2 augustus 2025, 15:53:35

Vaarwel Ukkie :o(

Gestart door Christine, 20 november 2005, 12:26:21

« vorige - volgende »

Mara

Die kwartels lijken net op die van mij. Ik heb ook zo'n donker mannetje en zo'n kleiner vrouwtje. Die van mij heten Wausie en Mausie, niet echt de origineelste namen, maar goed, het moet er mee door. Ze zijn inderdaad moeilijk te pakken moet ik zeggen.

Verder fijne foto's.

Groetjes

Mara

Christine

Citaat van: Mara op  7 mei 2006, 21:22:18
Die kwartels lijken net op die van mij. Ik heb ook zo'n donker mannetje en zo'n kleiner vrouwtje. Die van mij heten Wausie en Mausie, niet echt de origineelste namen, maar goed, het moet er mee door. Ze zijn inderdaad moeilijk te pakken moet ik zeggen.

Verder fijne foto's.

Groetjes

Mara

Ja idd ze zijn echt moeilijk om te pakken en ze maken heel lief geluid ;D Wat leuk dat je even komt buurten!! ;)

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

bobbie

Hoi Christine,

Wat schattig he, weer van die kleine donsjes. Geniet er maar van.

Groetjes, Nel :)

Roosje

Citaat van: Christine op  7 mei 2006, 15:57:43
Jonkie 3 is geboren vandaag! Ook heb ik twee nieuwe volierebeestjes!! Ik ga er zo meteen een foto van maken! Het zijn twee chinese dwergkwarteltjes! Ze zijn super lief!! ;D Maar ze zijn ontzettend snel!

Hoi, ik ga toch even reageren aangezien niemand het doet. Het oppervlak waar je de 2 kwarteltjes nu op houdt is echt veel te klein. Ze kunnen zo geen kant op. Ook zal het vrouwtje waarschijnlijk over een tijdje gek worden van het mannetje die vast wel zal gaan willen wippen, véél wippen.

Bij kwartels is, in tegenstelling tot bij de mens, vreemdgaan heel normaal. Als je 2 vrouwtjes en 1 man hebt kan de man zijn aandacht verdelen zodat het andere vrouwtje zo af en toe rust heeft. Werkt prima, bij kwartels!

Maar...2 kwartels is al te veel in dat kooitje, laat staan 3. Daarbij is het nu nog lastig zonder problemen een vrouwtje erbij te zetten.

Je hebt dus niet zo'n slimme zet begaan :-\

Mariska

Hoi Christine,

Misschien had je naast de bakjes de bak ook eens even schoon moeten maken ;)
Het ziet er niet zo lekker uit als ik eerlijk ben.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Citaat van: Roosje op  7 mei 2006, 22:05:19

Bij kwartels is, in tegenstelling tot bij de mens, vreemdgaan heel normaal. Als je 2 vrouwtjes en 1 man hebt kan de man zijn aandacht verdelen zodat het andere vrouwtje zo af en toe rust heeft. Werkt prima, bij kwartels!

Hoy Christine
Wat Roosje schrijft dat klopt als een bus.
Mijn man kweekt kwartels, maar alle mannetjes hebben 2 of 3 hennetjes.
Ook hebben ze zand nodig om een zandbad te nemen.
Groetjes Riny :D

Wilma1

Het klopt wel....kwartels wipwappen graag....wat ik ook in de voliere heb staan is een rieten huisje...eigenlijk voor konijntjes, maar daar kunnen ze in zitten, anders hebben ze totaal geen beschutting....ik heb er ook een bakje zand in staan, want kwartels badderenheel graag in zand....

Jaja ze zijn simpel in "onderhoud" maar huisvesting is ff puzzelen....en jouw ruimte  ::)  de kamervoliere is niet zoooo heel klein, maar om er idd 3 in te doen ??? ??? ??? Moet zeggen dat 2 bij ons wel goed gaat, ik zou er ook een hen bij doen.....maar ze zitten elkaar nog niet achterna....als dat wel komt neem ik er zeker  1 bij een hen dan!

En schoonmaken  ::), daar moet ik Maris gelijk in geven....schoonmaken is de beste verzorging naast water en eten! Elke week is het minste werk, want dan is het zo gebeurt en voor je vogels beter...zeker nu de warmte weer komt i.v.m. ongedierte.

