9 mei 2025, 18:33:15

nog nooit gezien olijf geelwangen

Gestart door birdyboy, 24 augustus 2005, 18:58:36

« vorige - volgende »

birdyboy

Hallo, hier ben ik weer, ik stoot de laatste tijd op de vreemdste mutaties.
Ik ben in het bezit gekomen van wat ik denk "olijf-geelwangen". Ze zien er nog wat verpietert uit want ze kwamen net uit het vervoersdoosje.
Het zijn heel duidelijk geelwangen, verder hebben ze een geelachtige "kaki" schijn die bij de pop veel duidelijker is dan bij de man. Op de foto's is het niet goed te zien maar eigenlijk is het "wit" op de vleugels van de pop ook geel.
Heeft iemand dergelijke vogels geweekt of ooit al gezien ?
En dat dan nog samen met geelwang ?
Enig idee wat zoiets waard is ? Het is een kweekrijp koppel.
Groeten
Ludo

Rianne

Roosje

24 augustus 2005, 19:24:41 #2 Last Edit: 24 augustus 2005, 21:59:40 by Inger m
Het is inderdaad een aparte kleur. Waar heb je ze vandaan?  Ik hoop dat je aan informatie kunt komen over deze mutatie want het is erg speciaal. Maar laat ook even hun gezondheid checken! Want op de een of andere manier heb ik het gevoel dat het niet oké is. Groetjes, Roos.

Dit bericht is op verzoek aangepast door moderator

gr Inger

birdyboy

Een vriend van mij heeft de vogels voor me meegebracht uit het buitenland, ze zien er al heel hun leven zo uit en hebben al verschillende jongen gehad die er ook zo uitzien. De kweker wist ook niet welke kleur het was.
Ze zijn in perfecte gezondheid.

Ik verkoop die vogels waar ik ofwel geen koppel van heb, die ik teveel hef of die ik zelf niet zo mooie vind. Met dat geld koop ik dan weer vogels die ik wel mooi vind maar die jammer genoeg meestal erg duur zijn. Heb je al ooit eens geprobeerd om een geelwang te kopen ? Dan weet je wel waar ik over praat. Het is dus logisch dat ik graag de waarde ken van de vogels die ik in mijn bezit heb dacht ik.

Ludo

carco

Hoi

Wat Roosje zegt zou inderdaad kunnnen en dan moet je toch voorzichtig zijn, want als ik goed kijk op de foto heb je ze al bij je de andere valken in de volière gezet?
Nooit doen!
Als ze verder gezond zijn is het wel een pracht koppel.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Inger m

Hoi Ludo,
Ik heb zelf geen idee van prijzen. De een houdt vogels omdat ze bijzonder zijn, zoals een bijzondere mutatie. De ander houdt een vogel voor de gezelligheid en vindt de waarde totaal niet van belang.

De waarde wordt niet alleen bepaald door de mutatie (wat heb je ervoor betaald als ik vragen mag?), maar ook door de vitaliteit (mooie grote vogels, geen doorkweek), gezondheid en de geschiktheid voor de kweek. Zijn de laatste drie niet in orde, dan heb je niets aan een bijzondere mutatie.

Ikzelf denk dat het geel wel hoort bij deze vogels. Gele veerverkleuringen kunnen evt duiden op afwijkingen aan de lever (niet nieren). Een vogel met leverproblemen laat ook nog andere afwijkingen zien (ziek, gele ontlasting ed.).
Bij PBFD heb ik niet gehoord van geelverkleuringen aan de veren, wel aan afwijkingen aan de huid en nieuw gevormde veren.

Probeer via contacten met kwekers aan de waarde van deze vogels te komen. Wil je ermee gaan kweken?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

birdyboy

Ik wil er graag mee gaan kweken ja, daarom had ik graag geweten welke mutatie het juist is en hoe die vererfd.
Ik had eraan gedacht om het koppel uit elkaar te trekken en tegen andere vogels te zetten om nog andere kleuren te krijgen. Ik heb ze op dit moment nog in quarantaine, maar ze zijn heel levendig en zien er heel gezond uit. Op de foto kwamen ze net uit de doosjes waarin ze vervoerd waren en daarom zien de veren er hier en daar wat warrig uit.

Inger m

Hoi Ludo,
Op deze site zitten weinig echte valkenkwekers. De meesten kweken beetje voor de aardigheid. Als je meer wilt weten over de mutatie en de vererving kun je het beste via een vogelvereniging in contact komen met meer professionele valkenkwekers (die bv. kweken/ selecteren voor shows). Zij kunnen je hierover vast meer vertellen.

Veel succes!

gr Inger
problem.

Roosje

Hee ik kreeg een IM van je. Het spijt me dat ik mijn mening/gevoel zo liet zien op het forum, voortaan als ik wat te zeuren heb, zal ik het per IM doen ;)

Enne inger, ik las ergens dat pigmentverkleuringen wel voorkomen bij pbfd, maar zeldzaam, dus vandaar. En die nieren, ik bedoelde lever inderdaad ::)

Maar als alles goed zit, dan heb je een prachtkoppel in handen en zou ik er maar zuinig op zijn  :)

Inger m

Hoi Roosje en Ludo,
Ik heb in dit topic het eerste bericht aangepast. Ik heb jullie beiden een Im gestuurd hierover.

Roosje, mogelijk idd veranderingen/ verkleuringen aan de veren bij PBFD, maar ik weet niet of dit specifieke geelverkleuringen zijn. Het zou bv om pigmentverlies kunnen gaan.

gr Inger
problem.

Karin

In Amerika wordt veel met de mutatie olijf gekweekt, daar wordt het emerald genoemd. Ga eens googlelen en probeer in contact te komen met een Amerikaanse kweker, die kan je vast verder helpen, ook of de kleur wel echt klopt. Ik heb 1 1/2 jaar geleden geprobeerd emeralds te importeren uit Amerika via een kweker daar waar ik email contact mee had ( ze is nu gestopt ), die zou dan speciaal een paar koppels samenstellen voor me zodat ik er bepaalde combinaties uit kreeg ( deed ze ook voor kwekers uit Japan enz., Europa had ze nog nooit gedaan )  maar de kosten zouden te veel uit de pan rijzen. Ze zijn sowieso erg duur ( ligt aan de combinatie zo tussen de 125 en 250 dollar, alleen emerald is een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld bont emerald, gepareld emerald enz. Hou er wel rekening mee dat in Amerika een gewoon wildkleurtje ook al snel 75 dollar kost ) maar het vervoer per vliegtuig, de quarantainekosten ( je mag maar max. 5 vogels importeren en dan moet je zelf meereizen, anders moeten ze in quarantaine ) enz. werden te gek.Laat ik wel over aan de "echte kwekers"  ;D Over een paar jaar zullen ze wel gewoon te krijgen zijn zoals nu de geelwangen en fallows.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Peter

Hallo Ludo,

Het zijn waarschijnlijk geelwangen, maar is moeilijk te zeggen omdat de gehele valkparkiet "verkleurd" is. Of het een echte olijf is betwijfel ik zelf, deze verkleuringen zie je wel vaker bij valkparkieten.

De prijs van een mutatie hangt sterk van de punten die Inger ook al meldde. Deze geelwang:

Kost zo'n 125 euro en daarvoor heb je dan een geelwang die op een TT zo'n 92 a 93 haalt en een kuif van bijna 10 cm heeft. En een perfect lichaam.

Dit zijn TT eisen:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/standaardeisenstandaard.htm
Deze eisen worden nu nog aangehouden maar er komen dit jaar nog nieuwe eisen uit.

Over een paar weken is er een grote vogelshow en las je meedoet op naam van Valkparkiet.com kost het niets of een paar euro. Je weet dan ook direct wat voor mutatie je valkparkiet en wat je valkparkiet eventueel waard is en een liefhebber zul er zeker wel vinden op de vogelshow.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12165.0.html

Je vindt hier info over een vrijwel dezelfde kleurslag:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,9061.0.html

Groetjes,
Peter

birdyboy

Beste iedereen
Bedankt voor de input.
Blijkbaar blijken het toch heel speciale vogels te zijn
Het is niet mogelijk om te vertellen welke mutatie de vogels hebben want het blijkt een nieuwe mutatie te zijn
MUTAVI die vederonderzoek doen naar nieuwe nog niet verklaarde kleurafwijkingen komt foto's nemen en de pluimen onderzoeken
zie hier een citaat uit hun reaktie
"De naam olijf  is zonder meer foutief,deze wordt nu nog gebruikt voor een vogel met een dubbelle donkerfactor en gaat in de toekomst DD groen ipv olijfgroen en DD blauw ipv mauve als naam krijgen. De valkparkiet bezit van nature geen blauwstructuur  en hier zal het dan ook zeer moeilijk herkenbaar bij zijn of er een donkerfactor is bij opgetreden..
De naam olijf bij de valken komt uit Amerika,ik heb daar foto's van gezien ,maar dit was in combinatie met de witmasker en zijn uiterlijk zoals de Dominant pastel wat ze in Belgie vaak zwartkoppen noemen.
Wat jij nu in je bezit heb  zijn vogels waar bij het geel carotenoide zeer sterk is uitgebreid door de gehele lichaamskleur,de witte vleugelbalk wordt nu ook geel. Als het is wat ik vermoed dan gaat het hier om een dominante factor ,wie er voor zorgt dat er op de oorspronkelijke witte veer velden,ook in de donsbevedering nu geel carotenoide wordt afgezet. Ik heb deze kleur voor het eerst gezien in 2001 op Curacao,opvallend was dat ook de normale grijze kleur veel dieper is geworden ,dit komt door de gele kleur in de onderdons. Wat jij nu heb is ook al in combinatie met cinnamon de man op laatste foto en hier komt het geel helemaal naar voren.
Mijn advies is om dit voorlopig zeker niet in de witmaskers in te kweken,wel in het lutino,hierdoor zou jij een nagenoeg geheel gele vogel kunnen kweken in combinatie met de geelwang !!!
Wij zijn zeer benieuwd  aan deze vogels en zouden hier graag wat veren willen hebben voor onderzoek door MUTAVI,hopelijk wil jij hieraan meewerken"

Roosje

Ik ben benieuwd. Ik heb wel weer wat geleerd. Mijn Heinrich heeft namelijk ook erg veel geel, en dan ook echt geel, op de buik en witte vleugeldelen en het grijs is donkerder dan normaal. Dan heeft hij dus veel geel carotenoide. Kan ik wat zeggen als mensen naar de kleur van Heinrich vragen hahaha.

Hou ons maar op de hoogte :)