HELP, mijn valkparkiet wordt kaal op zijn rug

Gestart door Angelique van Esch, 30 mei 2003, 17:42:38

« vorige - volgende »

Angelique van Esch

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Mijn valkparkiet Paulie is anderhalf jaar, het is een vrouwtje. Sinds afgelopen maandag liggen er heel veel kleine veertjes in de kooi. Ik dacht eerst dat het de rui wel zou zijn. Maar nu kijk ik net naar 'm en zijn rugje is al bijna helemaal kaal......

Het ligt niet aan dat ie geen aandacht krijgt want dat krijgt hij genoeg! Ik snap er niks van. Kan iemand mij helpen!

Groetjes Angelique

Tara

Hoi Angelique,

zo te horen trekt je valkparkietje haar veren zelf uit, dit kan zijn door meerdere redenen; hij kan vlooien of ander ongedierte hebben, te weinig aandacht maar dat is in jouw geval niet zo, maar ook jaloezie, zelfs al heeft ze genoeg aandacht, heb je geen meerdere valkjes? Maar het grootste wat ik vermoed is dus ongedierte .... Je kunt best je valkje eens onderzoeken en je vindt er veel materiaal voor, je hebt sprays en poeder, maar zorg eerst dat je weet of ze er heeft of niet, als ze er geen heeft, moet je het maar even zeggen hier.

Groetjes, Tara

Angelique van Esch

Hoi Tara,

Dank je wel voor je reactie!
Ik heb eens even goed gekeken naar Paulie en ook heb ik 's nachts een wit velletje papier in zijn kooi gelegd om te kijken of hij misschien beestjes heeft, maar volgens mij is het dat niet! Ik heb ook geen andere valkjes dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik weet het niet, misschien is ie gewoon in de rui! Ik zie op zijn kale rugje op sommige plaatsten wel donkergrijze 'pinnen' uitkomen. Zouden dat nieuwe veren zijn?

Groetjes
Angelique

Paul

Hoi Angelique,
Die donkergrijze pinnen zijn inderdaad veren die er uit komen.
Het lijken zeker in het begin net stukjes van een sateprikker en als ze groter zijn gaan ze open en komt de veer eruit.
Als er inderdaad nieuwe veren groeien kan je inderdaad even afwachten maar als dat niet zo is kan je beter even naar de dierenarts gaan en die kan dan een veer van je valkje nemen en die dan voor onderzoek op de kweek zetten.
Soms hebben ze een schimmelinfectie die je met het blote oog niet ziet en daar krijgen ze jeuk van en ze trekken hun veren eruit :-(
Dus ook even in de gaten houden of je valkje de nieuwe veren wel laat zitten.

Groetjes,  Paul