25 juni 2025, 09:22:49

Het verhaal van Jip

Gestart door jippie, 31 augustus 2005, 14:22:45

« vorige - volgende »

jippie

Hallo allemaal!

Ik heb besloten toch maar een verhaal te beginnen over Jip. foto's heb ik jammer genoeg nog niet maar dat komt hoop ik snel!

Jip kwam op 5 december ons huis binnen in de vorm van een surprise. Niet dat ze in de zak van Sinterklaas zat hoor  ;). Nee, ik kreeg een glanzend papieren vogeltje in een kunstig gemaakt kooitje. 'De goede Sint' gaf het groene licht voor een vogel! Nu is het altijd al leuk om een nieuw huisdier te krijgen, maar voor ons was het extra bijzonder.

Mijn zoon had als kind namelijk veel last van astma en hoewel hij gelukkig geen allergieën heeft is het dan niet zo verstandig om te gaan 'expirimenteren' met huisdieren. De laatste jaren gaat het heel goed met hem, hij lijkt er over heen te zijn gegroeid hoewel de aanleg voor astma wel altijd latent aanwezig zal blijven. Huisdieren zijn er dus niet 'zomaar' gekomen bij ons, daar is heel wat overleg aan vooraf gegaan!

We hadden al de vissen Bob, Bob en Bob. (Alleen Bob is nog over). Ook hadden we ooit wandelende takken (Het illustere duo Takkie & Stokkie), maar de kinderen wilden graag een 'echt' (lees: aaibaar) huisdier en zo kwam er een hamstertje. Een klein diertje om mee te beginnen. Gelukkig ging alles goed.

Zelf had ik vroeger grasparkietjes. Mijn laatste stierf (van ouderdom) toen mijn zoon een paar maanden oud was. En nu het zo goed ging begon ik weer te denken over een vogel...
Mijn man had zo zijn bedenkingen want een vogel kan nog zo lief zijn, het blijft natuurlijk wel een stofnestje... ;D
En toen kregen vrienden van ons een jonge tamme halsbandparkiet. En die was zóóóó leuk! :D
Nu was het vogelvirus pas echt onuitroeibaar gezaaid en ook de kinderen werden steeds enthousiaster bij het idee. Er werd bij ons heel wat afgepraat over het onderwerp...

Hoe Jip uiteindelijk bij ons kwam vertel ik de volgende keer!

hippysuus

Hoi,

Ik verheug me nu al op de verhalen en de foto's die je allemaal gaat laten zien ;D

Ik heb zelf bronchites en ben allergisch voor katten, honden en knaagdieren (in die volgorde van ernstigheid ook). Alleen vissen (kan je niet mee knuffelen  :( ) en vogels zijn geen probleem. Mijn doemdenker dokter zegt dan NOG geen probleem >:(

Dus tamme vogeltjes zijn voor mij ideaal. Als ze in de rui gaan heb ik er wel een beetje moeite mee maar dan stofzuig ik 2 keer per dag en sproei ik de vogeltjes vaker af, dat helpt altijd wel!

Groetjes,
Suus

Gerda

Ik ben nu al nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.

Wat een geweldige namen voor je wandelende takken!!!  ;D ;D ;D ;D ;D

Ik ben ook benieuwd hoe Jip eruit ziet!!
Dus wacht met smart op foto!!!

Groetjes Gerda

Kirsten

haha, je hebt mij ook nieuwsgierig gemaakt ;D
Inderdaad erg leuke namen,. hihi bij de vissen kon je je niet vergissen ;) :D

Groetjes en ik kom snel weer lezen
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

bobbie

31 augustus 2005, 16:34:49 #4 Last Edit: 31 augustus 2005, 17:20:49 by bobbie
Hoi Anne,

Wat leuk dat je een VERHAAL bent begonnen. En wat een leuke schrijfstijl heb je. Daar was ik al achter bij VOORSTELLEN maar nu komt dat helemaal goed tot uitdrukking.

Ik heb je een belofte gedaan. Moet ik daar mee wachten of wil je het al?

Groetjes, Nel :)

Rianne

Hoi, welkom hier! Net als de rest ben ik benieuwd naar foto's van Jip en nog meer verhalen. :)

Petra en Cheeky

Kom maar op met de rest van je verhalen en foto's! Het begin is  heel veelbelovend in ieder geval! ;D

jippie

Hallo allemaal,

Wow, wat een hoop reakties al. Bedankt allemaal!

Suus,

Ik ken het verhaal. Mijn arts (overigens kei van een arts  :)) is precies zo. Zelf heb ik een pollenallergie en mijn man is allergisch voor katten. Mijn kinderen hebben die aanleg dus zeker geërfd. Nu kan iedereen op elk moment van z'n leven een allergie opbouwen voor wat-dan-ook, maar als je aanleg hebt is die kans groter. Het blijft een moeilijke beslissing. Extra stofzuigen en nat afnemen dan maar!

Nel,

Bedankt voor het compliment.  :)

Ik ga graag in op je aanbod. Ik ben geen complete digibeet, maar ik moet de rust vinden om even precies uit te vinden hoe het allemaal werkt. Dus als je het niet erg vindt...

