21 mei 2024, 16:52:42

krop niet goed leeg

Gestart door DeniseRhody, 8 februari 2010, 11:00:57

« vorige - volgende »

DeniseRhody

Hoi hoi

Ik zit hier misschien met een probleempje, mijn valkje krijg nog 3 keer per dag voeding, vanmorgen zag ik dat het kropje nog wat bol stond en je voelt ook een zaadje zitten, ik heb dat wat masseert en hij heeft 2x iets van zijn krop geleegt maar niet alles, wat moet ik nu doen?heb hem niets gegeven en hij wou ook niet eens en hij slaapt wel ontzettend veel, en kruip steeds in mijn nek( heeft het koud).
Hij heeft gisteren nog wel zitten fladderen.
alvast bedankt!
Groetjesss

Rianne

Hey,

hoe oud is je valkje? En hij heeft overgegeven begrijp ik? Rook dat zuur? Want als hij zuur uit zijn bekje stinkt kan het zijn dat hij kropverzuring heeft. Dan is het van belang dat je de krop goed leegt. Dit doe je door lauwwarm water te voeren, de krop te masseren en de resten voer eruit te masseren.
Hoe ziet de ontlasting er uit? Eet hij wel al zaadjes?

DeniseRhody

Hoi Hoi

Hij/zij is van 30 december, Hij heeft niet overgegeven bedoelde doorgeslikt,ze maken een soort beweging dan met de nek en dat geluidje erbij, was geen gapen.
heb net wat gekookt water laten afkoelen tot het lauw was en dat gegeven en zachtjes gemasseerd hier is een foto dan kun je het zelf zien,ontlasting is goed en hij heb wel ietsjes zaadjes gegeten en dat voel je ook.
Je ziet het kropje soms bewegen is dat normaal?
thnxx Groetjes Denise

Saar

Wat is zijn gewicht met lege krop en hoeveel ml pap geef je?
Op de foto lijkt zijn krop nameljk te vol te zitten.... ::)

DeniseRhody

8 februari 2010, 12:33:47 #4 Last Edit: 8 februari 2010, 12:35:48 by DeniseCyril
78 zonder eten en na het eten meestal 86 a 87,ik geef hem ongv 7 a 8 ml denk ik dan? ik doe het in een schaaltje en geef hem tot zijn krop vol zit tenzij hij zelf niet meer wilt hij eet het zelf op thnxx

Saar

hij mag absoluut niet meer hebben dan 8,5 ml pap per keer!
Dit moet je echt afmeten met een spuitje. Als je teveel pap geeft, kan er kropverlamming ontstaan waardoor de krop niet meer leegt. Ook al schreewt hij nog zo hard om eten, meer dan 8,5 mag hij absoluut niet hebben op dit moment.

DeniseRhody

Oke thnxx wat heftig zeg :(zal het voortaan afmeten met een spuitje maar wat moet ik nu dan doen? mag ik hem om 3 uur eten geven? dat is namelijk officieel zijn 2de voeding hij heeft de eerste niet gehad, hij wou ook niet had net wel wat zaadjes gepakt en een beetje trosgierst

Saar

Hier vind je het pap schema.
Het valkje is bijna 6 weekjes oud, wat dus inhoudt dat hij nog 2 papmaaltijden nodig heeft per dag. Om 7:00 's morgens en 19:00 's avonds. Ik zou hem dus even geen eten geven.
Hij heeft wel gewoon de hele dag door water, trosgierst en grasparkietenvoer tot zijn beschikking? Het voer van grasjes is wat 'zachter', dus daar leren ze namelijk het beste mee eten.

DeniseRhody

hoi hoi

hij heeft water en voer wel valkjes voer van witte molen, zelfde als gras alleen dan met zonnebloempitten erbij...hij kan het inelkgeval wel goed eten, en trosgierst ligt erook! ik las ergens over een druppel olijfolie geven met pipetje of spuit? en super bedankt, hij ligt nu weer in mijn nek slapen onder m ijn haar.

Saar

Met de olijf olie heb ik geen ervaring. Hopelijk kan iemand anders hier nog advies over geven. Het belangrijkste is nu dat je zijn gewicht goed in de gaten houdt en dat 's morgens zijn krop leeg is. Tussen de voedingen door hoeft dat niet.

DeniseRhody

8 februari 2010, 13:30:20 #10 Last Edit: 8 februari 2010, 13:47:39 by DeniseCyril
oke hopelijk kan iemand daar nog wat over zeggen, als ik nu voel voel je eigelijk niets meer ja zijn botjes zeg maar, maar hij staat wel nog een beetje bol dus neem aan dat er dan nog steeds iets in zit hartstikke bedankt voor de info hou het goed in de gaten! is het ook normaal dat de krop beweegt?

Rianne

Als de krop leeg is zie je m bijna niet zitten. Overdag mag er gewoon voer in zitten als je hem pap geeft maar 's ochtends moet hij in principe leeg zijn. Zit er nog een heel klein beetje in, kan het geen kwaad maar als de helft er nog in zit van wat je gegeven hebt, is het niet goed.
Weeg je je valkje elke ochtend? Alleen dan kun je nagaan of hij het echt goed doet. Afvallen is geen goed teken. Weeg hem morgenochtend even en als hij is afgevallen, ga je verder met 3 voedingen. Is hij aangekomen, blijf je op 2 voedingen zitten.
Met olijfolie zou ik nog even wachten, het kan eenmalig zijn dat de krop niet helemaal is geleegd in de nacht. Morgen weer even naar kijken :)

DeniseRhody

thnxxx, dus ik kan hem rond een uur of 10 weer wat geven? en dan ietsje dunner en minder?Ik weeg hem eigelijk voor elke voeding en na elke voeding, gewicht is nu 76 geworden, heb warm water nog gegeven, druivensuiker met water moet ik dat al wel geven of gewoon echt wachten tot morgen?
ik laat het morgen sowieso nog even weten!
groetjes

*Manon*

Hoi hoi,

Ik zou je valkje nu wat pap geven en niet wachten tot vanavond tien uur.

Valkjes gaan namelijk savonds nog wat eten, mits het licht is in de kamer waar hij staat en zo kan je hem stimuleren om zelf ook wat te eten.

Wat ik zou doen in jouw geval nu, nu wegen, dan pap geven en dan weer wegen.
die gewichten even noteren met de tijd erbij en dan terugzetten in de kooi.
Hij kan dan vanavond nog wat bij eten als ie zin heeft.

morgenvroeg zo tegen 7 uur weer eerst wegen, pap geven en dan weer wegen.

En dan wat rianne ook zegt... als ie afgevallen is morgenvroeg voor de pap dan zet je hem op 3 voedingen.

Ik hield altijd een lijstje bij toen ik mijn valkjes ging pappen..
Wist dus van elke dag het ochtendgewicht en het gewicht na elke maaltijd en ook het avond en evt middaggewicht voor en na de pap noteerde ik... zo kun je  heel makkelijk aflezen hoe je valkje het doet.

Succes!!

Rianne

Druivensuiker zou ik er niet bij doen 's avonds. Het is een energieboost, die hebben ze voor de nacht niet nodig. :)