16 juni 2024, 03:48:42

Alle kuikens sterven

Gestart door Maja, 9 juli 2005, 12:31:34

« vorige - volgende »

Maja

Hallo,
Weet er iemand van jullie misschien een reden waarom m'n valkparkietenjongen steeds blijven sterven? Het kan denk ik niet aan de ouders of dan toch de papa niet liggen want die heeft al meerdere jongen grootgebracht. Is dit dan een virus of iets te maken met de moeder?
Het oudste jong is denk ik maar 3 dagen ofzo geworden, soms zijn ze zelfs al dood voor ik ze levend gezien heb.
Groetjes

Karin

De kropjes zijn wel gevuld ? Stuur een jong op voor sectie, dan weet je of het een virus of zo is.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Maja

Oke ik mag een jong laten onderzoeken. Ik zal dat als het mag vandaag nog naar de dierenarts brengen.
Bedankt

Maja

Ik heb het jong er eens uitgehaald, maar ik denk dat het te klein is voor te laten onderzoeken, dus ga ik gewoon eens bellen naar de dierenarts en vragen of hij misschien iets weet.
Groetjes

Tara

Hoi,

maakt niet uit, mijn jongen waren ook erg klein, de DA zei, oh ze zijn nog zo klein, maar het is mogelijk. Ze kunnen zo aan de lever zien ook of er wat scheelt.

Ik hoop niet dat je te maken hebt met wat ik te maken heb.
In elk geval,
je grasparkieten, hebben die last van de kruipersziekte?

Groetjes, Tara

Maja

Ik denk dat m'n moeder het jong al heeft weggesmeten  :-\. Zal dus niet meer gaan :(.
Ik dacht dat ik daar geen last meer (kruipers) van ging hebben, maar ik denk nu toch van wel. Een parkiet ligt met 2 jongen die volgens mij al moesten uitgevlogen zijn, maar ze hebben zelfs nog geen vleugels. Ze zien er nu al 2 weken ongeveer hetzelfde uit. Dus, ja, kruipersziekte dus toch  :(.
Ik hoop ook dat ik niet heb wat jij hebt meegemaakt, moet verschrikkelijk geweest zijn!
Groetjes

Ria

10 juli 2005, 14:03:24 #6 Last Edit: 10 juli 2005, 14:06:20 by Ria
Hallo,

Het spijt me wel maar wil toch iets kwijt. Je stelt hier een vraag waaraan het ligt dat je valkparkietenjongen sterven. Terwijl je al weet dat je parkieten niet uitvliegen omdat ze kruipersziekte hebben. Waarom stel je je vraag dan ? Lijkt me meer tijd voor aktie.

Onderstaand nog een link met wat informatie hier over.
http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Ria

Paul

Hoi Maranwe,

Ik zou in elk geval dit jaar geen eitjes meer uit laten broeden hoe naar het ook is maar je wilt dat de jongen niet aandoen om zo ongelukkig door het leven te gaan.
Je zou eigenlijk alle volwassen vogels moeten laten onderzoeken op een virus en dan de gezonde van de zieke scheiden.
Je hebt kans dat ze het allemaal al hebben :(
Het virus kan vanzelf verdwijnen als je geluk hebt maar je moet dan een jaar geen jongen laten uitkomen want daardoor besmet je ook de rest weer als die het virus hebben.
Vervang alle eitjes die ze leggen voor nepeitjes zodat er geen zieke jongen meer worden geboren.

Groetjes, Paul

Maja

Hallo Ria,
ik weet nog niet wat m'n valken hebben hoor. Maar ik ga denk ik doen wat Paul zegt, m'n valken laten onderzoeken. Ga vandaag nog eens bellen dan.
Groetjes

Ria

Hoi,

Zitten ze wel bijelkaar in dan ?
Want dan zou ik eerst de volgende eitjes vervangen voor neppers tot dat je weet wat er werkelijk loos is. Veel sterkte.

Groetjes,
Ria

Maja

Bedankt! Ik heb wel geen nepeitjes  :-\. Kan ik ze dan gewoon weghalen? Ze zijn ondertussen wel gestopt met kweken.
En wat bedoel je precies met zitten ze wel bijelkaar in dan?
Ik mag morgen maar bellen naar de dierenarts. M'n ouders zijn er wel niet mee akkoord maarja, het is beter dat ik ze laat onderzoeken he.
Groetjes

Ria

Hoi,

Daar bedoel ik mee of ze in een ruimte zitten. In dezelfde voliere dus. De nepeitjes kun je zo vervangen. Als ze leggen haal je steeds de verse weg en legt hier voor een nepper terug.

Groetjes,
Ria

Maja

Ja, ze zitten allemaal behalve 5 vogels (die ik in de kweekperiode apart steek) in de voliere die je kunt zien op de foto's. Waar kan ik dan zo'n eitjes kopen, in een gewone dierenwinkel?
Groetjes

Ria

Hallo,

Je kunt het proberen bij de dierenwinkel. Sommige hebben ze niet, anderen weer wel. Ik heb ze gehaald bij een welkoop in de buurt.

Groetjes,
Ria

Tara

Hoi,

volgens mij weet je dat kruipersziekte bij grasparkieten een symptoom van polyoma is. Als dit besmettelijk is en overgaat naar de andere oudervogels, is het fataal voor de jongen.

Het enige wat daar in kan helpen is de weerstand verhogen,
hoe hoger de weerstand, hoe lager de viruskiemen, hoe meer overlevingskans.

In elk geval, ik trek geen diagnose hieruit ofzo, maar het kan, het enige om te bewijzen wat er scheelt is een onderzoek.

Dit snap ik niet, je mag het jong onderzoeken, maar je ma gooit het weg...

Er zullen nog jongen sterven, idd, wees maar zeker, ik vind dit echt erg voor je, maar aub, laat een sectie verrichten Maja, het is het beste, voor jou en je valkjes, het vraagt te veel verdriet, echt geloof me, ik weet waarover ik het heb.

Liefs,
Tara