28 april 2024, 17:58:09

Witmaskertje van Jelle

Gestart door jellevdl, 2 september 2005, 13:49:20

« vorige - volgende »

jellevdl

Hallo,

Ik begin toch maar een dagboek voordat ik de valkjes naar mij thuis verhuis.
Anders spam ik Roosje haar Dagboek te veel :)

Hier onder vind je mijn verhaal ;

Bij mij is het twee keer een geluk bij een ongeluk.

Mijn grootvader is zelf al sinds jaar en dag duivenmelker. Hij heeft twee kleindochters, mijn nicht Sabine en ik. Sabine was getrouwd met Alex en hadden twee valkjes in een klein miezerig hokje op hun appartement. Toen ze gebouwd hadden zijn de valkjes even mee verhuisd, maar toen Alex stierf in een autoongeluk, wou Sabine niet meer voor de vogeltjes zorgen en zijn ze bij mijn grootvader gedumpt.

Hij heeft er een mooi groot hok voor gemaakt en voor we het wisten hadden ze eitjes. 9 !! Iedereen moest er enorm mee lachen, want alles wat pluimen heeft kan mijn grootvader doen paren, zelfs zonder er moeite voor te doen blijkbaar 
Omdat mijn vader nooit valkjes had gehad en dacht dat 9 wat te veel zou zijn , heeft hij er 4 weggehaald. Uit de vijf eitjes zijn 3 knappe valkjes geboren.

Een half jaar geleden is mijn grootvader wat ziek geworden en nu is hij minder goed te been. Ik zorg nu bijna fulltime voor de 15 valkjes die we ondertussen hebben. Ik ben ook plaats aan het maken om ze te verhuizen naar mijn tuin, want altijd naar mijn grootvader rijden is redelijk vermoeiend.

Dus eigenlijk zijn de eerste twee valkjes bijna heel mijn familie afgereisd. Ondertussen heeft mijn tante een popje en mijn nicht heeft nu ook terug een koppeltje 

Alhoewel ik ze allemaal graag zie, heb ik natuurlijk mijn favoriet , louque heet hij. Hij is handtam, fluit en begint te praten en is een reuze goede vader .

Ik heb thuis materiaal liggen om een grote voliere te maken in mijn eigen tuin, maar het komt er gewoon niet van. Nu hebben we de plannen veranderd en gaan we eerst twee valkjes naar een kooi verhuizen en dan in April volgend jaar zou de grote voliere af moeten zijn. Dan kunnen al de valkjes naar mij verhuizen. Want het wordt gewoon te zwaar voor mijn grootvader.

Dit witmaskertje komt alvast mee naar mijn huisje dit najaar. En afhankelijk of het een mannetje of een vrouwtje is komt Luque of Lutti (albino vrouwtje van de foto hiernaast) mee.



Lin, zei jij niet dat je denkt dat het een mannetje is ? Waaraan kan je dat nu al zien ?

groetjes
Jelle

Rianne

Aan de hoeveelheid wit op zijn kopje. :)

Leuk dat je ook een dagboek bent begonnen! Als het vogels houden al in de familie zit, moet het haast wel goedgaan bij jou!

Henry

je kan het zien he.als het grijs naar wit gaat uitslaan dan is het een mannetje.dat kan je vrij snel al een beetje zien.maar als hij na 6 maanden nog de zelfde kleur is he de kleur grijs dan is het een popje en anders is het een mannetje.





henry

jellevdl

Ah , ik dacht dat je dat pas kon zien na de rui.



Dit is hij en zijn zus/broer.

Nu moet ik een mannelijke naam zoeken, da's al iets specifieker he :)

Dan wordt Lutti een gelukkig vrouwtje, want dan mag ze binnen een paar weken bij mij komen wonen.

Rianne


Lin

Hey,

Leuk dat je een dagboek bent begonnen. Je kan niks met zekerheid zeggen op deze leeftijd maar was meer een vermoeden. Maar wat zijn de ouders voor mutatie? Ik blijf je volgen!

Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

jellevdl

Dit is de pappa

Op de foto zie je het misschien niet zo goed, maar het is een trotse wildkleur. Hij heeft wel witte vlekjes op in zijn nek en oranje vlakjes in het geel aan zijn kin ( onder zijn wangvlekken) Dus het is waarschijnlijk een split, maar met wat ...
De pop, daar heb ik geen foto van bij de hand. Zij is cinnamon.
Aangezien dat ik pas het laatste jaar voor de vogeltjes zorg, ben ik er nog niet zo lang mee bezig, dus ik begin nu pas iets te kennen van mutaties :)

jellevdl

Wat vinden jullie van

Mas   

?

Mooie naam ?

Rianne

Mas? hoe spreek je dat uit dan? Als mesh?

jellevdl

nee :) gewoon mas,

zoals "meer" in't spaans :) en

zoals Sam omgekeerd

Een vriendin heeft een tweeling, super schattig en zij noemen Sam en Mas. In het begin vond ik het een beetje vreemd, maar nu vind ik Mas eigenlijk ook wel een mooie naam.

Lin

2 september 2005, 15:53:36 #10 Last Edit: 2 september 2005, 15:58:41 by Lin
Hey,

mm ik kan niet echt berekenen wanneer je een witmasker kan krijgen uit dat koppel. Is het een wildkleur cinnamon of een witmasker cinnamon?

Vader: Wildkleur split voor Witmasker
Moeder: cinnamon split voor Witmasker

dit zou het kunnen zijn.

even bericht aangepast vergat cinnamon.. maar zaten er ook wel eens geparelde tussen. Want nu kan een witmasker man of pop zijn.

Groeten lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

jellevdl

Daarom dat het voor mij zo'n aangename verrassing was, wij hadden het ook helemaal niet verwacht :)

De moeder is een cinnamon wildkleur.

Dat de vader split is voor witmasker, dat zou wel kunnen, want zijn broer ( uit dezelfde nest, ziet er ook helemaal hetzelfde uit) heeft een albinootje ( mamma van lutti) gehad vorig jaar.

We hebben nog nooit geparelde gehad, jammer, want dat vind ik wel mooi.

Normaal gaan we Lutti en ( als Mas een mannetje is ) samenzetten, Het zijn dan wel achterneef en nicht, maar dat kan nog net denk ik he...

Rianne

Citaat van: jellevdl op  2 september 2005, 15:39:23
nee :) gewoon mas,

zoals "meer" in't spaans :) en

zoals Sam omgekeerd

Een vriendin heeft een tweeling, super schattig en zij noemen Sam en Mas. In het begin vond ik het een beetje vreemd, maar nu vind ik Mas eigenlijk ook wel een mooie naam.


Een naam met betekenis! Heel apart, ben m nog niet tegengekomen op het forum! Leuk! :)

Lin

Citaat van: jellevdl op  2 september 2005, 16:10:01Dat de vader split is voor witmasker, dat zou wel kunnen, want zijn broer ( uit dezelfde nest, ziet er ook helemaal hetzelfde uit) heeft een albinootje ( mamma van lutti) gehad vorig jaar.


ik snap hem niet...  :)


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

jellevdl

Hallo Lin ,

Ik bedoel maar dat er ergens in de familie witmasker-genen moeten zitten, want hier en daar komt het te boven, maar aan de twee broers is het niet te zien

groetjes