6 mei 2025, 20:49:06

Eitje

Gestart door Suzanne, 3 september 2004, 20:56:55

« vorige - volgende »

Suzanne

3 september 2004, 20:56:55 Last Edit: 3 september 2004, 20:57:26 by blozend_appeltje
Hoi allemaal,

Ik weet niet of dit spoed is, maar ik zit sinds vanochtend met een eitje met een gaatje er in. Ik zie een snaveltje en hoor getik als ik het tegen mijn oor aan hou. Ook hoor ik het jong piepen. Maar er gebeurd maar niks. Het blijft bij dit gaatje. Ik heb het ietsjes groter gemaakt, maar verder weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik het beste kan doen. Het eitje ziet er uit zoals op de foto, alleen is het gaatje ietsjes groter en zit er niet zo'n perforatierand in zoals bij dit ei (dit is een ander eitje nl.)

Wie geeft mij raad?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Tara

Hoi Suzanne,

ik zou het open maken, want vaak breken jongen verkeerd uit en sterven ze in hun eitje nog, gewoon open maken vind ik, want anders is de kans groot dat ie sterft.

Groetjes, Tara

Inger m

3 september 2004, 21:24:47 #2 Last Edit: 3 september 2004, 21:26:12 by Cinnamon_valk
Hoi Suzanne,
Beter niet zondermeer open maken. Je kunt heel voorzichtig wat stukjes weghalen en het jong wat meer ruimte geven. Als het erg lang duurt heb je kans dat de schaalvliezen indrogen en taai worden, waardoor het jong er nog moeilijk uitkomt. Je kunt het ei (rondom het gaatje) licht bevochtigen (let op het jong).

Als je het besluit te openen, doe dit dan stapsgewijs, omdat er kans bestaat dat de dooierrest nog niet is ingetrokken. Het uitkomstproces kan best lang duren, maar er moet wel vooruitgang inzitten.

Hou er rekening mee, dat als het jong niet zelfstandig uit het ei kan komen, dat het dan mogelijk niet sterk genoeg is.

Wat betreft de opmerking van Tara. Kijk hoe het jong ligt en of het het ei aan de goede zijde openbreekt. Indien het jong verkeerd ligt, kan het niet/ moeilijker uit het ei komen.

Succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi,

Wat is de goede kant?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Ik heb hem er uit! Alleen het naveltje lijkt wat te bloeden. Is dat normaal?

Stijn dc

hoi

ik weet niet of het snaveltje echt bloed, mss is het bleod dat aan zen snaveltje hangt, en dat er aan plakt van in het ei? Daar zitten namelijk veel bloedvaten in.

SDC:D

Suzanne

Hoi Stijn,

Het NAVELTJE  ;) ;) ;) ;D :P. Maar dat is inmiddels gestopt. Heb het bij de vader gelegd. Die heeft alleen wat moeite om 4 kinders onder zijn vleugels te hebben en 4 eitjes  :-/. Dus hopelijk gaat moeders er zo weer bij zitten (ze zitten overdag veel samen in de nestkast. Lijkt wel of ze het weten dat er veel eitjes zijn).

Groetjes

Suzanne

Stijn dc

hoi

ooow, las ik het weer verkeerd :)
goed dat het gestopt met bloeden is, hoe is het er ondertussen mee?

SDC:D

Suzanne

Hoi Stijn,

Het jong maakt het goed. Kropje is gevuld en zit lekker warm onder papa's vleugels  :).

Dus het onderwerp mag afgesloten worden.

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne,

Fijn dat het zo goed gaat met de kleine en goed dat je hem op deze manier hebt kunnen helpen anders was ie misschien niet levend het ei uit kunnen komen.
Ik zal hierbij dit onderwerp afsluiten.

Groetjes, Paul