Succes met je huisvesting  ;) Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Wilma1

Links het huisje....rechts het zandbakje met een bakje gem. grit en mineralen....een bakje kattengras, waar ze lekker in slapen als het opgedroogd is....dus dat laat ik staan voor ze  :P !!

hier zie je het dienblad...daar heb ik haakjes ingedraaid om het aan het gaas vast te zetten, zodat het niet wegglijd en kan het gemakkelijk schoonmaken....het voer en water blijven schoon zo! En er een trapje opgelijmt voor de vogels om te klimmen.

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

vampkiller

hey chrisje,

3e donsje is er hé, mijn felicitaties  :-* :-* :-*.
en twee nieuw zie ik, jip en janneke hé ::) tof gevonden de namen.

ik zie ook dat mensen je willen  helpen met hun ervaringen met kwartels ;D.
zo leer je altijd iets bij hé.

en voor waneer is nr.4

greets, :-*
chris.

ps: takt is niet iedereens beste kant hé ;D ;D ;D

Christine

Hoi Wilma bedankt voor gisterenavond!! Zo heb ik toch weer lekker kunnen slapen!! :-* Maar ook bedankt voor de positieve commentaar! Doet me deugt dat er toch één iemand dat doet voor mij! Het is de eerste keer dat ik twee kwarteltjes heb, de kweker zelf had me aangeraken om er maar twee te nemen, die zei dat het tweede vrouwtje verstoten kan worden! Ik heb gewoon gedaan wat hij zei! Maar zo een plankje enzo kan ik ook nog best wel in elkaar steken zodat alles proper blijft!! Ook kan ik altijd wel een zandbakje erin leggen!! :-*

Nu even ander nieuws! Ik heb net de drie jonkie's op foto gezet! Ik ben aan het twijfelen tussen jong 1 en 2, ze lijken zo erg op elkaar en zeker als ze niet languit liggen om men hand!

Jong 1:

Jong 2:

Jong 3:

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

Christine

Ik ben nog even iets vergeten! Jong 4 is nu ook aan het piepen in het eitje en zal er morgen wel uitkomen!! ;)

Riny

Hoy Christine
Dan heb je toch een echte tweeling als ze niet uit elkaar te houden zijn.
Maar die kweker heeft je echt geen goede informatie gegeven.
Misschien is die wel bang geweest dat je ze anders niet zou kopen.
Sommige mensen doen er alles aan om maar te verkopen.
Iedereen die kwartels heeft, merkt eigenlijk aan het gedrag dat het beter is om 2 hennetjes te hebben.
En ik denk dat iedereen het goed bedoelde om je te vertellen ,dat je eigenlijk beter een hennetje meer kon nemen.
Als je meer wil weten hierover mag je altijd vragen .
Je houdt gewoon heel goed je hennetje in de gaten of ze rust genoeg krijgt , en anders heb je er nog snel een bij gehaald.

Christine

Citaat van: Riny op  8 mei 2006, 10:00:17
Hoy Christine
Dan heb je toch een echte tweeling als ze niet uit elkaar te houden zijn.
Maar die kweker heeft je echt geen goede informatie gegeven.
Misschien is die wel bang geweest dat je ze anders niet zou kopen.
Sommige mensen doen er alles aan om maar te verkopen.
Iedereen die kwartels heeft, merkt eigenlijk aan het gedrag dat het beter is om 2 hennetjes te hebben.
En ik denk dat iedereen het goed bedoelde om je te vertellen ,dat je eigenlijk beter een hennetje meer kon nemen.
Als je meer wil weten hierover mag je altijd vragen .
Je houdt gewoon heel goed je hennetje in de gaten of ze rust genoeg krijgt , en anders heb je er nog snel een bij gehaald.

Daar heb je gelijk in! Ik kan ook nog een paar aanpassingen doen in de voliere, onderandere een plankje boven het drinkbakje, daarboven heb ik een laddertje bevestigd, de valkjes zien het als speelgoed en de kwarteltjes zien het als schuilplaatsje! Ik ga straks even achter schelpenzand!! ;)

Roosje

Christine

Even citeren van wat ik gevonden heb van chinese dwergkwartels!!

