6 mei 2025, 09:38:34

Hulp nodig bij kropproblemen

Gestart door moonwitch (diana), 26 oktober 2005, 09:43:36

« vorige - volgende »

moonwitch (diana)

Hallo

ik heb een valkje van dag 1 af moeten voeren met de hand omdat het niet werd verzorgd door de ouders.
Nu heb ik een probleem met de krop, het leegt nl niet goed.
Ik heb nu net met wat brandnetel thee de krop zo goed mogelijk leeg gemasseerd, valkje over laten geven.
Mijn vraag is nu, wat kan ik nu het beste geven om de krop te kalmeren??
Het lijkt me nl niet verstandig om het direkt weer met pap te gaan voeden.
Hopelijk kan iemand me snel helpen.
Het valkje is nu bijna 4 weken.
groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

patty_dordtse valkjes

Hoi,

Als het kropje niet goed leegt zou ik water met druivensuiker geven zodat die ff goed gaat legen.
Maar dat zou je ook wel geprobeerd hebben.
Bij de dieren arts geven ze meestal synolux en nog iets.voor tegen onsteking en legen van de krop.
Verder als je druivensuiker ensow doe dan ook goed masseren.niet teveel geven.
als dit gaat legen dan een beetje voeding met druivensuiker en masseren en kijken wat het dan gaat doen.

ik hoop dat het gaat lukken
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Riny

26 oktober 2005, 10:25:15 #2 Last Edit: 26 oktober 2005, 12:12:45 by Riny
Hallo Diana
Ook ik heb dit wel eens aan de hand gehad ,ik kreeg medicijnen gestuurd van Dr Feld.
Ik kreeg Nystatine en Prepulsid.
Als ik jou was zou ik Feld bellen voor advies, en dan kun je nog altijd bij je eigen da medicijnen gaan halen.
Mijn valkje was toen jonger als die van jou nu dus  het advies hoeveel druppels van elk medicijn zal ook anders liggen.
Zorg in de tussentijd dat je valkje af en toe een beetje water met druivesuiker krijgt ,en dan komt het kropje wel tot rust.
Groetjes en succes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Diana,

Om de krop sneller te laten legen word ook wel een druppeltje olie gegeven daar kan je zonnebloemolie of olijfolie voor nemen.
Het beste is dat voor de voeding te geven en dan na de voeding voorzichtig masseren.
Doe de krop ook niet te vol als hij niet goed leegt anders gaat het legen nog langzamer.
En je kan natuurlijk altijd even wat advies inwinnen bij dr Feld bijvoorbeeld maar om meteen AB te geven ben ik geen voorstander.
Bij kropverzuring kan je misschien niet anders maar dat is dit denk ik nog niet anders ruik je dat zeker wel als je de krop leeg gemaakt hebt.

Groetjes, Paul

trienke

hoi diana

er zijn ook veel mensen die doen yacult door de voeding heen. hierdoor gaat de krop ook sneller leeg.

Hoe gaat het nu met je kleine valkje? want een zijn krop legen is niet niks.

groetjes Trienke

Karin

En zodra je weer met pap gaat beginnen kun je bij de eerste voedingen i.p.v. water appelsap gebruiken ( het liefst biologische ) om de pap aan te maken. Dat is een Amerikaanse tip  ;D Ze zullen het wel weten want die gekke Amerikanen brengen bijna altijd hun jonge valkjes vanaf 2 weken leeftijd met de hand groot.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

angel310

hoi karin

weet je ook waarom ze appelsap gebruiken?
ben daar wel benieuwd naar
ik weet dat het bij mensen soms laxerend werkt

groetjes angelique

Paul

Hoi,

Volgens mij komt dat omdat het zuur in de appelsap bacterien dood en de kans op kropverzuring iets kleiner kan maken.
Sommige geven ook een beetje azijn door de pap om dezelfde reden.

Groetjes, Paul

moonwitch (diana)

Hoi

Bedankt voor alle jullie adviesen.
Helaas gaat het nog steeds niet erg goed met de kleine.
Na de hele dag van alles te hebben gedaan om de krop te legen, was hij gisteravond eindelijk leeg.
Ik heb hem toen pap met appelsap gegeven (erg dunne pap),.
Vanochtend toen ik beneden kwam was de krop echter niet leeg.
Heb weer de pap eruit gemasserd en dr feld gebeld.
Annie zei dat ik het beste kan proberen om nystatine en prepulsit te krijgen via een dierenarts hier en als dat niet lukte dan konden ze wat opsturen.
De prepulsit is geen enkel probleem maar de nystatine wel.
Nu heeft een dierenarts hier wel cisoral en zei dat het hetzelfde was als nystatine.
Ken iemand dit toevallig??
Verder heb ik een goede vriend die nystatine ook via de apotheker hier kreeg ( verhouding gemaakt geschikt voor vogels).
Ik heb nu de hele krop weer leeg gemasserd en het valkje nu enkel 4 cc yakult gegeven.
Hopelijk komt het nog allemaal goed.
Ik hou jullie op de hoogte
groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06

trienke

ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen.

groetjes Trienke

Karin

Iedere  dierenarts kan nystatine labaz bestellen bij de groothandel, maar ja, daar gaat altijd weer minimaal een dag overheen. Als je het bij de apotheek kan krijgen is dat natuurlijk sneller. Het wordt normaal gegeven bij schimmelinfecties bij mensen  in de mond enz. , vooral bij babies én het gegeven worden na het geven van een antibioticakuur omdat schimmels dan een grotere kans hebben. Ik hoop dat het jong weer een beetje op gang gaat komen !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

moonwitch (diana)

Hoi

Heb vandaag via de apotheek nystatine kunnen krijgen en hebt dat net aan het valkje gegeven.
Volgens Annie van dr feld moet ik 2 x dgs 2 druppels nystatine geven en kan ik 2 druppels prepulsit te gelijk geven met het voeren.
Verder heb ik het vandaag alleen maar yakult gegeven.
Morgen kan ik ook via de apotheek prepulsit krijgen, als ik dat hebt ga ik het weer voeren, nu wil ik de krop wat rust geven en kriijgt hij gekookt water met druiven suiker, en als de krop goed is geleegd krijgt hij een beetje yakult.
Het kleintje schreeuwt wel en is gelukkig nog erg levendig.
Hopelijk blijf het goed gaan.
R.I.P. Boomer 15-11-06

trienke

ik hoop ook voor je dat het goed blijft gaan.

Ik blijf het volgen

groetjes Trienke

moonwitch (diana)

hoi

Heb nu ook de prepulsid binnen en de kleine heeft nu 2 voedingen gehad (1 met prepulsid).
De krop leegt nog niet echt super snel, maar al wel beter.
De ontlasting ziet ook nog steeds goed dus niet donker of zo.
Ik heb hem gewogen en hij weegt nu 52 gram, weet niet echt wat een vogeltje van 4 weken moet wegen.
Hij is goed levendig en schreeuwt behoorlijk om voeding.
Wat ik wel doe is af en toe wat extra gekookt water geven, zodat de pap dun blijft.
Verders maakt hij het redelijk goed.
groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06

Karin

Fijn dat het nog redelijk goed gaat ! Wat voor dosering prepulsid moet je geven ? Ik heb dat nml ook altijd in huis voor mijn fretjes, maar dus ook handig bij jonge valkjes met kropproblemen ?

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves