24 mei 2025, 13:26:39

Wie helpt mij?

Gestart door KipEnPinguin, 1 november 2010, 13:48:13

« vorige - volgende »

KipEnPinguin

Hallo iedereen,
Ik ben Maartje, eigenaresse van 2 hele lieve valkparkietjes, elk 1 en half jaar oud.
De een is een pop, de ander een mannetje.

Ik heb een probleem, en ik weet dat het raar klinkt, maar mijn mannetje gedraagt zich niet als een normale valkparkiet, hij vertoont alleen kopieergedrag (en daarmee bedoel ik dat hij exact nadoet wat mijn vrouwtje doet). Dit is echter niet het probleem, want hij is een schatje, bijt niet, en er zijn geen signalen van agressie.

Het probleem is dat mijn vrouwtje nu in de periode zit waarin zij graag een eitje zou willen leggen. Dit is te merken omdat zij als ik of mijn vader haar aaien haar staart helemaal de lucht in gaat en ze bronstgeluiden produceert.
Dit wordt niet beantwoord door mijn mannetje.

De vraag is: Zijn er fokkers die een mannetje willen verhuren voor een week of 2 om mijn vrouwtje te bevruchten? En is dit  verantwoord tegenover mijn vrouwtje?

Met vriendelijke groet, Maartje Elzenga.

U kunt mij ook bereiken op het volgende emailadres:
m.elzenga@hotmail.com.

BVD
Maartje Elzenga.

Sanna

Hallo Maartje,

Ik weet niet of dit succesvol zal zijn hoor. Valkjes gaan niet zomaar paren, er moet echt een klik zijn. Dat zie je al aan je eigen mannetje, hij heeft geen interesse in haar op dat gebied en dan gebeurt er ook niets. Bovendien moet je altijd heel voorzichtig zijn met zomaar een andere vogel bij jou vogels plaatsen. Door de stress van de verhuizing of de nieuwkomer kunnen er makkelijk ziektes overgebracht worden. Ziektes waar desbetreffende vogel voor die tijd geen last had, die die alleen maar onder de leden had. Maar in een stress-situatie schiet de weerstand omlaag en kunnen ziektes zich razendsnel verspreiden. Iets wat leuk had moeten zijn kan dan zomaar in een drama uitmonden.

Wat je nu het beste kan doen is je popje zo min mogelijk stimuleren. Dus absoluut niet meer over haar rug aaien, ze wat eerder in het donker zetten 's avonds zodat het aantal daglichturen verminderd wordt en niet te veel groenvoer geven of laten badderen. Met een beetje mazzel gaan de hormoontjes dan snel weer in de ruststand. Succes!

Groetjes, Sanna

smiley

Hallo Maartje

Je bedoeling is duidelijk maar je kan 2 valkjes niet bij elkaar zetten om
Alleen maar te paren !!!
Valkparkieten doen het paren, broeden en het groot brengen van de kleintjes altijd samen .
Daarnaast blijven ze de rest van hun leven meestal samen en elk volgend nest doen ze dan weer met z'n 2en .en dat wel 10 tot 15 jaar lang .
Dus kan je niet even een man lenen en dan denken dat jouw man het popje wel zal gaan helpen !!!
Dat zal niet gaan 1 nest met eieren en opvoeden kost ongeveer 10 weken en er is niemand die jou zo lang zijn of haar valkje zal lenen .

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht