Wanner is het echt een nieuwe erkende mutatie...

Gestart door Peter, 18 december 2005, 07:32:18

« vorige - volgende »

Peter

Een mutatie moet enkele jaren gekweekt worden en tentoongesteld worden, ook moet er bij onduidelijkheid eerst verderonderzoek plaats vinden, alvorens een mutatie beschreven kan worden en er een naam aan de nieuwe mutatie gegeven kan worden. Omdat een nieuwe mutatie praktisch nog niet tegen komt, zal de nieuwe ook nog niet beschreven zijn in een standaard, alleen de duidelijke mutatie's zijn beschreven.

Dit is nu ook de reden dat een standaard iedere 5 jaar moet worden herzien ivm de snelle mutatie ontwikkelingen.

Wie heeft hier nog aanvullingen op?

Groetjes,
Peter

Sander

18 december 2005, 11:15:02 #1 Last Edit: 18 december 2005, 11:18:24 by Sander
Is het ook niet aan te raden een nieuwe mutatie te paren aan andere bestaande kleurslagen, en ook hun nakomelingen, zodat het wel degelijk een mutatie blijkt te zijn, en geen toevallige afwijking? Zo kan men ook bepalen welke vererving te mutatie heeft.

Ik weet in elk geval dat het met de cinnamon forpus ook zo gelopen is. Daar was pas na 5 generaties kweken echte zekerheid dat het om cinnamon ging en niet fallow. Ik zal eens kijken of ik het artikel over de cinnamon forpus terugvind.

Groetjes
Sander

Roosje

Volgens mij wordt dat al gedaan, voordat ze een mutatie stabiel noemen.

Ludo

Hallo,
als we even naar de vraag kijken dan staan er een paar dingen in.

Echt, nieuw, erkend in verband met mutatie

Of een mutatie NIEUW is, is niet altijd vast te stellen omdat het dikwijls voorkomt dat een nieuwe mutatie als een "mislukte" gezien wordt en men er niet mee gaat kweken.
Daarom verdwijnen dergelijke vogels dikwijls in de vergetelheid. Jaren later kunnen ze dan opnieuw opduiken, als een dergelijke vogel voorkomt bij een bekende kweker dan is de kans groter dat deze opvalt en er iemand de moeite doet om de mutatie te laten erkennen. (bijvoorbeeld de "gele" valkparkiet, die eigenlijk door de sterke gelijkenis met de lutino bijna in de vergetelheid verdwenen is)

Of een mutatie "echt" is, daarvoor moeten we eens naar de definitie van mutatie kijken:

Nieuwe mutaties worden veroorzaakt door een spontane verandering (de novo mutatie) in het erfelijk materiaal van de vogel. Deze zijn aangeboren, maar hoeven niet altijd bij de geboorte al merkbaar te zijn. De vogel heeft de mutatie niet overgeërfd van zijn ouders, maar de mutatie is nieuw ontstaan.
Er is dus pas sprake van een mutatie als de "genen" van de vogel veranderd zijn. Een mutatie komt dus van binnenuit en is niet van externe factoren.
Een vogel die er rood uitziet doordat men iets in zijn drinken gedaan heeft of doordat hij geschilderd is, is dus duidelijk geen mutatie. Of bijvoorbeeld een door de zon afgebleekte cinnamon is geen mutatie.
Om het helemaal zeker te zijn, zou men dus naar het genetisch materiaal van de vogel moeten kijken.
Maar dat is een onbegonnen zaak, daarom gaat men meestal de vederstructuur en vederkleur gaan onderzoeken om een mutatie te kunnen vaststellen.

Of een mutatie erkend wordt is nog een andere zaak.
Er wordt hier wel eens vergeten dat er in ieder land een standaard bestaat, van een europese of wereldstandaard is nog geen sprake. Zelfs Belgie en Nederland hebben elk hun standaard. Het kan dus zijn dat een mutatie bijvoorbeeld in australie erkend is en in belgie of nederland zelfs niet op een tentoonstelling erkend wordt.

Dan is er nog iets anders, de ERFELIJKHEID
Stel nu dat er een blauwe valkparkiet geboren wordt, dan is het nog de vraag of deze mutatie ook erfelijk is, het kan ook immers zijn dat de mutatie dodelijk is en de vogel op overlijdt voordat hij zich kan voortplanten, of het kan ook dat de mutatie steriel is.

Ik heb zelf "mosterdkleurige" geelwangen  en primrose valkparkieten, uitgeleend aan Frans Kok lid van de nederlandse standaardcomissie die ermee gaat kweken om te kijken hoe deze mutaties overerven.
Als zou blijken dat dit echte nieuwe mutaties zijn, dan hoop ik dat dit ertoe zal bijdragen dat het snel
"echte nieuwe ERKENDE" mutatie worden;-)
Als dat zo is en er gaan genoeg mensen met die vogels kweken dan komen ze (in theorie) wel in de standaard terecht.

Ik vermeld graag ook nog even dat er op dit moment bij de valkparkiet alleen maar kleurmutaties erkend worden, terwijl er ook al regelmatig sprake is van langvederige vogels.
Bij duiven (krulduiven, pauwstaarten) en kanaries (gloster, frisée) zijn er mutaties die het algemeen uitzicht van de vogel totaal veranderen( het "postuur').

Het klinkt misschien heel controversieel, maar de kale vlek en de kleinere gestalte van veel lutino's hoeft niet noodzakelijk gezien worden als een slechte zaak. Op die manier zijn er ook mini en kale hondenrassen gekweekt. Er is intussen bijvoorbeeld al een valkparkiet mutatie opgedoken met voetbevedering. De vraag is alleen wat is verantwoord, maar dat is een andere discussie.

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk