1 juli 2025, 12:14:09

Roosje en de beestenboel.

Gestart door Roosje, 15 november 2005, 22:41:04

« vorige - volgende »

Bianca

Citaat van: Roosje op 30 januari 2006, 19:54:21
@ Bianca: Brutus haha dat klinkt ook wel grappig. Maar Paul wil zo graag dat ie Fred heet ::) Ik heb echt nooit geweten dat ik cavia's leuk vond, maar toch! Heb je die ene nu nog wel?

Nee jammer genoeg is die ook snel daarna overleden, het waren moeder en zoon.
Om eerlijk te zijn zou ik nooit meer aan een knaagdier beginnen, hoeveel lol ik er ook aan heb gehad........

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

carco

Hoi

Weer gezinsuitbreiding, leuk hoor!
Wij hebben ook een konijn en een cavia samen zitten en die van ons heet Karel ook omdat Hans dit graag wilde :P
En wij hebben inderdaad Pluisje laten castreren omdat hij boven op Karel dook. Trouwens we hebben dit ook bij Karel gedaan omdat het andersom ook het geval was.
Ze lijken helemaal verliefd samen en het gaat heel goed. Houdt alleen wel even erg in het voer, want konijnenvoer is voor de cavia niet goed omdat deze geen vit. C aanmaakt en een cavia dit dus echt nodig heeft.
Ik doe het tegenwoordig zo (mijn konjn is een viespeuk en hield zichzelf niet schoon en dat heeft de da een paar maal onder narcose gedaan)
Maar omdat eigenlijk cavia voer alleen weer niet geschikt is voor een konijn meng ik het tegenwoordig door elkaar èn doe vit.druppels door het water.
Nog veel plezier met Fred ;)
GRoetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Roosje

Caroline

Hai Roos,

Blijf jij aan de gang. Jouw slot werkt duidelijk ook niet net als die van Nel.  ;D

Ik vind Fred supergrappig en de naam ook, die staat op mijn lijstje voor een mannelijke albino.  :-\ Van Fred Flinstone.  ;D

Nu ben je me net voor en heb je hem ingepikt!!  :P :'(

Ook ik heb een cavia bij mijn konijntjes, bij pakonijn en makonijn zit een mannetjes cavia, pakonijn is na een nestje geecastereerd, cavia niet.
Maar het gaat beregoed samen, als ik heel zachtjes naar buiten ga, zo dat ze me niet horen, liggen pa en ma konijn tegen elkaar aan en de cavia ligt daar in de breedte helemaal overheen, zo lief om te zien.

Boy

Heel veel plezier ermee en ik hoop dat Timmie en hij grote maatjes worden.

Met jou alles goed verder??

En hoest trouwens met Miki??

Liefs Caroline  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Roosje

Oh wat klinkt dat leuk, ik hoop dat het tussen Fred en Timmie ook zo gaat klikken.

Mijn slot is kapot geloof ik ::)

Met mij gaat alles goed. Ik heb vandaag Mariska toegevoegd op msn en we blijven lullen. We herkennen een beetje veel van elkaar ::)

Miki is toch gewoon Kiki gebleven aangezien we het eigenlijk al gewend waren :) En met Kiki gaat het heel goed! Hij roept ons wel al aardig, maarja dat is ook wel logsich. Ik hoop dat de uitslagen er gauw zijn, dan kan hij naar beneden. :)

Inger m

30 januari 2006, 21:01:44 #1010 Last Edit: 30 januari 2006, 21:03:33 by Inger m
Hoi,
Ja, ik vond Falkor ook wel hele stoere naam...

Qua voeding gaf ik de cavia's en konijnen gezamenlijk alleen konijnenvoer (zonder vitamine C...let op: moet voor cavia vrij zijn van anti-coccidiosemiddelen, zoals in sommige soorten konijnenvoer zit).
De cavia's dekten hun volledige vit C behoefte doordat ik tweemaal daags veel groente geef. Nu zitten ze apart en geef ik ieder hun eigen voer.

