22 juni 2025, 17:27:24

Valkparkieten Kwekerij 't Valkje 2005

Gestart door Lique, 29 december 2004, 01:53:16

« vorige - volgende »

Lique

Hoi allemaal,

Wat ik nou allemaal meegemaakt heb, ongelooflijk...

Sinds en tijdje zitten Loky en Baloo samen in 1 kooitje, omdat ze beiden altijd het slachtoffer zijn vande anderen.
Omdat het moeder en zoon is, wil ik geen nestje van hun samen, maar als er eitjes zouden komen, kan ik deze wel wisselen.

Sinds een paar dagen heeftLoky broedneigingen. Dus we hebben een nestkastje opgehangen aan hun kooi.
Erg interessant vond ze dat. Baloo vond het nog niet zo heel bijzonder.

Gisteren zat Loky erg veel in het kastje, maar er kwam maar niets.
Vanmorgen was Loky in het nestkastje, en Baloo wilde er ook even in kijken. Allebei schrokken ze zo, dat het grote paniek was. Ik snel Loky eruit gehaald, en baloo laten vliegen, maar omdat loky niet vliegen kan (gedeeltelijk geamputeerd vleugeltje) moet je altijd erg voorzichtig zijn.
Ze was voor de zoveelste keer vergeten dat ze niet vliegen kon, en sprong op de grond. na een poos bij me gezeten te hebben, moest ze een poepje leggen. Deze kwam met erg veel moeite en was erg vochtig.
Daarna zat ze enorm te persen, en te kreunen.
Toen wist ik genoeg: Ze moest een eitje leggen!

Ik had haar op mijn schoot gezet, zodat hij zacht zou landen, want ze had mijn schouder al uitgekozen om het eitje te dumpen.
Na een paar seconden zat ze alweer te persen, en FLOEP, daar was het eitje.
Tijdens dat hij eruit kwam zag ik al dat het niet goed was.
Er zat een enorm grote barst in het ei. Dit kan slecht aflopen voor een vogel, als zij een kapot ei in zich dragen.

Het is hier gelukkig goed gekomen, het ei is eruit, en Loky maakt het heel goed.
Hier een foto van het ei toen hij er nét uit was:

groetjes lique

Suzanne

Hoi Lique,

Jeetje, dat is schrikken zeg, als ze zo'n kapot ei legt  :o. Gelukkig dat het goed gaat met haar. Hopelijk blijft dat ook zo. Ik neem aan dat ze interne verwondingen kunnen oplopen door de gebroken eierschalen?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Sanna

Jeetje Lique! Wat zul je geschrokken zijn :o :-X Kan het van het vallen gekomen zijn?

Knuffel Loky maar lekker ;)
Groetjes, Sanna

Ankie

Hoi Lique

Ik heb net je verhaal zitten lezen. Adembenemend :o.
Ongelovelijk wat je zoal niet mee kan maken .Gelukkig is het
goed afgelopen.(behalve voor het eitje dan ).
Je foto's vind ik helemaal geweldig.
Met Zazou gaat het fantastisch.Een paar dagen geleden hebben we hem gewogen en hij woog 90 . ;D.
Prachtig dus !!!!
We zijn erg blij met hem en hij houd ons lekker bezig.
Succes met al je valkjes
Knuffie van Zazou, Ankie en de rest.

Lin

Jeetje Lique,

Net of je het verzint wat een ongelofelijk verhaal. Gelukkig dat het eitje niet in het lichaam verkeerd is gegaan. Wat een belevenis. Gelukkig dat het goed gaat met loky.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rox4nne

Hai Lique,

je kan wel een boek schrijven over al je belevenissen met je valkjes!
met eigen foto's natuurlijk!
gelukkig gaat het wel goed nu met Loky :)

liefs,
Roxanne

Irene

:o :o jeetje zeg lique! Die Loky. Gelukkig is het goed afgelopen, want ik kan me voorstelen dat een kapot ei in je lijfje niet zo goed is :-\
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

Anita1

ooow wat een verhaal zeg,dat is zeker schrikken.zou ook schrikken als je m dan zo ziet liggen.zou dat idd door die klap zijn gekomen?
succes verder met haar hoor.
gr anita

Lique

Hoi allemaal,

Maar na al die schrik toch onwijs leuk nieuws.

Er zijn vandaag al 2 jongen geboren.
Bij Dexter en Deedee een wildkleur popje of een grijs gepareld popje en bij een albino is een albino geboren ;D

Rox4nne

:)

Gefeliciteerd met de nieuwe baby's!
Een albino baby, leuk zeg!

(uuuh.. loempia's?)  ::) grapjeeee

Liefs,
Roxanne  ;)

Lin

He,

Weer goed nieuws. Van harte gefeliciteerd! Weer een beetje geluk daar. Mooi :D

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Gerda

Gefeliciteerd Lique met de kleintjes. Leuk een albino'tje.

Wat een geluk dat Loky het eitje er nog uitgeperst kreeg. Arme Loky, de natuur (vluchtgedrag) overwint het aangeleerde gedrag ("ik kan niet vliegen"). Gelukkig dat je erbij was. Jeetje jij maakt ook elke keer weer iets nieuws mee.

