27 april 2024, 02:30:59

Katten om de buitenvoliere

Gestart door Annemarie, 2 augustus 2005, 09:14:27

« vorige - volgende »

Annemarie

Hallo,

Nog niet zo lang zitten mijn vier valkjes in een buitenvoliere. Nou krijgen ze regelmatig bezoek van katten uit de buurt. Sommige katten blijven op de grond, maar laatst zat er een kat in het gaas en even later op de voliere. Dit was overdag en we hebben de kat weggejaagd.

Nu zat er afgelopen nacht een andere kat ook op de voliere. 's Nachts is het pikdonker in de tuin en ze schrikken zo erg van die kat dat ze alle kanten op vliegen. Natuurlijk zien ze geen klap dus ze vliegen overal tegenaan. En voor je het weet ook in de klauwen van die kat.

Heeft iemand met een buitenvoliere hier ook last van en misschien tips? Ik ben zo bang dat er een keer wat gebeurd, want katten zijn niet dom en hebben het gemunt op mijn valkjes... ???

Groetjes, Annemarie


Roosje

Ik zou zeggen, span een net om je tuin, als dat kan, dan kunnen ze er gewoon niet in. Met een mega tuin kan dat natuurlijk niet, misschien een extra hek om je voilere? Of stroomdraaad, maar dat is weer zo drastisch he :) Ik heb er echt een rothekel aan als mensen hun katten buiten dumpen en dat die vervolgens overal gaan poepen en dieren lastig gaan vallen, dus ik zou ze gewoon goed wegjagen. Maar hoe...tsja... :-\

angel310

misschien kan je een stuk hout of gaas schuin tegen je voliere maken met het open gedeelte naar boven dan hebben ze niet genoeg houvast om te klimmen


groetejs angelique

x.dEMOtape.x

Houd de wacht met je tuinslang, een keer ze nat zijn geweest kome die niet trug...
Of zet een paar rattenvallen (valt het op dat ik katten niet al te graag heb ?)

saskia_w

de buren houden ok niet van katten ze sturen hun (valse) hond eropaf die heef het jonge poesje van een vriendin eenkeer flink te pakken gehad het beest is zelf niet zindelijk je kund daar niet op blote voeten loopen  :-X ::) 
maar ze geven de katten de schuld  :-X

groetjes saskia   


Pull the bow of Live and shoot.
Faster than love...
Faster than sadness....
Before you get caught up
In confusion...seize your path.

If you stand still for Even a moment,
Unanswered questions
will catch up to you.
----------------------------------
Don't go...
Don't leave.
Stay close to my heart.
I will carry on your name.
I will finish...

Inger m

Hoi,
Wat een reacties allemaal!
Onze kat loopt gezellig buiten, tussen alle andere katten in de buurt. Ik heb daar geen problemen mee en ik vind dat een kat gewoon lekker buiten moet kunnen lopen. Als je er last van hebt (waarom?) zou je de kat weg kunnen jagen. (Ik heb meer problemen met hondenschijt op de stoep en het gras, dan begraven kattendrollen....ok soms niet prettig, maar dat zie ik als klein probleem). En tja zucht...mensen zelf geven uiteindelijk de grootste zooi en overlast...

Maargoed even over de voliere...Opzich is de kans bij valkparkieten klein dat ze door het gaas gepakt worden (wat is de maaswijdte?). Sinds de katten niet meer via het gaas het dak op kunnen, rennen ze hier niet meer tegen het gaas op. Ik heb een afgesloten dak dat circa 15 cm uitsteekt. Het scheelt sowieso ook om een gesloten dak te hebben.