ALGEMEEN:  Een kwartel, welke soort men ook heeft, is voor in elke volière een ideale grondvogel. Veelal worden ze gehouden om het gemorste zaad van de bodem te pikken. Als men enkele vogels heeft in een volière kunnen de Chinese dwergkwartels al leven van het gemorste zaad. Daarom is het aan te bevelen een paar kwartels, voor welke soort men ook kiest, in een volière te houden. En men heeft altijd beweging op de bodem. Indien de ruimte in de volière dit toestaat, kan men een gedeelte van de bodem voorzien van een laag houtsnippers en een gedeelte van (metsel)zand. Vooral wanneer er een beetje zonlicht in de volière komt zullen de kwartels zeker een zandbad nemen. Als je de grotere soorten boomkwartels houdt is het goed om enkele forse boom takken hoog horizontaal op hangen. Deze kwartelsoorten zullen hier regelmatig gebruik van maken om vanuit de hoogte rond te kijken of te rusten. Zorg er wel voor dat zij hierop kunnen vliegen, dus niet te veel takken of hoge struiken.
Verschillende kwartelsoorten zijn gewillig tegen over elkaar. Men kan meerdere soorten bij elkaar houden. In het broedseizoen geeft het problemen, ze leggen wel eieren maar zullen niet tot broeden overgaan. Men kan dan de eieren wegnemen en ca. 2 weken bewaren om ze vervolgens in een broedmachine te leggen. De broedeieren van b.v. Japanse kwartel, of eieren van dezelfde grootte, kunnen ook met succes uitgebroed worden door een kleine broedse krielkip. (foto rechts: krielkip met kwartelkuikens).
Voor alle kwartelsoorten kan men tijdens de opfok periode, van af de eerste dag tot een week of zes, het beste fazanten opfokmeel gebruiken.
Haalt men de broedeitjes dagelijks weg dan zullen de meeste kwartelsoorten aanzienlijk meer eitjes leggen, welke dan in een broedmachine uitgebroed kunnen worden. Bewaren: met de punt naar beneden in b.v de kelder (niet in een koelkast) en na ongeveer 2 weken in de broedmachine doen. Geen ervaring met broedmachine?, vraag gerust om een handleiding.

Voor het vervoer van kwartels kan men het beste gebruik maken van een rechthoekig kistje of doosje, ca 10-14 cm hoog, met aan de bovenkant een laagje schuimrubber. Een kistje met een schuine voorkant is minder geschikt, ook dan kunnen ze makkelijk de kop beschadigen.  De kwartels willen nog wel eens omhoog springen en dan kunnen ze de kop beschadigen, of zelfs de nek breken. Met een beschadigde kop zijn ze voor tentoonstellingen waardeloos.

* * * * *

Chinese dwergkwartel: Kleinste van deze soort grondvogels. grootte 12-14 cm. Zeer gemakkelijke volière vogel. De meeste hanen hebben een typische witte keelvlek, er zijn echter ook hanen die deze keelvlek missen. Ze zijn dan herkenbaar aan de roestbruine veertjes op de stuit en flank. De hen mist veelal de keelvlek en is eenzijdig gekleurd. De Chinese dwergkwartels komen voor in verschillende kleurslagen. Van wildkleur, zilver, patrijs, cinamon en zelfs in wit. Het is niet aan te raden om meerdere hennen bij elkaar te doen, het haantje wil in de regel met een hen verder en tegen de tijd van broeden zijn bloederige en dodelijke taferelen geen zeldzaamheid. Maar er zijn ook kwartel haantjes die met meerdere hennen in een volière zitten wat wel goed gaat. De hen begint al vroeg in het voorjaar met het leggen van de eitjes. Deze zijn bruinblauw tot bruingroen van kleur. Ze kunnen door de hele volière verspreid liggen. Wil men de hen aan het broeden krijgen, dan kan men ze helpen door de eerste eitjes bij elkaar, liefst in het nachthok, in een klein kuiltje van het gemorste zaad te leggen. Maar vaak gaan ze tot broeden over indien de volière beschikt over een beschut plekje van en schuin geplaatste dakpan of een dichte struik. Voordat ze met broeden beginnen kunnen er wel 10-12 eitjes gelegd worden. Het nestje is een klein eenvoudig kuiltje slechts voorzien van enkele kleine takjes en veertjes. De broedduur is 15-17 dagen. Een mooi gezicht is het te zien hoe snel de kleine kuikentjes kunnen zijn. De kuikentjes welke niet groter zijn dan een grote bromvlieg kunnen de eerste dagen door het gaas van van 1 cm². Veel sterven er doordat ze te ver van de ouders weglopen (ze worden dan te koud) of door verdrinking. Voor het drinkwater gebruikt men een jampotdeksel gevuld met knikkers of kleine steentjes en water, zo kunnen de kuikentjes toch weglopen van de gladde bodem en kunnen ze voldoende drinken. Wel elke dag fris water geven. Aan te bevelen is om de kwarteltjes de eerste week in een afgesloten nachthok te houden. De kuikentjes groeien snel en zijn met ca. 2 maanden volgroeid. Binnen de 2 maanden zal het hennetje reeds beginnen met en volgend legsel. Dan is het beter om de jonge kwarteltjes weg te halen.