popje heeft 1 ei gelegt maar ei is koud... geen verstand ervan dus tips nodig!!

Gestart door lucie, 1 september 2009, 14:09:10

« vorige - volgende »

lucie

hoi,
mijn valkparkieten hebben sins gister een eitje gelegt op de grond, (ik ga eenbroedkastje voor haar kopen)
ze heeft 1 eitje maar loopt er soms naar toe en soms zit ze gewoon heel ergens anders!
ik heb een paar vragen (ze heeft het nog nooit eerder gehad)

-het eitje is koud, kan het nog uitkomen?

-ze heeft het op de grond gelegt, slecht teken?

-ze zit er niet konstant op maar als ze er heen gaat rolt ze het netjes onder haar buikje en gaat ze erop zitten, broed ze wel
goed?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen...
ps: andere tips en weetjes ben ik ook heeeeeeeeeel blij mee :)

alvast bedankt

Sanna

Hoi Lucie,

Allereerst, welkom hier!

Je popje doet het prima hoor. Valkparkieten gaan pas broeden nĂ¡ het leggen van het 2e ei. Dus het is nog helemaal niet erg dat het 1e ei koud ligt. Het feit dat ze het eitje onder zich rolt is in ieder geval een goed teken.

Wanneer je een broedblok gaat ophangen en het eitje daarin wilt leggen, moet je goed opletten of je valkjes dat ook kunnen vinden en daar dan gaan broeden. Soms accepteren ze de nieuwe plaats niet. Je moet dan kiezen of je het ei teruglegt en ze op de bodem laat broeden (oppassen dat het niet tocht) of dat je dit ei verloren laat gaan en wacht totdat ze zelf in het broedblok gaan nestelen.

Voor het broeden zijn de volgende dingen van belang:

• Zorg dat je valkjes voldoende de beschikking hebben over sepia, grit en bijvoorbeeld een mineraalblokje (kalk is nodig voor de aanmaak van eieren).

• Kweken vergt wat meer van je valkjes, ze hebben dus ook aanvullend voer nodig, bijvoorbeeld eikrachtvoer, groente, bruin brood, etc.

• Het beste is om nestmateriaal in je nestblok te hebben, zoals houtkrullen. Dit is lekker zacht voor de jongen.

Lees dit topic ook eens goed door:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,4010.0.html

Succes!

Groetjes, Sanna

lucie

hoi Sanna,
heel erg bedankt voor je geruststellende bericht!
ik ben er blij mee want nu hoef ik niet meer zo bang te zijn dat het mis gaat.
echt heel erg bedankt!
groetjes lucie

Peggel

hallo, hoe staat het er nu voor?
heb je een nestkast gekocht, zijn er nog meer eitjes uitgekomen?
of hadden ze een valse start?

groetjes Peggy

lucie

Ze hebben nu een nestkasje, en hebben ondertussen al 3 eitjes gelegt, eentje is kapot gegaan.. er zat een klein gaatje in toen ik ging kijken. IK denk dat ze er te hart met haar snavel aan geprikt heeft ofz....
ze zit er nog steeds niet echt op... ik hoop dat dat nog komt :-[