14 mei 2025, 23:50:57

Van een moment op ander erg bang...

Gestart door Valerie, 3 oktober 2005, 10:48:47

« vorige - volgende »

Valerie

Hoi!

Ik heb een vraagje.
Han en ik zijn het weekend naar m'n ouders geweest en de vogels zaten dus 2 daagjes alleen. Voldoende eten en drinken.
Toen we gisteren terugkwamen, heb ik meteen water verschoond en voer nagekeken, niks aan de hand.
Vanochtend deed ik de kooien open om de vogels te laten vliegen. Vonden ze heel fijn! Allen gingen zonder probleem zelf weer in de kooi, zelfs Ricky!
Valko bleef op de kooi. Ik wilde Valko op de gebruikelijke manier pakken en in de kooi bij de andere valkjes doen. Wat blijkt? Valko is heel erg bang, vliegt steeds in paniek weg als mijn hand dichter komt.
Zelfs met trosgierst lukte het niet. Pas toen hij op de kooi van Ricky zat en, met het weg willen vliegen, tegen mij aanvloog, had ik hem om in de kooi te doen.
Is dit normaal? En wat kan ik doen om Valko weer wat geruster te stellen? Tot voor het weekend kon ik hem zo pakken in mijn handen, zonder grote paniek.  :-\
Heb geen zin om te kortwieken, want dat helpt volgens mij niks. Is al een keer gebeurd en meneer is niks tammer door het kortwieken van toen.

Groetjes,

Valerie

Rianne

Hoi Valerie,

ik heb het hier met Tiara. Aaien wou ze niet maar op m'n handen stappen en op m'n schouder zitten vond ze prima. En zomaar van de een op de andere dag is ze bang voor m'n handen. Bij mij werkt de trosgierst ook niet. Ik weet niet of het er mee te maken heeft dat Tiara een voliere jonkie was, dat ze liever vrij wil vliegen.
Ik ben ook bang dat kortwieken bij mij niet helpt want daarmee haal je de angst voor de handen niet weg.
Ik vind het ook heel vreemd maar ben 'blij' dat ik niet de enige ben met zo'n valkje.

Valerie

Valko komt ook niet uit een voliere. Hij was SUPER tam toen hij hier kwam, tot de dag dat Rocky stierf. Maar ik kon hem nog steeds zo pakken. En nu vliegt hij weg. Zo vliegt hij zich kapot.  :-\
Heb natuurlijk nog niet geprobeerd hem vollegid te kortwieken, maar dat vind ik zo zielig. Dan wordt ie alleen maar banger denk ik. En dat duurt zoooo lang voor het weer aangroed. En vliegen zal die toch proberen, dus gaat ie zich alleen maar uitputten.
Vervelend is dat.

Rianne

Ik weet precies hoe je je voelt... Zelfs Tinco is er minder tam om geworden, die laat zich niet eens meer kroelen.

Petra en Cheeky

Ik zou het eerst even aankijken Valerie! Misschien associeert hij de kooi nu met een langdurige opsluiting en reageert hij daarom zo. Of misschien is hij ergens van geschrokken in de kooi toen jullie er niet waren of heeft hij vast gezeten ergens aan! Dat kan allemaal en betekent gewoon dat hij even de tijd nodig heeft om weer te wennen en rustig te worden!

Ik zou hem voorlopig even geen lekkers buiten de kooi geven en de lekkere dingen in de kooi houden. En dan wachten tot hij vanzelf weer in de kooi gaat (je moet dan dus wel even de tijd hebben, of de lampen lager draaien zodat het donkerder wordt). Met geduld denk ik dat je dit probleem wel op kunt lossen. Wat er precies is gebeurd, kan hij je toch niet vertellen, maar hij heeft kennelijk even tijd nodig!

Succes!

Petra

Valerie

Ja,
Ik vind het zo vreemd. Dat van die opsluiting, daar zeg je wat. Hij is 3 weekjes bij Wendy geweest, aandacht genoeg en veel eruit, nooit lang alleen. En dan plots na 3 weekjes 2 daagjes zonder iemand die komt kijken en water/eten verschonen. Dat zou het natuurlijk wel kunnen zijn.
Maar nu ik toch geen werk heb, kan ik me wel met hem bezighouden.