Ik geef één tot tweemaal per week Supreme Science caviavoer. Ze krijgen dan circa 30 gram (10 gram per cavia). De rest van de week eten ze onbeperkt hooi, wilgentakken (ook in de winter) en tweemaal daags veel groente. En zelfs op deze hoeveelheid zijn het nog flinke cavia's.

De konijnen worden eveneens krap gehouden qua voer. Ze tonen daardoor nog geen enkel teken van vetzucht en hebben geen wam (onderkin). Ze krijgen eveneens voer met veel vezels en weinig eiwitten/ koolhydraten.

Cavia's kun je goed mak maken door ze uit de hand te voeren. Ze staan hier altijd al op het randje klaar voor een stukje voer. Ze houden er niet van om opgepakt te worden, dus dat doe ik niet vaak.

Meestal beschouwen konijnen cavia's niet als 'indringer' of als bedreigend, zoals ze zouden doen met een soortgenoot. Het zijn immers twee totaal verschillende diersoorten. Er zijn echter wel gevallen bekend dat konijnen cavia's ernstig verwonden door harde trappen met de achterpoten of door te bijten (niet gelijk schrikken, gewoon in de gaten houden  ;)).

Vaak zag ik dat ze juist dicht tegen elkaar gaan aanzitten. De konijnen likken vaak de cavia's, zoals ze ook met soortgenoten doen. De cavia is wat minder 'sociaal' in dit opzicht en likt niet terug bij het konijn  :o Cavia's likken elkaar ook niet. Er zijn qua gedrag dus bestwel wat verschillen tussen beide diersoorten. Maar dat maakt het voor het koppelen juist ook weer wat makkelijker!

Succes met Fred!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Caroline

Hé!! Heb je nu een nieuw MSN maatje??

Moet ik nu jaloers worden??

Nee hoor meiden, geniet maar lekker!!  ;D

Ik trek me wel terug.  ;)

Veel plezier!!  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

carco

30 januari 2006, 21:55:59 #1012 Last Edit: 30 januari 2006, 22:02:24 by carco
Hoi Inger

Wat zijn anti-coccidiosemiddelen??
En groenvoer? Wat is dat ;D Dat blieven we hier niet zo graag hoor, en hooi ook niet dus ik moet het echt van de vit. C hebben.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Roosje

@ Inger: Bedankt voor de info, daar heb ik veel aan!

@ Caroline: Neee niet jaloers worden hoor. En je hoeft je al helemaal niet terug te trekken ;D Ik mis je wel op msn, elke keer als je online komt ben je heel snel weer weg :o

Ik ga lekker boven bij Paul en Kiki zitten. Tot morgen!

margreet

hallo Roos,

Wat een mooie cavia, zelf heb ik ook jaren cavia,s gehad, zelfs 2 nestjes, het zijn dan net cavia's in het mini. Lekker veel hooi in de kooi, ze willen zich graag verstoppen. Veel plezier ermee.

groetjes Margreet

Valerie

Wat leuk voor Timmie!! :) En cavia's kunnen ook wel heel snoezig zijn. :)
De cavia van mijn zus gaat piepen als die gekroeld wordt. :)
Jullie zijn druk op msn. De laatste keer dat ik daar was, is lang geleden alweer. Ik heb het zo druk.  :-\ :-X

tweety

hoikes iedereen

ja hoor een cavia ken ook leuk en snoezig zijn en een hamstertje ook  :P :P kan ik van meespreken zeker als ze bijten naar iedereen maar behalve naar mij  :P :Phihi

groetjes debbie

Rianne

Wat lief! Ik vind cavia's ook stoer! Maar mijn slot werkt wat dat betreft (te) goed! ;)

