Help, de ogen gaan inet open bij een jong!

Gestart door Eline, 24 mei 2003, 22:40:08

« vorige - volgende »

Eline

24 mei 2003, 22:40:08 Last Edit: 24 mei 2003, 22:42:11 by admin
Hoi,
Ik heb heel lang op jullie site gekeken, maar ben het antwoord op mijn vraag niet tegengekomen en weet ook niet hoe ik zelf een vraag kan door geven. Daarom  doe ik het door middel van jullie info adres.
Mijn valkparkieten vader en moeder hebben voor het eerst bevruchte eitjes gelegd. Wij waren heel erg blij. Maar toen kwam er drama na drama na drama. Het begon met de vrouw die de man er duidelijk niet meer bij wilde hebben toen er 1 eitje lag. Iedere ochtend was het een groot bloedbad in de volierekooi en ook in de kamer. Het bloed zat op de stokken, het broedhok, de bodem, maar ook de muur en vloer van de kamer waarin zij staan. Vervolgens lag er een kapot ei op de grond. Ik wist niet wat te doen en beslooot de man uit de kooi te halen omdat zijn poten inmiddels stuk gebeten waren en hij er heel zielig bij zat. Maar zij deed niets meer met het ei. Dat heb ik er toen uitgehaald en men zelf gaan broeden onder een lamp. Helaas is dit eitje door een ongelukje op de 10de dag gebroken, iedereen heeft 2 uur lang gehuild. Maar ondertussen had zij iedere dag weer een ei gelegd. Even voor de duidelijkheid: op zaterdag haalde ik het ei eruit. Op zondag legde zij een nieuw ei waar ze direct op begon te broeden, maar ook op maandag en op dinsdag legde zij een ei. Precies 3 weken later kwamen die eitjes ook uit, op zon-, maan- en dinsdag. Helaas, weer veel tranen, liet ze nummer 2 en 3 direct links liggen, geen eten en geen warmte kregen ze. Nummer 1 piepte hard, toen nummer 2 kwam een zacht piepje erbij en toen nummer 3 kwam hoorden we geen 3 piepjes meer maar weer een sterker piepje van 1 met een nieuw zacht piepje van 3. 2 lag inmiddels koud aan de kant, 3 heb ik geprobeerd zelf te voeren maar de snavel ging amper open. Ik heb 2 eruit gehaald en 3 naast 1 gelegd zodat die warm kon blijven en gevoerd zou worden, maar helaas de volgende dag lag ook 3 koud aan de kant. Met nummer 1 ging het steeds beter, ach ze kan er maar een aan dachten wij. Het eerste nest en ze doet het alleen. Inmiddels zijn we 13 dagen verder. Nummer 1, Funnie groeit goed, Bunnie en Sunnie zijn helaas dood. Maar nu komt mijn vraag: Funnie is morgen precies 2 weken oud, zij of hij danst met haar hoofd heen en weer als mama eten pakt, ze kan ook met haar nekje en snavel omhoog en hijgend, piepend en krijsend om eten roepen, ze staat op haar pootje en wadelt rondjes door het broedhok, heel sterk dus. Alleen haar ogen zijn nog dicht. Haar ogen zien eruit als op een plaatje in een boek van pasgeboren volgeltjes. In mijn boek en ook op jullie site zie ik al open ogen na 1 week of 10 dagen! De 2 dode jonkies hadden natuurlijk ook dichte ogen je zag daar een donkerblauw bijna zwart rondje. Bij Funnie lijkt het gewoon roze. Hoe zit dat met die ogen? Gaan ze nog open? Is dit normaal? Heeft hij/zij misschien geen ogen? Is hij/zij blind? Bunnie en Sunnie waren helemaal compleet! 4 tenen, nageltjes, donsveertjes, snaveltje, vleugels, pootje, neusgaten, oorgaten en dus die donkere rondjes van de ogen, echt helemaal mooi. Funnie heb ik niet uit het broedhok gehaald, dus die heb ik niet kunnen checken. Help mij alsjeblieft en stel mij gerust!!! En dan nog een vraag. Wanneer zal ik het mannetje er weer bij doen? Af en toe zet ik hem er een kwartiertje bij als zij eet, hij eet dan mee en zingt en fluit als de beste en kijkt steeds in het broedhok. Maar omdat zij het broedhok niet ingaat als hij er is en hij niet voert haal ik hem er dan toch weer uit. Zij maakt echt een ronde met eten; een beetje zaad, een slok of wat water, wat sepia, een beetje trosgierst, dan weer wat water, dan nog wat eivoer, dan een hapje van het mineralenblok dan weer wat water, vervolgens poetst ze zichzelf een beetje en gaat ze weer naar binnen voor een uur of 2 soms 3. Zij maakt echt een papje, hij doet dat niet als hij op visite is, maar ziet hopelijk wel hoe zij het doet. Hoelang moet ik wachten voor manlief er weer bij kan, zij is niet meer boos op hem, maar ik ben zo bang dat hij per ongeluk op het jong gaat staan of zij denkt neem jij de taak maar van mij over die hij vervolgens verzuimd te doen. 2 vraagjes dus, ik hoop dat u ze kunt beantwoorden. Alvast bedankt voor de moeite.
M.v.g. Eline

Paul

Hoi Eline,
Maak je over de oogjes geen zorgen, bij de ene gaan die veel later open dan bij de andere dus dat zal wel snel gebeuren.
Dat die oogjes bij de andere zwart zijn wil zeggen dat het vogels zouden worden met donkere oogjes en die je nu hebt krijgt rode oogjes.
Aan de kleur dons kan je dan een beetje inschatten wat het voor kleur zal gaan krijgen.
Heeft hij wit dons dan word het een Albino dis zijn echt spierwit maar had het jong gele dons dan word het hoogstwaarschijnlijk een Lutino met wat geel en oranje wangen.
Met de man erbij zetten kan je beter wachten tot het valkje zelf eet want als de moeder niet meer zou voeren is dat niet goed :-(
Ik had in mijn eerste nest ook twee jongen waarvan alleen de oudste gevoerd werd, of de andere waren ziek of zwak zodat de ouders dat weten en dan niet meer voeren of het is te weinig ervaring van de pop.
Een tweede nest gaat wel vaak veel beter dan de eerste.
Succes met je jong en laat even horen hoe het afloopt.

Groetjes,  paul