7 mei 2025, 20:21:17

HELP HELP HELP

Gestart door bincky, 13 november 2008, 09:55:15

« vorige - volgende »

bincky

5 dagen geleden is er bij ons een donsje geboren. Nu hebben papa en mama het nest verlagen (nadat ik het hok schoongemaakt heb dom dom dom, had ik het maar nooit schoongemaakt)
WAT MOET IK NOU DOEN? KAN IK HEN DONSJE WARM HOUDEN OF VOEREN?????

Saar

Hoe lang zijn de ouders nu van de kleine af?

bincky

ongeveer een half uur
ik heb even gevoeld aan het donsje toen de valkjes aan het vliegen waren toen ik de kooi aan het schoonmaken was (het leeft nog) maar het is wel koud (of is dat normaal?) heeft een warme lamp zin?

Saar

Citaat van: bincky op 13 november 2008, 10:07:12
ongeveer een half uur
ik heb even gevoeld aan het donsje toen de valkjes aan het vliegen waren toen ik de kooi aan het schoonmaken was (het leeft nog) maar het is wel koud (of is dat normaal?) heeft een warme lamp zin?

Hebben ze al eerder kleintjes gehad?
Normaal gesproken moet het geen probleem zijn om het blok en/of de kooi te verschonen. Doe ik zelf ook heel vaak. Ik zou de ouders sowieso in de kooi stoppen en ze vers voer enzo geven. ZItten ze binnen of buiten? En als ze binnen zitten wat is de temperatuur?

bincky

papa en mama hebben net zitten eten en zitten nu samen bovenin de kooi. Het donsje ligt dus nu alleen in het hok. papa en mama maken ook geen aanstalte om naar het donsje te gaan.....
had ik het hok maar nooit schoongemaakt

bincky

nee de ouders hebben nog nooit een nest gehad. Ze zitten binnen, ik heb net de kachel in huis op 22 graden gezet. Er ligt voldoende eten in de kooi, ze zitten ook lekker te eten, maar lopen voorbij het broedhok. Donsje geeft ook geen geluid, ik denk dat het slaapt....althans dat hoop ik. papa en mama zitten er heel dicht bij maar schenken er geen aandacht aan...

bincky

ik voel me gewoon radeloos, het idee dat het mijn schuld is dat ze nu niet meer naar hun kindje gaan....

Saar

Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor...
Ik zou de verwarming nog ietsjes hoger zetten.
Als je de kleine pakt, begint het dan te piepen?
Is de kleine erg sloom?
Zit het kropje vol?

bincky

voordat ik de kooi schoon ging maken hebben ze het donsje nog gevoerd dus ik denk dat hij geen honger heeft. toen ik het oppakte was het vrij koud (ik heb het toen even in mijn handen gehouden terwijl iemand anders de kooi schoonmaakte. het kropje zit redelijk vol.
Net is binkcy (de mama) even gaan kijken en ik hoorde het donsje piepen......
het donsje heeft nu ongeveer anderhalf uur alleen gelegen, is er nog hoop?

bincky

papa en mama lopen er wel omheen, maar ze gaan niet op het donsje zitten....

Saar

Citaat van: bincky op 13 november 2008, 10:22:31
voordat ik de kooi schoon ging maken hebben ze het donsje nog gevoerd dus ik denk dat hij geen honger heeft. toen ik het oppakte was het vrij koud (ik heb het toen even in mijn handen gehouden terwijl iemand anders de kooi schoonmaakte. het kropje zit redelijk vol.
Net is binkcy (de mama) even gaan kijken en ik hoorde het donsje piepen......
het donsje heeft nu ongeveer anderhalf uur alleen gelegen, is er nog hoop?

Het is al een goed teken dat moeders er weer bij is gaan kijken.. Ik zou ze nu gewoon eventjes met rust laten. Kijk over een uurtje weer een beoordeel dan. Het kan best zijn dat ze zenuwachtig is geworden omdat het haar eerste nestje is. Zorg er voor dat het goed warm is in de kamer.. Meer kan je voorlopig niet doen denk ik.. Het voeren van zo'n klein ding brengt namelijk erg veel risico's met zich mee... :-\

Citaat van: bincky op 13 november 2008, 10:28:10
papa en mama lopen er wel omheen, maar ze gaan niet op het donsje zitten....

Het kan ook zijn dat ze voelen dat er iets mis is met de kleine... Dus zoals ik net al probeerde te plaatsen, laat ze maar eventjes met rust... Kijk over een uurtje nog een keer..
Sterkte ermee!

bincky

ok ik zal de kachel  nog wat hoger zetten en het even een uurtje aankijken.

Hoe lang kan zo'n kleintje zonder warmte van de ouders?

papa zit nu al weer 5 minuutjes op het donsje.  Er liggen ook 2 nepeitjes bij omdat de rest van de eitjes wel open waren gegaan maar daar zaten 2 dode donsjes in, ik heb er toen 2 nepeitjes voor in de plaats gelegd.

wat een stess zeg

in ieder geval alvast onwijs bedankt voor de snelle reaktie.
Ik heb al heel veel gehad aan de snelle reakties op dit forum.

bincky

ik krijg weer een beetje hoop, papa zit nog steeds op het donsje en het donsje gaf net weer wat geluid....
ik ben nog niet voor 100 % gerust, maar ik heb weer hoop....

ik hou jullie op de hoogte

bincky

nou het gaat allemaal weer goed in de kraamkamer.
Pino (zo is ons donsje genoemd) ligt weer veilig onder papa en mama en krijgt regelmatig eten.
Wat een stress was dat zeg.

Kan iemand mij vertellen hoe lang ik die nepeitjes moet laten liggen?

I_Xyzyx_I

Ik zou ze gewoon 2 a 3 weken laten liggen, meestal duwen de ouders ze na een tijdje wel weg.

Het is overigens onvermijdelijk dat als je met valkjes kweekt er nooit problemen zullen zijn. Zelfs bij de beste kwekers gaan er regelmatig jongen dood en daar kun je gewoon niets aan doen. Moest er iets mis gaan dan kun je inderdaad zelf proberen in te grijpen door pap te gaan geven, alleen de eerste paar dagen krijgen ze bepaalde stoffen mee van de ouders die ze echt nodig hebben en die zullen ze niet krijgen met pap voeding. Verder is de kans dat het alsnog mis gaat erg groot zeker bij een vogeltje dat jonger is als 2 weken.

Zelf heb ik al een paar keer valkjes met de hand groot gebracht maar aan een jong van onder de 2 weken ga ik niet meer beginnen. Meestal zijn de valkjes al wat afgezwakt als je er achter komt dus de kans dat ze het gaan redden is zo klein, en als ze 2 weken oud zijn dan zitten ze meestal al op het gewicht dat ze later gaan hebben, dus hebben ze wat reserves.

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.