Schrikdraad opzich is een prima oplossing. Er worden ook speciale installaties voor volieres verkocht. Je kunt dit om je voliere maken. De kat ondervindt een onprettige ervaring en zal er uit de buurt blijven. Dit vind ik zelf een diervriendelijke oplossing, omdat je er geen dieren mee verwond.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Roosje

Oeii dat is natuurlijk minder. Mijn (niet valse) hond heeft ook een keer een kat te pakken gehad, toen ze aan de lijn op het uitlaatveldje liep en die kat opeens recht voor haar neus stond! Tsja...dan weet je wat er gebeurd. En een ruzie dat we kregen! En dat terwijl mijn hond aan de lijn zat en die kat in het gras waarschijnlijk lekker op eendjes zat te jagen. Als ik mijn vogeltje voor een kat zijn neus hou, weet ik ook wat er gebeurt. Maar mensen die hun kat buiten laten lopen moeten gewoon begrijpen dat er dan een risico is, hij had ook aangereden kunnen worden. Ik gooi mijn hond/vogels toch ook niet overdag de deur uit om vervolgens 's avonds maar even te gaan kijken waar ze zijn? Ik snap het niet...  Maar veel mensen vinden dat dat bij katten anders is, ik niet. Maargoed de oplossing van inger is wel het beste vind ik.

x.dEMOtape.x

Citaat van: Inger m Onze kat loopt gezellig buiten, tussen alle andere katten in de buurt. Ik heb daar geen problemen mee en ik vind dat een kat gewoon lekker buiten moet kunnen lopen.quote]


Dat is jouw mening... wat zou jij eraan doen moest ik een tijger ofzo hebben (nog niet echt zo lang verboden) en ik had dezelfde mening als jij... Als je een roofdier als huisdier hebt moet je niet enkel je eigen mening als de juiste voorstellen he... Feit is dat katten op vogels jagen. Jij zal daar wss niets van ondervinden omdat je anderen huhn vogels niet ziet verdwijnen, maar wat te doen als je kat nu per toeval in een tuin met een stel pitbulls terecht komt ? Veel katteneigenaars die dan moord en brand schreeuwen hoor... (en dat kan ik je uit eigen ervaring vertellen)
Dus mensen met een kat: wees niet zo kortzichtig en hou je beest binnen, want wat mij betreft is een dier dat mijn vogels aanvalt er geweest als ie zen kop nog durft te tonen...

Annemarie

Hallo allemaal,

Zelf heb ik helemaal geen hekel aan katten, vroeger altijd katten gehad, maar ja, die konden het (onder begeleiding ;)) prima met mijn valkjes vinden en ik liet ze nooit 's nacht buiten zodat ze op jacht konden gaan. Maar de katten die mijn valken 's nachts lastig vallen zijn gewoon pure roofdieren. Voor de eigenaren zijn het misschien schatjes, maar ja, ze gewoon 's nachts binnen houden en overdag lekker naar buiten zou voor mijn valkjes al veel beter zijn. Dan kunnen mijn valkjes precies zien waar die kat zit en vliegen ze niet nachtblind in het pikkedonker als wilden door de voliere.

De maaswijdte is 1,9 cm. Mijn zorg is dat zo'n kat zijn nagels door het gaas houdt en zo een valkje vangt die in het pikkedonker geen fluit kan zien en tegen het gaas (en in de klauwen van zo'n kat) vliegt. Zou dat uberhaupt kunnen? Ik denk het wel, of maak ik me dan teveel zorgen...?

Schrikdraad zou op zich de beste oplossing zijn, maar daar moet ik toch even over nadenken. Wel kan ik het dak, dat nu maar voor een gedeelte op de voliere ligt, groter maken en zorgen dat er een rand oversteekt zodat de katten niet meer zo gemakkelijk op de voliere komen.

De buren hebben ook een voliere, maar bij hun zitten alle vogels 's nachts in het (grote!) binnenhok. Mijn valkjes hebben ook wel een nachthok, maar die is op het moment in gebruik als nestkast en er huist een jong van 2,5 week...

Nou, ik ga hard nadenken over de mogelijkheden. Allemaal bedankt voor de reacties!

Groetjes, Annemarie


Inger m

Hoi demotape,
Ik vind jouw argumenten persoonlijk niet erg snugger..lees je eigen stukje zelf nog eens goed door. Tijgers en pittbulls zijn nu niet echt gangbare huisdieren...
Daarnaast is een vogeleigenaar er zelf verantwoordelijk voor dat zijn vogels goed beschermd zitten in de voliere en niet van buitenaf aangevallen kunnen worden. Dit geldt niet alleen tegenover huiskatten, maar ook wilde dieren, zoals vossen, roofvogels, bunzings en andere kleine roofdieren.