Groetjes Gerda

Jeroen N

:-X Dat is ook wat! Het is maar goed dat het eitje er nu uit is!

Leuk van de nieuwe baby's ;D

Groeten, Jeroen N

Astrid

Hoi Lique,

Pfoe, je zal wel blij zijn geweest dan je erbij was,
anders had je je misschien afgevraagd wat er gebeurd was ??

Heb je dit weleens eerder meegemaakt ?

Gefeliciteerd met de kleintjes van Dedee en Dexter  :D
en de kleine bij je albino.

Met Pepper gaat het heel goed, ze woog gister 94gr.
We hebben haar nieuwe staartveer ontdekt we kunnen/mogen hem alleen nog niet goed bekijken, hij lijkt toch we donker, maar in haar doen en laten lijkt ze toch een pop, we blijven het in de gaten houden !!

Groetjes,
Astrid

Lique

20 april 2005, 22:15:41 #854 Last Edit: 20 april 2005, 22:18:16 by Lique
Hallo allemaal,

Hier de foto's van vandaag van de jongen.

Binnen:

Pebbles:

Buiten:

Op de groepsfoto mist 1 jong. het is het eerste jong van Hugo (witmasker zilver man) en Boss (Bonte pop).
Hij/zij is vanavond geboren, en ik was zéér verbaasd. het is namelijk een witmaskertje. Hun vorige nest, is een bonte uitgekomen, die het helaas niet overleefd heeft. Maar Boss is dus een split witmasker ;D
Om hem toch te laten zien, heb ik net ff gauw een foto gemaakt:

Vandaag dus 3 jongen geboren ;D

De kleintjes van Sam en Coco  & Sammy en Phoebe hebben vanavond weer een handvoeding gehad. Deze krijgen ze allemaal, omdat de kropjes niet erg vol zijn en het gewicht niet goed genoeg toeneemt.

Het is niet erg moeilijk om iedereen uit mekaar te houden. Ze verschillen namelijk allemaal in grootte. Straks wordt het nog makkelijker, als ze eenmaal geringd zijn. Nu is alleen het jong van Pino nog maar geringd.

Nadat Loky vanmorgen mij een ei in mijn schoot geworpen heeft, heeft Yellow ook een eitje gelegd. Dit eitje zal onbevrucht zijn, maar ze zullen wel een pleegjong krijgen.
Ook Kyra krijgt pleegjongen, nadat ze weer een paar eitjes gelegd heeft.
Pino heeft inmiddels ook alweer 2 nieuwe eitjes.

Maar ik was vanmorgen wel behoorlijk geschrokken. Ze kunnen er inderdaad wat aan overhouden. Zo'n schaal is toch scherp, en kan makkelijk wat beschadigen.
Het kwam hoogstwaarscijnlijk wel van de val. Ik kan me geen andere mogelijkheid bedenken.
Zo iets als dit heb ik nog niet meegemaakt. Wel veel andere dingen met eitjes, zoals een windei. hier zit geen harde schaal omheen, alleen een zacht vliesje. Ook heb ik regelmatig kleine eitjes gehad, ten grootte van een kwart van een gewoon valken eitje. Ook heb ik een bijzonder raar eitje gehad van een witmasker pop. Zij had een ei gelegd, ten grootte van een tiktac, en er zat een aanhangsel aan.
genoeg rare dingen meegemaakt wat betreft eitjes.

Pebbles is een ramp. Het is zo'n schatje, maar ze is erg afhankelijk van haar ouders. Ze moet en zal bij ze zijn, dus gaat ze telkens in het nestkastje. Daar zit ze het liefst de hele dag, dus zal ze op deze manier nooit zelfstandig worden.
Paps en mams vinden het nog wel best, en laten haar nog wel toe, maar voeren doen ze niet zo intensief meer, daarom krijgt ook pebbles een handvoeding per dag. Ze is al bijna 6 weken oud, en kan nog niet zelfstandig eten niets. Waarscijnlijk ga ik haar volgende week apart huisvesten, en dan maar afwachten. Dan kan ik haar desnoods een paar keer per dag bij de ouders laten, zodat zij haar kunnen voeren.

Een jong uit de buitenvoliere probeer ik net zo tam te maken als een ander jong. Soms gaat dit met moeite, alleen zal dit helemaal bijkomen, als hij bij zijn nieuwe eigenaar zit.
De dagfoto's zullen denk ik wel moeilijk gaan dan, maar ik vraag me af hoelang ik het nog volhoud, omdat ik al vanaf vanmiddag bezig ben, met de kleintjes. Dan de één voeden, maar ik heb er toch 10 om te voeren.
Waarscijnlijk worden het weekfoto's, want het wordt wel erg druk zo.

De eitjes van de geelwangen lijken allemaal goed te gaan. Ze broeden erg goed, en ik probeer ze zo min mogelijk te storen.

De split fallow pop heeft op het moment al 3 eitjes,. ik kan alleen nog niet zien of deze bevrucht zijn, maar dat moet bijna wel.

Vandaag heb ik de jongen van Billy uit laten vliegen. Gisteren zijn de 2 van Sjors uitgevlogen.

groetjes Lique