25 mei 2025, 01:00:24

en nu?

Gestart door caro71, 11 oktober 2010, 08:50:13

« vorige - volgende »

caro71

ik heb een mannetje van 3,5 jaar oud nu heb ik er een vrouwtje bij genomen en gister waren ze aan het paren eigenlijk wilde ik geen nestje meer ik heb er ooit wel een gehad waar ik het mannetje van gehouden heb. wat moet ik nu doen ik neem aan dat ze gewoon eieren gaat leggen.
paco is er niet meer de dagen zullen nooit meer het zelfde zijn.

Manouk

Het zou kunnen dat er eitjes komen. dit hoeft niet perse..
Ik heb hier 2 valkjes zitten die vorig jaar een paar keer gewipwapt hebben en dit jaar ook..
maar ik heb nog nooit eitjes gehad..
Als je geen nestje wilt kan je als ze toch eitjes leggen, deze vervangen voor nepeitjes...
Wel moet je ze laten liggen tot de pop geen interesse meer heeft in de eitjes, anders blijft ze doorgaan met eitjes leggen...

hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen..

Groetjes
Manouk

JAN-

Eerlijk gezegd vind ik het wel wat 'zielig'.
Als je een mannetje en vrouwtje samen houdt kun je verwachten dat ze hun natuurlijke voortplantingsdrang gaan volgen. Je hebt kans dat het popje constant eieren blijft leggen. Naar mijn idee had je er dan beter 2 van 't zelfde geslacht kunnen nemen.

Manouk

Ik denk niet dat het veel uitmaakt,
als je twee popjes hebt, kunnen er ook eieren gelegd worden en hier kan het popje of beide popjes ook op gaan broeden, maar dat wil niet zeggen dat het dan minder zielig is..

groetjes
Manouk

caro71

ik zal eens uitleggen waarom ik dit zo gedaan heb. Paco het mannetje is opgegroeit met zijn ouders en onze hond. Door omstandigheden moest ik vorig jaar 2 valken weg doen en heb ik paco gehouden. Maar wat gebeurt er de hond gaat dood waar hij altijd sávonds liedjes voor zong en mee knuffelde. Toen de hond er niet meer was ging hij veren plukken omdat hij de hond miste. Ik was niet meer van plan er een bij te nemen maar omdat je zoveel van je valkje houd heb ik dit wel gedaan en een vrouwtje waarom, omdat hij heel dominant is richting mannetjes. Echter heb ik ook al verhalen gehoord over vrouwtjes alleen die alleen maar leggen dus ik snap de discussie niet helemaal over zielig......... ???

2 valkjes

Hoi,

Allereerst: wat goed dat je voor je eenzame valkje een maatje hebt aangeschaft!

Verder wil ik even reageren op dat zielig. Ik snap dat niet zo goed. Zelf heb ik ook een mannetje en een pop en momenteel zijn ze fanatiek aan het broeden op nepeitjes. Ik zie een nestje op dit moment echt niet zitten. Als je ze laat broeden heb je ook de verantwoording over de kleintjes. Ik wil dan zeker weten dat ze een goed baasje krijgen en niet ergens alleen in een klein kooitje komen te zitten. Das pas echt zielig wat mij betreft! Daarnaast kan er ook nog eens vanalles misgaan met de jonkies en dat durf ik gewoon nog niet aan.
Het is wel belangrijk dat de eitjes vervangt voor nepeitjes en ze laat broeden anders blijft het popje eitjes leggen en dat is niet gezond.
Succes met je vogels.

Groetjes,

Agnes

caro71

21 oktober 2010, 10:29:26 #6 Last Edit: 21 oktober 2010, 10:34:36 by caro71
@ agnes bedankt voor je begrip inmiddels heb ik samen met mijn buurman een nestkast gemaakt en ze is aan het broeden en wat het misgaan betreft dat weet je toch nooit van te voren we zien het wel. Overigens is dit niet mijn eerste keer

caro71

dit topic mag gesloten worden.

JAN-

'k zie een nestkast die van spaanplaat gemaakt lijkt, klopt dat?
Is spaanplaat wel een geschikt materiaal?
In mijn ogen is het veel te zacht voor parkieten, en vraag me ook af of er geen schadelijke lijmstoffen in zitten (het zijn uiteindelijk gelijmde/geperste houtspaanders)

caro71

ja daar kwam ik ook achter maar ze hebben nu 4 eieren en ze zitten te broeden dus ik kan nu geen andere kast er meer aan hangen.