20 juni 2025, 18:13:09

dit verhaal mag op slot!

Gestart door eefje nieuwenburg, 27 juni 2005, 14:26:07

« vorige - volgende »

eefje nieuwenburg

27 juni 2005, 14:26:07 Last Edit: 31 januari 2007, 20:04:06 by eefje nieuwenburg
wij hebben dus een valkparkiet gekregen van mijn schoonzusje,zij is er allergies voor en hij mocht daar ook niet veel los.
Hij was wel tam en is helemaal gek van mannen,daar zit hij dan ook altijd bij als ie los is.
maar hij komt dus niet op je hand zitten en terug in de kooi stoppen is een heidens karwei,hij vliegen jij erachteraan.
Nu hebben wij bij Karin  een kleintje gereserveerd ,deze is wel handtam.
Gaat de oudere valkparkiet zich door de nieuwe die erbij komt anders gedragen naar mensen toe en kan iemand misschien inschatten of dit positief of negatief zal zijn?
en wat gebeurt er als er een valkje uit de voliere bij komt van 6weken oud?dus niet handtam?
kun je ze dan tegelijk handtam maken of moet je ze dan eerst apart houden ?
ik hoop dat ik niet te veel vraag :-\

groetjes eefje ???

Kolkkie

Citaat van: eefje nieuwenburg op 27 juni 2005, 14:26:07
Gaat de oudere valkparkiet zich door de nieuwe die erbij komt anders gedragen naar mensen toe en kan iemand misschien inschatten of dit positief of negatief zal zijn?
en wat gebeurt er als er een valkje uit de voliere bij komt van 6weken oud?dus niet handtam?
kun je ze dan tegelijk handtam maken of moet je ze dan eerst apart houden ?
ik hoop dat ik niet te veel vraag :-\

groetjes eefje

Hoi Eefje,

Als ik het goed begrijp krijg je er nu 2 kleintjes bij?

Één van Karin en een ander valkje uit een voliere, of begrijp ik je verkeerd?

Wat betreft je vraag over het ene valkje wat je al hebt, kan het een aantal kanten op.
Het kan zijn dat het valkje trouw aan jullie blijft omdat hij al een tijd(je) alleen heeft gezeten.
Dat is bij mij gebeurd toen ik een valkje erbij kocht. Coco (mijn eerste valkje) is nl. altijd trouw aan mij gebleven.

Het kan ook zijn dat je valkje meer naar zijn soortgenootje toetrekt, maar dat hoeft niet negetief uit te pakken.
Hij kan bijv. nog bij je komen zitten en het andere valkje zal dan zijn voorbeeld volgen.

Het beste is wel om je nieuwe aanwinst(en) apart te houden (quarantaine) om zo ziektes uit te sluiten.
Als je het goed wilt doen, kan je je nieuwe valkje(s) het beste in een andere ruimte zetten.
Mocht dat niet lukken dan zet je ze zover mogelijk uit elkaar.

Als je nieuwe valkje in een aparte ruimste staat zal het makkelijk zijn om hem tam te krijgen, hij wordt immers niet afgeleidt door een soortgenoot.

En vragen mag gerust, daar is het forum voor ;) :).

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

eefje nieuwenburg

die van Karin komt sowieso en die ander is er al, omdat ze er erg leuk uitzagen en het erg verleidelijkwas want het zijn wildkleur jongen en dat is wat ik eigenlijk zocht.
dus ben even aan het aftasten wat te doen.
misschien ben ik wat impulsief bezig momenteel maar ze zitten dus nu apart en die ene is dus tam maar moet weer vertrouwen krijgen en die ander is niet tam maar erg jong en kan dus nog wennen.
ze hebben elkaar al gezien en vonden elkaar erg interessant.
mijn vriend heeft deze week nachtdienst en gaat als ie uit zijn werk komt er lekker voor zitten om ze langzaam aan weer te laten wennen aan mensen.
dus eerst had ik nog geen 1 vogel en nu hebben we er 2 en is er 1 onderweg.
ze mogen er straks  bij ons uit totdat het voor ons bedtijd is,zouden ze als ze niet  willen wennen aan handen toch uit zichzelf in de kooi gaan als het bedtijd is?
groetjes eefje

Kolkkie

Hoi Eefje,

Het valkje wat nu nu net hebt kan je nu het beste alle aandacht van de wereld geven zodat hij lekker aan jullie kan wennen.
Met 6 weekjes oud moet hij nog makkelijk tam te maken zijn.
Daarna kan je lekker bezig met beide valkjes :).

Als het goed is zullen ze ook goed wennen aan handen, al kan dat per valkje verschillen.
Op je hand in de kooi zetten moet mogelijk zijn :).

Bij mij zet ik meestal eerst Coco in de kooi. De anderen zie nhem als leider en zullen dan in de richting van de kamervoliere gaan.
Zodoende kan ik ze 1 voor 1 in de kooi doen, al moet ik bij Punky wat meer moeite doen.
Die krijg ik niet zomaar te pakken, die stapt het liefst zo trots als een pauw de voliere in ;D.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

eefje nieuwenburg

oke dus eerst de nieuw gekochte en dan pas de oudere valk en daarna samen en dan wachten tot het kleintje van karin er is en dan met z'n 3en? ;D
gezellig he,ik ben aangestoken en nu is het gebeurt gelijk een hele beestenbende in huis,en ik heb de sleutel nog geen eens haha dat word nog wat ;D

groetjes eefje

Kolkkie

Hoi Eefje,

Je valkje wat je al hebt moet je natuurlijk ook nog de nodige aandacht geven he ;).
Dat hij straks niet jaloers wordt.