Wilma1

Tjeee.....ik begin te geloven dat ik een grotere leefomgeveing moet hebben....cavia, konijn en nog veel meer lees ik her en derop het forum....ik zit nu aan het limiet met de ruimte (en die is gerust niet klein), maar zou nog best VEEL meer dieren willen verzorgen en vertroetelen.... :D.... dieren maken een mens elke dag gelukkig en dat moet je van mensen maar afwachten!
;) Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Inger m

Citaat van: carco op 30 januari 2006, 21:55:59
Hoi Inger

Wat zijn anti-coccidiosemiddelen??
En groenvoer? Wat is dat ;D Dat blieven we hier niet zo graag hoor, en hooi ook niet dus ik moet het echt van de vit. C hebben.
Groetjes: Caroline.

Hoi Caroline,
In commerciele konijnenvoeders worden soms anto-coccidiose middelen toegevoegd. Voor cavia's is dit erg slecht. (voor konijnen ook niet heel best). Dit zijn de voeders die in bv. mesterijen worden gevoerd. In het algemeen wordt dit niet (meer) in dierenwinkels verkocht, maar is handig om even op te letten.

De smaakvoorkeur bij cavia's ontwikkeld zich als ze heel jong zijn. Jonge cavia's moeten dus al met veel soorten voer in aanraking komen. Voor een goede conditie van de darmen is vezelrijk voer erg belangrijk. Voor cavia's en konijnen is hooi de hoofdvoeding! Als de dieren het niet eten is het een kwestie van gewenning, dus steeds beetje meer groenvoer aanbieden en minder brok. Er gaat hier per dag een beslagkom vol groente weg aan drie cavia's (andijvie, boerenkool, witlof, wortel met loof, appel en soms beetje sla). Door ze weinig brok te geven eten ze veel groenvoer, maar ze zijn er ook gek op!

Hooi is zeker heel belangrijk. Te weinig hooi kan op de langere duur lijden tot bv. haarballen (door likken), omdat de darmen in hun bewegingen gestimuleerd worden door het eten van hooi. Zorg voor hooi van goede en stevige kwaliteit. Heel fijn hooi of hooi dat muf ruikt eten ze niet graag. Ik koop hooi per baal (niet in de dierenwinkel, das vaak erg fijn hooi), maar kijk naar de kleur (bruin-groen) en de geur (kruidig). Ik merk ook dat ze hooi van goede kwaliteit beter eten dan muf en fijn hooi. Zorg dus dat ze meer hooi gaan eten. Hier gaan twee beslagkommen per dag met hooi doorheen. Nat en vies hooi wordt ook niet meer gegeten, vandaar dat ze tweemaal daags vers krijgen.

Ik geef dus geen vit. C meer bij. Vit C. in water is heel instabiel. Het wordt heel snel onwerkzaam door chloor, kalk (hard water) en vuil in de mest. Door blootstelling aan zuurstof neemt eveneens de werkzaamheid af. Vit. C tabletjes zijn meer geschikt, maar bevatten vaak veel suiker en dat is minder geschikt. Daarnaast wordt vit. C uit verse voeding beter opgenomen dan synthetische vitamines. Maargoed het is sowieso belangrijk dat ze het binnenkrijgen.

Een laatste doel van de voeding die ik geef is gedragsverrijking. Van nature zijn cavia's en konijnen het grootste deel van de dag bezig met het zoeken en eten van diverse soorten voedsel.  Door ze verschillende soorten voedsel aan te bieden geeft dit al een deel van de verrijking. Daarnaast zijn ze met hooi en groenvoer een groot deel van de dag bezig met eten. Het is voeding waar ze niet snel door verzadigd raken en ze hebben de hele dag door iets te knabbelen. Daarnaast drinken mijn cavia's geen water (ze hebben wel een flesje, maar die is vrijwel altijd vol).

Dus misschien kun je proberen om ze meer groenvoer te laten eten door steeds kleine beetjes aan te bieden. De aanhouder wint!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.