Groetjes,
Anne

Gerda

Even uit het dagboek van Nel gepikt:

Uit nieuwsgierigheid was ik daar nog even gaan zoeken. Maar om anderen de moeite te besparen hier maar even (hoewel Nel haar dagboek altijd de moeite waard is om weer door te bladeren ;)):

Groetjes Gerda

jippie

Vóór die 5e december was het onderwerp 'vogels' al populair bij ons thuis. Het waren meestal de kinderen die vroegen of ik nog eens iets wilde vertellen over mijn vogeltjes van vroeger, wat voor streken die allemaal uithaalden, of anders over andere vogels die ik ooit gekend had;
"Vertel nog eens over dat parkietje van je vriendin, dat in de appelmoes was gevallen?"
En soms, echt niet overdreven vaak,  ;D ;D ;D, kwam dan ter sprake dat het toch wel heel leuk zou zijn als wij...
"Echt niet!" zei mijn man dan.
Maar nu was hij 'om' en al weet ik nog steeds niet precies hoe dat zo gekomen is, in ieder geval was hij nu even enthousiast als wij!

Ik wist al dat ik een valkparkiet wilde, ik kende verschillende mensen met valkjes en ik had ze ook, al was dat jaren geleden, in de vakantie te logeren gehad. We besloten het verstandig aan te pakken. We zouden op zoek gaan naar een goede kweker om een jonge vogel te kopen die we tam konden maken. Geen impulsaankopen voor ons!
Wel konden we alvast de benodigde spullen aanschaffen. Dat was leuk en ook handig voor het geval dat. In een groot winkelcentrum bij ons in de buurt, waar we toch moesten zijn voor wat boodschappen, liepen we even de dierenwinkel binnen.

En daar zat ze.

Noem het maar een klassiek geval van liefde op het eerste gezicht. Er waren verschillende valkjes, ze liepen alaert en een beetje nerveus op en neer en hielden ons, die vreemde mensen die voor de kooi stonden te kijken, scherp in de gaten. Op een vogel na die geheel ontspannen op één pootje een deuntje zat te fluiten.  :D :D :D
Het was een geparelde, al wist ik dat toen nog niet want ik had nog nooit een geparelde gezien. Kun je nagaan wat een groentje ik toen nog was!
"Kan ik u helpen?" vroeg een medewerkster vriendelijk.
Ik wilde zeggen dat we alle benodigdheden voor een vogel zochten maar het enige dat uit mijn mond kwam was, "Kun je iets over die vogel vertellen?"

Je begrijpt al dat ik even later in de auto zat met een kartonnen doos op schoot.

"Ik vind het echt een Joep", zei mijn man onderweg, en daar was ik het mee eens, het wás een Joep. Joep was vijf maanden oud, eigenlijk iets te oud voor het 'mooi' en volgens de dierenwinkel was het een man.
O help. Ik had zomaar opeens een vogel gekocht!

In de kooi zetten en met rust laten, was het advies. Joep leek het allemaal wel best te vinden. Al snel zat hij de nieuwe omgeving rustig in zich op te nemen en nog die zelfde avond nam hij door de tralies zaadjes aan van mijn dochter. Dat was een hoopvol begin!
In de dagen daarna bracht ik veel tijd door met Joep. In plaats van mijn huis netjes en gezellig te maken voor de kerst zat ik ieder vrij momentje voor de kooi  :) Al snel klom Joep op mijn hand om het verstopte stukje trosgierst te vinden, en niet lang daarna stapte hij ook op als ik niets in mijn hand had. Eigenlijk wilde hij nu wel eens de wijde wereld gaan verkennen, steeds probeerde hij langs mijn arm de kooi uit te lopen. Maar hij moest nog even wachten want de kerstboom stond nog op en we waren bang dat hij daar van schrik recht in zou vliegen en zich zou verwonden.
Nog nooit hebben wij op 1 januari zo snel de kerstboel opgeruimd. Het werd tijd voor Joep's eerste vliegles...

jippie

Bedankt, Gerda!  :) :) :)

Groetjes,
Anne

Riny

Hoy Anne
Wat kun jij mooi vertellen en schrijven.
Ik zou wel willen dat ik dat zo ook kon ,maar ja .
En nu hebben we toch foto's van Jip/Joep ,als we onze Gerda toch niet hadden.
Groetjes Riny :D :D :D

Kirsten

Hoi Anne,

Je kan het inderdaad super vertellen zeg,. zie het allemaal zo voor me gebeuren,. hih en wat is liefde op het eerste gezicht toch mooi ;) Het heeft me vorig jaar op een beurs nog best veel centjes gekost, maargoed zulke momenten moet je gewoon pakken :D

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

bobbie

Hoi Anne,

Zoals beloofd:

Groetjes van Nel met blaren op haar vingertoppen  ;)

Gerda

Hahaha Nel,

Daarom had ik het maar bij een paar foto's gelaten. Maar ik had ook geen beloftes gedaan  :D :D

Maar leuk hoor, de hele logeerpartij in beeld!!!

Groetjes Gerda