8 mei 2025, 12:59:21

Martin & de joepers

Gestart door Martin1, 1 oktober 2005, 16:32:22

« vorige - volgende »

Martin1

1 oktober 2005, 16:32:22 Last Edit: 28 oktober 2005, 09:40:13 by Martin1
Hoi, mijn naam is Martin. Ik ben nu 34 jaar, maar ik hou al valkparkieten sinds mijn jeugd. Twee jaar geleden besloot ik mijn valkjes weg te doen omdat ik te vaak van huis was i.v.m. mijn liefdesleven. Maar vorig jaar liep de relatie met m'n vriendin helaas stuk waardoor ik me erg verdrietig en eenzaam voelde. Ik besloot om toch maar weer een gevleugeld kameraadje in huis te nemen. Het werd "Sjaakie" een jong witmaskertje.

Later kwam ik erachter dat de naam Sjaakie niet zo goed gekozen was, want dit valkje bleek eigenlijk een popje te zijn, maar ach wat maakt het uit :)

In het begin was Sjaakie erg schuw, maar ook héél erg nieuwsgierig. Na verloop van tijd kreeg ik haar met veel geduld toch handtam en inmiddels is ze eigenlijk de tamste en aanhankelijkste valkparkiet die ik ooit heb gehad.

Ze vliegt me overal achterna en vind het HEERLIJK om gekrauwd te worden en geniet daar met volle teugen van. Ik zal later nog meer foto's plaatsen van onze krauwsessies.

Helaas zat er ook een klein minpuntje aan Sjaakie: ze schreeuwde de hele straat bij elkaar als ik maar even de deur uitliep. Daarom besloot ik voor Sjaakie een vriendje te kopen, maar helaas die ging al heel snel dood :'(
Zie ook: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,10699.0.html

Snel weer een nieuwe jonge valk gekocht, "Speedy":

Deze bonte valk was een supergaaf en mooi beest. Echt duidelijk een mannetje met zijn macho-gedrag. Ik kreeg hem snel tam en hij floot alle deuntjes na die ik hem leerde, echt heel leuk. Maar helaas begon hij ook Sjaakie (die de longen uit zijn lijf schreeuwde als ik van huis was) te imiteren (en ook nog 3 x zo hard). Dus nu had ik 2 krijsers  :(
Op een gegeven moment kon ik er echt niet meer tegen en Speedy begon zich ook agressief te gedragen naar Sjaakie toe. Gelukkig was Roos zo aardig om Speedy te adopteren! Ik weet zeker dat ie het bij haar erg goed heeft.

Affijn, dus ik een aantal weken geleden wéér naar de dierenwinkel  ::)
Mag ik u voorstellen: Joepie:  ;D

Joepie is ook weer een bonte valk. Qua gedrag lijkt hij erg op zijn voorganger Speedy. Lekker macho rond paraderen en de sterren van de hemel fluiten en krijsen. Gelukkig kan ik zijn gekrijs wel goed verdragen. Ik kreeg hem binnen 1 week handtam en binnen 2 weken kon ik 'm al krauwen. En het bouwvakkersdeuntje heeft hij inmiddels ook onder de knie.

Sjaakie is door het gezelschap van Joepie in ieder geval iets rustiger geworden, maar helaas moet hij niet veel van hem hebben. Hopelijk komt dat nog.

Mijn valkjes mogen eigenlijk bijna de hele dag los rondvliegen, maar voor die momenten dat ze dan toch in de kooi moeten, leek het me verstandig om een nieuwe grotere kooi aan te schaffen, dan hebben ze wat meer de ruimte en dat geeft minder stress.

Het is officeel een eekhoornkooi, maar hij voldoet prima als vogelkooi :)

Een nadeel van losvliegende valkjes is dat ze overal aan knagen en daar ben ik soms niet zo blij mee  :-\

Daarom leek het me een goed idee om voor wat meer afleiding te zorgen en heb ik vorige week een klimboom gemaakt. Ze kunnen er lekker in knagen en klimmen en naar buiten kijken. Een groot succes!

Tot zover deze introductie. Vanaf nu zal ik regelmatig de avonturen en streken van mijn valkjes in dit dagboek bij gaan houden. Om af te sluiten nog een paar fotootjes:

Sjaakie is gek op appel :P

Even de vleugels strekken...

Hier zit Sjaakie waar ie het liefst zit: bij het baasje

Tot de volgende keer!

Ozzie

Hallo Martin, Joepie en Sjaakie!

Leuk hoor een nieuw dagboek, en wat een schatjes! Ik vroeg me af: waar haal jij zo'n klimboom vandaan? Dat is ook wel iets voor hier in huis. Ben erg benieuwd!

Ben zelf al een tijdje actief op dit forum, alleen: mijn eerste valkje is er nog niet! Ik verwacht Rocky, een lutino popje over een week of twee, en dan zal waarschijnlijk een tweede niet snel op zich laten wachten.

Ik ga je avonturen volgen!!!

Groetjes Wendy

Rocky en Coco: nu de schatjes van Caroline

~Natas~

Hallo,

Leuk dat je hier ook een dagboek bent begonnen.
Leuke foto's trouwens.
En je hebt wel schitterende valkjes zeg, echt BEAUTY'S om te zien.
Ik ga je zeker volgen.

Groetjes,

Natas

Martin1

Citaat van: Ozzie op  1 oktober 2005, 17:18:50
Ik vroeg me af: waar haal jij zo'n klimboom vandaan?

Hoi Wendy,

Ik heb gewoon in het bos gezocht naar een grote tak met veel zijtakken. Daarna heb ik de schors er vanaf gehaald. Bij de Gamma heb ik een zware bloempot gekocht (eigenlijk bedoeld voor in de tuin of op balkon) en deze toen volgestort met grind en cement. Zo zit de tak stevig vast en is de pot zwaar genoeg zodat hij niet omvalt.

Groetjes,

Martin

Ozzie

Nou dat is een mooi projectje dan. Weet jij toevallig wat voor boom dit is, ik wil één van de takken gebruiken voor een klimboom:

Ben niet echt een Rob Verlinden... ;) ;D

Rocky en Coco: nu de schatjes van Caroline

Martin1

Ik heb geen idee wat voor boom dat is Wendy. Misschien dat iemand anders het weet?

O ja, je kan trouwens ook een kerstboom-standaard gebruiken om 'm in te zetten.

Petra en Cheeky

Ha Martin,

Leuk dat je jezelf en je valkjes even voorstelt! Hopelijk gaat het steeds beter tussen Sjaakie en Joepie! Zolang de een de ander maar niet voortdurend opjaagt en pikt, zal het best wel goedkomen!

Prachtige klimboom zo! Dat is een goed idee! Misschien dat ze dan eens van je spullen afblijven! ;D

Groetjes,
Petra

Kirsten

Hoi Martin,

Gezellig dat je een dagboek bent begonnen en je hebt prachtige valkjes zeg!
Ik kom zeker af en toe eens lezen bij je, en natuurlijk van de foto's genieten.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

valkchico

hallo martin,
mooie valkjes en lekker ondeugend  ;D je hebt gewoon een lekkere stoel staan (vinden ze).
maar die boom is zeker zo handig. En lekker groot..
tot lezens ik blijf je volgen om te kijken of ze nu niet meer aan de meubels gaan eten ;).
gr esther

Martin1

Hoi Esther,

Die stoel vinden ze inderdaad errug smakelijk! Maar helaas ook mijn behang, bankstel en speakers. Ik ben blij dat ik geen nieuwe spullen in mijn huis heb staan want ze slopen echt alles die donderstenen. En die klimboom....de nieuwste rage is om naar beneden te klimmen en dan lekker op de grond te gaan zitten  ??? Het blijven vreemde beesten  :-X

Ankie

Hoi Martin

Heel herkenbaar ,dat sloopgedrag van je valkjes!
Ik heb een tak voor mijn raam hangen waar ze graag op zitten.
Maar zo'n klimboom vindt ik ook een gaaf idee!
Ga binnenkort mijn perenboom snoeien.....dus wie weet ,aap ik je wel na! ;D. Staat nog gezellig ook.

Groet van Ankie

Martin1

Koekhappen!  ;D

Maar een snoepstaaf gaat er ook wel in  :P

Lekker poetsen:

Sjaakie komt lekker knus tegen me "aanliggen" in bed:

Joepie heeft het bouwvakkersdeuntje aardig onder de knie:
http://home.planet.nl/~verla184/valkjes/wiepwieeew.mp3

En is nu druk aan het oefenen voor "Aanvalluhhh!"-deuntje
http://home.planet.nl/~verla184/valkjes/oefenen.mp3

Riny

Hoy Martin
Ik heb vandaag voor het eerst je dagboek gelezen.
Leuk hoor ik kan niet anders zeggen,ik kom zeker nog vaker buurten bij je.
Wij hebben vroeger ook een klimboom gehad maar hadden bovenop de cement schelpenzand gestrooid.
We hadden ook een pot met grote diameter zodat de poepjes mooi in en niet naast de pot zouden vallen.
groetjes Riny :D :D :D

Rianne

Hoi,

leuk dat je ook een dagboek bent begonnen! Leuke foto's en leuk verteld ook! :)

Martin1

Citaat van: Riny op  3 oktober 2005, 13:08:06
Wij hebben vroeger ook een klimboom gehad maar hadden bovenop de cement schelpenzand gestrooid.
We hadden ook een pot met grote diameter zodat de poepjes mooi in en niet naast de pot zouden vallen.

Dat is inderdaad wel slim ja. Bij mij valt alles op de grond  :( Maar maakt niet uit, ik leg wel wat krantjes neer.

Groetjes,

Martin