kan een dna test fouten bevatten?

Gestart door Roosje, 11 oktober 2005, 15:35:39

« vorige - volgende »

Roosje

Ik ga het maar gewoon op deze manier vragen. Ik heb 2 maanden geleden bij marlies een bonte witmasker opgehaald. Ik heb haar laten testen op pbfd voor ze de voilere in mocht, maar hierbij is ze ook gesext. Male, kwam eruit. Alleen leek het van jongs af aan al een popje te zijn, de vader, die meestal veel met de jonge popjes optrok, deed dit ook bij haar. Ze is nu ongeveer 4 maanden oud en nog erg stil. Af en toe brabbelt ze wat, maar veel komt er niet uit. Speedy, een man van 6 maanden versiert haar ook en trekt veel met haar op, ze kroelen samen en zijn veel samen bezig. Haar kop is bij de wangen overwegend grijs en daar omheen wit, het bont dus. Op de foto is het de middelste.

Wat moet ik hier nou mee?

Over 2 maanden zal ze wel in de rui gaan en dan krijg ik misschien meer zekerheid, waar moet ik dan het meeste op letten behalve dat de kop waarschijnlijk helemaal wit wordt?

Eigenlijk moet 'ze' in deze tekst elke keer vervangen worden door 'het', want ik weet het dus echt niet meer. We dachten zo dat het een pop was, tot die dna test? Kunnen hier fouten in zitten?

Rianne

Ik denk dat geslachtsbepaling aan de hand van DNA geen fouten kan bevatten, anders zou www.gendika.nl niet bestaan als het onbetrouwbaar zou zijn. Je kunt het voor zekerheid daar eens heen sturen maar ik denk dat daar hetzelfde uit komt.
Er bestaan nu eenmaal ook rustige mannen, en een koppel hoeft niet perse uit een man en pop te bestaan.

Roosje

Hier nog wat meer foto's

Hier samen met papa toen ze nog maar net uit het blok was.

Roosje

Ja dat snap ik wel rianne, maar er werken toch mensen en mensen maken fouten. En aangezien het ook al zo lang duurde...Maargoed, ik moet er dan maar vanuit gaan dat het echt een man is, dan heb ik dus een homokoppeltje ;D

Worden dus geen bonte jongen voor mij :'(

Rianne

Natuurlijk kunnen er fouten gemaakt worden. Dan zou je voor zekerheid een paar veertjes moeten plukken en die opsturen. Kost €22,50.

Roosje

Ja dat zei marlies ook al, misschien doe ik dat wel. Eerst even de rui afwachten. Bovendien moet het geldboompje ook weer even groeien en aangezien het niet dringend is, bewaar ik het liever voor noodgevallen.

En ik weet ook niet of ik dit wel kan, vind ik zo zielig ::):
Voor het onderzoek zijn nodig: ca. 5-7 vers getrokken veren, bij voorkeur uit de borststreek van de vogel.

Dit las ik op de site van gendika:
De uitslag van de geslachtsbepaling is zeer betrouwbaar
(> 99%).

Dus geen 100% ;D Hahaha, je weet maar nooit toch?

Verder ben ik niet zo koppig hoor :P

Joyce28

Zo zou je inderdaad zeggen dat het een pop is,vind haar op Chara lijken van Petra
Afwachten inderdaad op de rui,als het koppie wit word

Roosje

Hihi dat vonden petra en ik ook al ;)

carco

Hoi Roosje

Geen idee of ze bij DNAtesten fouten maken. Ik heb het ook laten doen bij mijn albino en zelf veertjes getrokken. Ik moet zeggen ik zat met zweet in mijn handen, maar is me achteraf erg meegevallen.
Ik denk wel dat je er gewoon vanuit moet gaan dat het toch een man is.
Maar wat het kopje betreft heb je het toch wel helemaal mis hoor. Je kan op de rui wachten ,maar het is een bonte witmasker dus wat het ook is de kop blijft hetzelfde en wordt dus echt niet wit!!! Man en pop zien er bij bonte hetzelfde uit:ook na de rui veranderen ze niet(of het moet een geparelde zijn).
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Roosje

oh... :-\ Bedankt voor de tip in ieder geval!

carco

Hoi Roosje

Sorry   :kijk hier maar, dan kan je het lezen:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/mutawitmaskerbont.htm
Je zou dan dus puur van het gedrag uit moeten gaan, of weer testen als je twijfelt.
Een pakket thuis laten bezorgen kost tenslotte niets of je er nu wel of niets mee doet.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Roosje

Haha, je hoeft echt geen sorry te zeggen omdat je me helpt hoor ;) Ik zal eens kijken of ik zo'n pakket laat bezorgen voor het geval ik het toch wil doen :)

Mariska

Hoi Roosje en Caroline,

Ik schrok al :o.
Mijn witmasker bont heeft geen witte kop gekregen en ik wist dacht ik toch wel zeker dat het een man is.
Dank je Caroline, jij heb me snel daarna weer gerustgesteld.
Ik ben net toekomstplannen aan het maken voor mijn mannetje ;D ;)

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Joyce28

Klopt Caroline je hebt helemaal gelijk,stomme fout van mij ook  :-[

Mariska

Hoi Joyce,

Geen stomme fout hoor, je leest er makkelijk over heen.
Het viel mij gelijk op omdat ik zelf zo'n mutatie heb en me daar nu aan in het verdiepen ben.

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)