipjes op de borst een vrouwtje kunnen zijn?

Ik hoop dat iemand ons iets meer duidelijkheid kan geven.

Groetjes,
Marjon

Roosje

Ja , maar je zei dat je mannetje wel gepareld is geweest, dan is ie dus gewoon gepareld want bij alle mannen verdwijnen ze. Maar het zit er dan wel in zegmaar ::) Dus dan zit het weer anders...

Rianne

Als je er een bont jong bij hebt zitten, moet het popje split zijn voor bont. Heeft ze een geel plekje in de nek?

Zo ja, is ze split bont en krijg je deze berekening:

Ouders:
Vader=Bont Gepareld
Moeder=Wildkleur split voor Bont

Nageslacht:
Jonge man
50.0 % Bont split to {X1:Gepareld}
50.0 % Wildkleur split to Bont {X1:Gepareld}

Jonge pop
50.0 % Bont  Gepareld
50.0 % Gepareld split to Bont

Marjon

Hoi Rianne,

Dus dan komt het op het volgende neer:

Dit is een wildkleur met een klein wit vlekje in zijn nek, en zou dus een mannetje moeten zijn.

Dit is een wildkleur, maar met groen/gele parels op de borst, dus dit zou dan een vrouwtje zijn. (Of zijn dit geen parels?).

Dit is zo te zien een bonte, zonder parels, en zou dus een mannetje zijn.

Het probleem is alleen dat Remi, de mama, geen vlekje in haar nek heeft, dus ik vraag me af of zij dan wel split voor bont is.

Langzaam maar zeker raken we hier de weg kwijt in bont, wildkleur, gepareld, split etc. etc.
Ben blij dat er hier mensen zijn die er meer van weten!  :D

Groetjes,
Marjon

margreet

hallo Marjon,

Als je bonte jongen krijgt, moeten beide ouders de factor bont bij zich dragen. Als het goed is is de vader bont gepareld (of split gepareld) de moeder wildkleur split bont. Als je deze mutatie intikt bij de mutatiekolom zie je wat voor jongen er uit komen.

groetjes Margreet

Quendi

Hoi,

Dat vogeltje met stippen op haar borst zou erop kunnen wijzen dat ze gepareld is, en dus ook een popje is. Hoe ziet ze er op haar rug uit? Hetzelfde als haar moeder?

Je popje is split voor bont, dat zowiezo, anders kunnen er namelijk nooit bonte jongen uitkomen.

Marjon

Hallo!

Dank jullie voor de uitleg.
Het geparelde jong is verder inderdaad helemaal zoals haar moeder, dus een vrouwtje.
Het oudste jong, waarvan we dachten dat het een mannetje was, heeft parels aan de onderkant van de vleugels, en zou dus ook een vrouwtje zijn.
De jongste is bont, en voor zover we kunnen zien zijn er geen parels, dus zou dit een mannetje moeten zijn.

Wat een gedoe zeg, om dat allemaal uit te vinden.... ;)
Is er geen handigere/snellere manier op te checken of het mannetjes of vrouwtjes zijn?

Groetjes,
Marjon

Riny

Citaat van: Marjon op 11 december 2005, 20:43:31

Wat een gedoe zeg, om dat allemaal uit te vinden.... ;)
Is er geen handigere/snellere manier op te checken of het mannetjes of vrouwtjes zijn?

Je kunt DNA onderzoek laten doen ,maar dat kost per valkje €22,50.
Groetjes Riny :D

Marjon

Haha, dan weten we tenminste wel zeker wie de vader is.... ;D

Nee, dat gaat me te ver. Als er mensen zijn die onze valkjes willen kopen, moeten ze de gok maar nemen dat we het nu goed uitgerekend hebben.
Belangrijkste is dat ze alle drie super lief en tam zijn, dus daar doen ze het dan maar mee.

Groetjes,
Marjon