Deze discussie heb ik al vaker gevoerd. Wij wonen niet bij een weg, maar aan een plantsoen en een erg groene omgeving. Het risico op een doodgereden kat is erg klein. Problemen met honden evenmin, maar onze kat zit vrijwel altijd in de tuin of het plantsoen.

Wat betreft jagen...tja, dan moet je onze kat eerst zien  ;) Wit met warte koeienvlekken en halflang haar. Angstig voor onze krielkippen en kijkt niet naar de vogels om...kortom te sloom om iets te vangen. (verder dan een jong verzwakt muisje komt deze kat niet).

De kat binnenhouden is geen optie, want het is een echte buitenkat en ja, risico's...aan alles wat je doet of houdt zit een risico, dat hoort erbij. Onze kat loopt al zeker 8 jaar lekker buiten, zoals de rest van de (vele) buurtkatten en nooit problemen gehad (gelukkig). Als het een kat zou zijn die wel zou jagen en met prooien zou thuiskomen. Zou ik s'nachts binnenhouden wel een optie vinden, maar zolang er geen klachten zijn van buurtbewoners en onze kat en wij tevreden zijn, zie ik geen reden om hier iets aan te wijzigen.

Hoi Annemarie,
De maaswijdte van mijn voliere is ook 1.9 mm. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat een kat daardoor een valkparkiet vangt (hier in 16 jaar nog nooit gebeurd). Een kat kan een valkparkiet (wat toch al een vrij grote vogel is voor een kat) met de nagels niet vasthouden. Met heel kleine tropen moet je wel voorzichtig zijn ivm katten. Een risico kunnen wel roofvogels zijn voor valkparkieten. Ik heb enkele incidenten gelezen. Maar dat is meer als je in buitengeboed woont.

Optie is verder om ze bv. s nachts in nachtverblijf te houden, zodat ze geen enkel last hebben van de katten, maar niet alle binnenhokken lenen zich hiervoor.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Kirsten

Hoi Annemarie,.

Ik snap je probleem erg goed. Opzich ben ik niet bang dat hij door het gaas een valkje te pakken krijgt,. banger zou ik zijn dat je valkjes zich kunnen bezeren door het in paniek rondvliegen.
Wij hebben helaas ook last van de twee katten van de buren en proberen hier vanalles voor te verzinnen,. Speciale grond om te voorkomen dat ze in onze tuin poepen (vieze lucht en ook nog eens overal grond omdat ze gaan graven) Ik vind het prima dat mensen katten houden, maar ik zie ze toch als 'huis'dieren. Gelukkig zijn er ook mensen die goede maatregelen nemen en hun kat in ieder geval laten helpen en ook geregeld binnen houden. Sommige katten kan je helaas gewoon niet binnen houden en zijn echte buitendieren.

Wij hebben de katten al geregeld nat gespoten, door ze te verrassen en dat helpt goed. Je hebt inderdaad ook een soort 'katten'stroomdraad en er zijn ook installaties op de markt die een harde waterstraal spuiten als ze op dat punt beweging voelen. Dit is ook bijv voor je vijver om ze daar weg te houden.

Mijn grootste angst van katten buiten is nog steeds dat ze aangereden worden, hoeveel ik er al niet heb zien liggen, erg zielig,. maargoed dat is de natuur?

Onze buren hebben ook kleine katjes en hebben pas geleden erg veel geluk gehad dat onze rotweiler niets tegen katten heeft, want ik denk dat menig andere hond bij een kat(tje) in hun tuin inderdaad anders reageert.

Groetjes
Kirsten

ps Inger, ik vind hondenpoep ook vies, maar gelukkig zijn er ook zakjes. Tevens wordt er belasting voor betaald om te laten schoonmaken door de gemeente,. Dit geldt niet voor katten die in je tuin poepen, en ik heb er nu veel geld aan uitgegeven om te zorgen dat ze mijn tuin niet meer lekker vinden, Ik begrijp dat je moeilijk je kat daarin kan opvoeden, maar jammer is het wel,. Verder heb ik niets tegen katten, integendeel ik vind het leuke beesten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Inger m

Hoi Kirsten,
Een hondeneigenaar is zelf verantwoordelijk voor het opruimen van de ontlasting van de hond. De hondenbelasting is daar niet voor bedoeld. Momenteel wordt er hier een hele campagne voor gevoerd.

Wat betreft katten. Het hangt mede van de omstandigheden af of je de kat buiten laat lopen. Wanneer ik aan een drukke weg zou wonen, zou ik de kat dus liever binnenhouden of in een goed omheinde tuin. Aangereden katten is natuurlijk niet de natuur, maar een onverstandige katteneigenaar indien dit op een drukke weg gebeurd. Ik bedoelde meer dat je niet alle risico's kunt uitsluiten.

Hier in de buurt zijn veel katten en zijn de omstandigheden (en mensen) gunstig om de kat gewoon los te laten lopen. (De van ons licht bijna 24 uur per dag in de tuin of plantsoen, maar is zomers niet graag binnen).

Wanneer mijn buren last zouden hebben van onze kat, zou ik samen naar een oplossing proberen te zoeken. Bv gezamenlijk kosten van schrikdraad oid betalen. ZXo heb ik ook een keer klachten gehad over de lachduiven, die middennnacht koerden. In zo'n geval neem ik wel maatregelen. Ik vind dat je zulk soort problemen (wat het ook is) gezamenlijk moet oplossen.

Dus, scheer niet iedereen over 1 kam, hier gaat het gewoon prima tussen de (slome) kat en de vogels. De dichtsbijzijnde voliere eigenaar heeft ook katten (en honden) en dat gaat ook prima.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Kirsten

Citaat van: Inger m op  3 augustus 2005, 15:04:19
Dus, scheer niet iedereen over 1 kam, hier gaat het gewoon prima tussen de (slome) kat en de vogels. De dichtsbijzijnde voliere eigenaar heeft ook katten (en honden) en dat gaat ook prima.

gr Inger


Hoi Inger,

Dat doe ik zeker niet en er zijn inderdaad gelukkig ook zeer verantwoorde mensen met katten. Als ik jou zo hoor, is er gewoon over te praten, maar er zijn ook eigenaren, waar geen woord mee valt te wisselen en dat maakt het soms lastiger. Uiteraard heb je die bij hondenbezitters ook,. Ik erger me ook aan de honden die voor mijn stoep hun behoefte achterlaten.

Ik weet inderdaad dat er campagne gevoerd wordt op het moment, omdat de gemeente ook te weinig of niets met de betaalde belasting doet. Ik hoop dat daar een oplossing voor komt.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

x.dEMOtape.x

Helaas inger, pitbulls zijn tegenwoordig zeer gangbare dieren en een tijger was enkel als voorbeeld om aan te tonen dat niet iedereen hetzelfde verstaat onder een huisdier, of de betrouwbaarheid van het dier in kwestie...
Een vogeleigenaar is inderdaad dan wel verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn dieren, maar een katteneigenaar is ook verantwoordelijk voor zijn kat... (In België is de kat trouwens maar tot op 300 meter van zijn thuisbasis eigendom van zijn baasje, loopt ie verder wordt hij aanzien als een straatkat met alle gevolgen vandien) en wat dat betreft kan je aangeklaagd worden indien jou kat bij de buren een vogel aanvalt..

Annemarie

Hoi Kirsten,

Nou, dat is toch best een opluchting dat de kans klein is dat een kat een valk door het gaas heen pakt. En inderdaad, dat in paniek in het donker in de voliere rondfladderen is net zo goed gevaarlijk. Misschien kan ik mijn tuin goed verlichten zodat mijn valkjes in ieder geval kunnen zien waar de kat zit te loeren en vooral kunnen zien waar ze vliegen met z'n allen!

En ja, jullie hebben allemaal wel gelijk en het is best een moeilijke kwestie. Er kan heel veel verschil in katten karakters zitten. De een hangt het liefst de hele dag op de vensterbank boven de verwarming en de ander gaat er eens lekker op uit. Wat ik wel weet is dat ik dol ben op katten, maar net zo dol ben op mijn weerloze valkjes  :-\.

Bedankt weer voor de reacties!

Groetjes, Annemarie