7 mei 2025, 09:18:33

ons Valkje zijn eerste dagen

Gestart door marleenvdd, 24 augustus 2005, 11:49:24

« vorige - volgende »

marleenvdd

Hallo iedereen,

Sins zaterdag heb ik een Valkje, maar eentje met een handikap.

Hij is ongeveer 4 maanden oud, en bij vrienden van mij die valkjes kweken geboren.  Daar zat hij in een buitenvlucht, steeds op de grond in een hoekje, want hij heeft in het nest zijn ellebooggewricht beschadigd. :'(

Ik vond dit zo zielig, zeker omdat mijn vrienden niet zoveel tijd hebben om echt met hem bezig te zijn. Ze hebben natuurlijk nog véél meer andere vogels, die ook goed verzorgt worden.

Dus nu zit hij bij ons in de volière, samen met 2 kwarteltjes, en 14 kanaries. 
Vermits hij niet goed kan vliegen zit hij jammergenoeg altijd op de grond, dus hebben we hem wat stokjes, en speeltjes gegeven die op zijn hoogte hangen.

Hij voelt zich precies wel in zijn nopjes samen met de kwarteltjes op de grond.  Zit samen met hem paardebloem bladen te eten, en  zaadjes van de grond te pikken.

Nu is de volgende stap hem wat tam maken.  Genoeg dat hij mij vertrouwd, niet panikeerd als ik de volière binnen kom, en dat ik hem kan verzorgen wanneer nodig. Ik hoop dat het mij lukt.
Ik ben volop alles aan het lezen wat ik maar vind om wat bij te leren.
We hebben 2 volières, echt puur voor het plezier, niet voor de kweek en de verkoop, en weet dus wel al het een en het ander over vogelverzorging, mar een Valkje is toch terug iets anders, dus moeten we weer bijleren...  ::)

Hopelijk is hij bij ons gelukkig, en zelfs al kan hij niet goed vliegen, wordt hij een gezonde vogel.

tot later, en als jullie raad hebben, shoot, alle hulp is welkom. 

Riny

Hallo Marleen
Wat lief van jou dat je zo je best doet voor je valkje.
Als je na een tijdje merkt dat hij ongelukkig is omdat hij niet kan vliegen achter de kanarie's aan zou je hem nog altijd naar binnen kunnen halen.
Groetjes Riny :D :D :D

marleenvdd

Riny,

Hoe zie ik echt als hij ongelukkig is.

Marleen

Riny

24 augustus 2005, 13:03:33 #3 Last Edit: 24 augustus 2005, 18:55:25 by Riny
Hallo Marleen
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat die dan stil in een hoekje gaat zitten.
Nu zie je toch dat die samen met de kwarteltjes rond rent en zich amuseerd ,als dat zo blijft is die wel in zijn nopjes hoor.
Groetjes Riny :D :D :D

Petra en Cheeky

Ha Marleen!

Wat goed van je dat je voor dat ongelukkige valkje bent gaan zorgen! Ik zou hem inderdaad lekker veel aandacht geven en tam proberen te krijgen.

Als je valkje lekker levendig is en niet bollig zit en verder goed eet en drinkt, voelt-ie zich vast thuis. Mocht je een keertje horen dat hij zit te knarsentanden, is het helemaal super! En als je hem aait straks en hij maakt van die lieve kleine piepige geluidjes, dan houdt-ie gewoon van je en zegt "doorgaan!". Kortom: je leert snel genoeg als je vaak met hem bezig bent, welke geluidjes wat betekenen!

Dat is het leuke aan de valkjes, vind ik, het ontdekken van hun karaktertjes en geconfronteerd worden met hun dolle streken! Als je dan nog mettertijd zo'n bofferd wordt, waar de valkjes het heerlijk van vinden om gekroeld te worden, dan zit je helemaal goed. En wie weet, als het een mannetje is, kun je hem ook wat te fluiten leren! Hoe heb je hem genoemd? Of moet je nog iets verzinnen?

Kortom: nog een lange weg te gaan, maar een hoop leuke dingen in het vooruitzicht!

Groetjes,
Petra

bobbie

24 augustus 2005, 18:59:15 #5 Last Edit: 24 augustus 2005, 20:42:55 by bobbie
Hallo Marleen,

Wat een lieverd heb je daar zeg. Echt een mooierdje ook hoor.

Zelf heb ik ook een gehandicapte valkparkiet, Yuki. Hieronder zie je haar foto. Zij heeft maar 1 pootje maar ze redt zich uitstekend hoor.

Heeft jouw valkje de mogelijkheid om te klimmen?
Voor een valkje is het best een beetje onveilig gevoel om constant laag in de voliere te moeten blijven zitten. Mijn valken gaan 's avonds alle 8 altijd boven in de kooi zitten om te gaan slapen, ook Yuki met haar ene pootje.

Misschien is het toch verstandig wat aanpassingen te maken voor je valkje. Een stuk gaas langs de muur tot aan een stok een stuk hoger bijvoorbeeld. Of een valkenladder zodat ie wat hoger kan komen. Ik noem maar wat. Ik denk dat jij zelf slim genoeg bent om nog meer te verzinnen.

Kijk maar wat je er mee doet. Succes met alles. En blijven schrijven hier he. Dan komen wij allemaal bij je lezen.

Dag, tot de volgende keer, Nel :)

Ankie

Hoi Marleen

Wat lief van je om dat valkje op te vangen.
Ben heel benieuwd hoe het verder gaat bij jou .
Hou ons op de hoogte.
Succes !

Groet van Ankie

Lin

Hey,

Heerlijk hoor dat je een valkje zo goed opvangt. Ik ben benieuwd hoe het valkje zich ontwikkeld in een nieuwe omgeving

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

marleenvdd

hallo iedereen,
bedankt voor de steun en de tips.
Ons Valkje heeft de mogelijkheid om hogerop te klimmen, via een laddertje, en via krulwilgtakken die we speciaal schuin hebben geplaatst dat hij zo naar boven zou kunnen, naar een stok die voor hem op 1m van de grond is geplaatst.
Maar momenteel schijnt hij het te verkiezen om beneden te blijven, op de lagere tak op 5cm van de grond, dus laten we hem maar doen, hij moet het zelf uitzoeken.

Als ik in de volière kom en rustig op mijn hukje zit en tegen hem praat, komt hij al voorzichtig een stapje dichten, en kijkt mij nieuwsgierig aan, maar van zodra ik rechtsta gaat hij zich terug trekken achter iets aan, om zich af te schermen.  Maar laat ons hopen, elke dag een stapje verder.

Marleen

hippysuus

Hallo Marleen,

Ik vind hem erg lief uitzien, ik had het ook vast niet kunnen weerstaan en had hem ook vast mee naar huis genomen.
Wat lief dat je alles op zijn hoogte hebt opgehangen.

Ik denk dat hij aan de kwarteltjes best leuke vriendjes heeft, zolang ze hem niet pikken omdat ie vreemd is?

Als hij wel lekker tam wordt dan zal hij overal met je mee kunnen...dat is wel leuk natuurlijk!

marleenvdd

neen, gelukkig doen de wergkwarteltjes hem niets.  Het is eerder zo dat als ik wat groente of fruit geef, hij zou durven pikken om het van hen af te nemen, maar echt agresief is hij niet, hij laat zich gewoon gelden.

En het wort nu echt leuk, sinds gisteren begint hij met de kanaries te 'converseren'.   Als ze gewoon tjielpen, dan antwoord hij, het is echt grappig om horen.

Hij zit bijna niet meer stil, hij loopt altijd rond en is aan het frunniken of spelen, met een krulwilgtak, of met de blaadjes die ervan zijn gevallen.  Hij is schattig en lief.

Marleen

Roosje

Nou zo te lezen is hij erg gelukkig, goed gedaan! :)

bobbie

Hoi Marleen,

Klinkt goed allemaal  :D, hij vindt het fijn bij je.

Je houdt ons wel op de hoogte he  ;)

Groetjes, Nel :)

Rianne

Ik moest even teruglezen naar je eerste bericht, want ik wist even niet meer waarom hij niet kon vliegen. Ik heb hier ook een valkje wat iets met zijn vleugel heeft, hij kan slecht vliegen maar de DA zegt dat er kans is dat hij het wel weer kan. Ik moet oefenen, flink laten fladderen en spieren kweken. Zou dat bij jouw valkje niet lukken?

marleenvdd

hoe moet je dat dan doen, hem laten oefenen.  Soms fladerd hij wel zelf, hevig zelfs, terwijl hij op zijn stokje blijft zitten.  Maar vermits hij niet tam is kan ik hem niet echt helpen, ik probeer hem nog tam te maken.

Wat ik wel weet is dat zijn elleboog gevricht gebroken moet zijn geweest, in het nest, en we weten niet echt of het perfect is terug gegroeid.