10 mei 2025, 16:06:35

Tweede valkje

Gestart door Thijster, 29 oktober 2005, 12:59:34

« vorige - volgende »

Thijster

Hoi allemaal, sinds een jaar heb ik een lutino gele valkparkiet, ik denk dat het een vrouwtje is. Nu merk ik dat zij 's-ochtends als ik naar mijn werk ga redelijk in paniek is. Zenuwachtig fluiten, heen en weer in de kooi rennen/klimmen enz. Ook als ik thuiskom lijkt ze net een blije hond, die zijn baasje verwelkomd. Al met al denk ik dat ze erg aan me gehecht is, wat natuurlijk erg leuk is. Aan de andere kant vind ik het zielig dat ze de hele dag alleen zit (wel twee grasparkieten in een aparte kooi naast haar). Kan ik een tweede valkje erbij zetten en zou dit problemen kunnen opleveren?

Alvast bedankt!

Mathijs

Riny

29 oktober 2005, 13:13:29 #1 Last Edit: 29 oktober 2005, 18:36:38 by Riny
Hallo Mathijs
Ik denk niet dat het problemen gaat geven als jij ze rustig aan elkaar laat wennen.
Dus niet pardoes het nieuwe valkje er zo bij zetten,maar ze langzaam aan elkaar buiten de kooi aan elkaar laten wennen.
Dan voorkom je dat hij/zij als een indringer beschouwt wordt.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Mathijs,

Ik denk dat je je valkje er juist een groot plezier mee doet om haar een maatje te geven.
Als je niet wilt kweken maakt het ook niet uit wat je erbij zet dat kan dan een popje of een man wezen.
Je weet toch nog niet zeker wat je nu hebt alhoewel je het al wel aan het gedrag kan merken vaak.
Valkjes zijn groepsdieren en hebben behoefte aan gezelschap om zich heen en bij gebrek aan een partner zien ze de mens als partner.
Als je een jong valkje er bijneemt en je houd die eerst een weekje in een kooitje naast die van jou en dan buiten de kooi aan elkaar laten wennen dan gaat dat bijna altijd wel goed.
En als je ze aandacht genoeg geeft blijven ze ook beide tam en komen bij je zitten.
Ik zou in elk geval wel een valkje bij een kweker halen zodat je zeker weet dat die jong is dan heb je vaak de meeste kans van slagen.

Groetjes, Paul

Thijster

Citaat van: Paul op 29 oktober 2005, 16:58:18
Hoi Mathijs,

Ik denk dat je je valkje er juist een groot plezier mee doet om haar een maatje te geven.
Als je niet wilt kweken maakt het ook niet uit wat je erbij zet dat kan dan een popje of een man wezen.
Je weet toch nog niet zeker wat je nu hebt alhoewel je het al wel aan het gedrag kan merken vaak.
Valkjes zijn groepsdieren en hebben behoefte aan gezelschap om zich heen en bij gebrek aan een partner zien ze de mens als partner.
Als je een jong valkje er bijneemt en je houd die eerst een weekje in een kooitje naast die van jou en dan buiten de kooi aan elkaar laten wennen dan gaat dat bijna altijd wel goed.
En als je ze aandacht genoeg geeft blijven ze ook beide tam en komen bij je zitten.
Ik zou in elk geval wel een valkje bij een kweker halen zodat je zeker weet dat die jong is dan heb je vaak de meeste kans van slagen.

Groetjes, Paul

Beste Paul,

Bedankt voor je antwoord, ik zal nu zeker een tweede valkje gaan uitzoeken. Even kijken of er een fokker in de buurt van Delft zit. Overigens kan ik heel moeilijk inschatten of mijn valkje een vrouwtje of mannetje is. Hij/zij heeft een behoorlijk geel kopje en gaat af en toe met haar/zijn kont omhoog zitten en dan zachtjes piepen. Lijkt paargedrag?!
Aan de andere kant spreidt hij/zij zijn/haar vleugels wijd, macho gedrag, typisch voor een mannetje?!

Ach, het is in ieder geval een heel lief tam valkje!

Bedankt nogmaals

Mathijs

~Natas~

Hoi,

Jou verhaal komt een beetje overeen met mijn valkje.
De mijne heeft verlatingsangst en zodra we weg gaan wordt hij helemaal gek.
Hij gaat als een gek heen en weer in die kooi, begint te schreeuwen en er komt allemaal paniek geluidjes uit zijn strotje.
Ik krijg binnen kort ook een 2e valkje erbij, du sik ben ook erg benieuwd of dit nu minder wordt.
Maar tis wel te hopen dat ze elkaar accepteren  :)

Groetjes,

Natas