De meeste aandacht geef je aan je nieuwe, maar wel een beetje nog aan je oude ;).

Groetjes,

Mariska

eefje nieuwenburg

ja tuurlijk maar gewoon een beetje meer aan de jongste .
hoe zit dat met loslaten,ze zitten nu in een opvangkooi(allebei aparte kooi) en gaan volgende week of eigenlijk zaterdag al naar de binnen voliere als ik hem in elkaar krijg tenminste ;D maar ja ik weet niet wat wijsheid is,gewoon nog even laten zitten(ze zijn toch nog niet anders gewend) of alvast proberen.
wat een vragen he haha
groetjes eefje

Kolkkie

Hoi Eefje,

Meestal kunnen ze na een gewenningsperiode van een week wel bij elkaar. Je dient ze nog wel goed in de gaten te houden of het klikt.

Hoelang heb je je ene valkje al?

Vanwege de quarantaine. Het moet niet zo zijn dat je andere valkje ook ziek wordt mocht je nieuwe valkje een ziekte onder de leden hebben.

Mocht dat minder als een week of 3 zijn, dan kan je ze voor de zekerheid nog even apart van elkaar houden.

Groetjes,

Mariska

p.s. vragen mag hoor ;). Liever teveel vragen dan helemaal niets vragen en het helemaal fout doen ;).

eefje nieuwenburg

die oudere komt bij mijn schoonzusje vandaan en daar zit hij al een jaar,daarvoor was hij samen met 2 andere valkjes eigendom van een oudere vrouw.
wij hebben hem sinds vandaag officieel in bezit en hij heeft dus nog geen week de tijd om aan deze omgeving te wennen want dan gaat hij naar ons nieuwe huis(ze zitten nu samen op mijn vriend zijn slaapkamer)
maar ik zit dus met het feit of het niet te veel stress oplevert als we hem nu loslaten en dan misschien niet te pakken krijgen omdat het allemaal nieuw is en dan volgende week weer die spanning omdat het dan weer nieuw is.

groetjes eefje

Kolkkie

Hoi Eefje,

Ik denk dat je beter kan wachten totdat je verhuisd bent.

Zijn ze net aan de ene omg. gewent, moeten ze weer naar de andere omgeving.

Groetjes,

Mariska

eefje nieuwenburg

ja pcies,nou dan laten we ze nog effe zitten en dan mogen ze volgende week lekker los.

groetjes eefje

eefje nieuwenburg

28 juni 2005, 14:03:17 #11 Last Edit: 28 juni 2005, 17:36:45 by eefje nieuwenburg
nou vanmorgen met wat trosgierst in de kooi gezeten en de jongste valk kwam na wat zenuwgedoe uiteindelijk toch even kijken(het eet niet uit haar voerbakje dus zal wel honger hebben)en ja hoor na een halfuur zat hij/zij op mijn hand en even later mocht ik zelfs wat strelen(heel voorzichtig)
toen ik een lamme arm kreeg en het nogmaals wilde proberen wilde hij/zij niet meer maar goed het begin is er.
er word ook gewoon gegeten als we naast de kooi zitten en geslapen ook.
ook vinden ze de stekels van mijn vriend heel boeiend,daar willen ze allebei wel een hapje van ;D
de oudere valk vliegt je aan als je met de hand in de kooi komt dus daar gaat nog wel een hoop tijd in zitten helaas.

groetjes eefje

eefje nieuwenburg

zou het ooit nog goed komen?
de jongste valk die zit al op mijn handen en ik kan aaien als er gegeten word van de trosgierst maar.......die oudere valt ons dus gewoon aan als we in de kooi zitten met onze handen.
tis maar goed dat het geen papagaai is anders had ik nu geen vingers gehad.
Ik weet dat ik heel veel geduld moet hebben maar het lijkt wel alsof ie zo boos is op mensen dat hij het niet eens meer wil proberen.

groetjes eefje

eefje nieuwenburg

niemand die weet of het zin heeft om door te gaan met handen in de kooi?
hij is wel gericht op mensen want als je wegloopt gaat ie zitten schreeuwen maar kom niet in de kooi want dan word het een pittbul.
Kijk ik wil hem niet onodig pesten en ik krijg het idee dat dat is wat hij denkt dat we doen,als zijn gedrag daardoor verklaard word dan laat ik het gewoon zo en hopen we maar dat ie uit zichzelf terug in de kooi gaat als hij los is geweest.
groetjes eefje

eefje nieuwenburg

oke nou de vogels zijn gister naar hun nieuwe huis verhuist en hebben ook even losgevlogen.
Hey oudste valkje ging direct op schoot zitten en toen mijn vriend binnen kwam ging hij helemaal bij zijn mond zitten en kusjes geven,hij wil dus gewoon niet aangeraakt worden maar wel contact met je,heel apart.
de jongste kwam niet de kooi uit dus die heb ik op mijn vinger gezet(ja dat doet ie al ;D) en laten vliegen.
maar ik wist niet dat ze nog niet zo goed kan landen dus ze vloog tegen een muur op en gleed toen tussen de dozen,grote paniek!
maar ze mankeerde niks en zat daarna heerlijk op mijn vinger en ik kon haar overal aaien(het lijkt wel of ze me vertrouwt)
de oudste moesten we met een doek de kooi inzetten en de jongste gewoon op de vinger!
ik ben echt zo blij dat dit goed gaat nou maar hopen dat dit ook goed blijft gaan ;D

groetjes eefje
ps misschien moet dit eerder naar verhalen toe of zo want ik krijg geen antwoord op mijn vragen maar vertel hele verhalen ;)