14 mei 2025, 11:32:10

tips nodig!

Gestart door Irene, 29 juli 2003, 21:05:24

« vorige - volgende »

Irene

29 juli 2003, 21:05:24 Last Edit: 29 juli 2003, 21:08:24 by irene
dag allemaal,

Aankomende maandag gaan we een paar dagen weg, lekker ff naar center parcs 8). Gijs mag dan gaan logeren bij mijn schoonvader; ben ik ontzettend blij mee, want ik weet zeker dat hij daar genoeg aandacht zal krijgen (maar toch zal ik hem missen ::))
Mijn schoonvader woont gelukkig dicht bij; 15 min. ongeveer rijden met de auto. HHoe kan ik deze reis zo rustig mogelijk laten verlopen? Gijs in zijn kooi laten? in een klein "reiskooitje" ofzo, bestaan die? Hij is nog nooit verder verplaatst vanaf zijn verblijf hier van de kamer naar de ruin. Dus is zo'n klein koooitje dan ook niet veel enger dan in zijn eigen hok? Moet er iets in zo'n bakje? En eenmaal aangekomen? Wat een vragen he? Voel me bijna schuldig dat ik weg ga en hem dit aandoe ::)
Alvast bedankt,
Groetjes, Irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

yentl

Hoi Irene,
leuk dat je naar centerparcs gaat en dat gijs genoeg aandacht zal krijgen.

Inderdaad een heleboel vragen die je stelt,
misschien klinkt het zielig, maar wij hebben, als we onze valken gingen halen bij kwekers, zo'n doosjes gekregen waar ze die insteken, met 2 gaatjes, bij een kweker waren het doosjes van het merk cédé, bij een dierenzaak gewone kartonnen maar hetzelfde soort als cédé, gelukkig altijd maar maximum 20 minuutjes rijden, als we er bij die kweker gaan halen maar 5 min. Als we onze vogels zelf wegdoen gebruiken we gewoon de vogelkooi, maar dat is best onhandig, want als die dan openvalt en je valk gaat vliegen door de auto heb je het wel zitten. Dan kan er misschien best iemand bij zijn die de kooi in de gaten houdt, maar er bestaan zo van die 'reiskooitjes", ik weet niet hoe het noemt, maar je kan er allerlei soorten beesten indoen, er staat een prentje op met allerlei dieren, een valkparkiet staat er ook bij.

Allerlei manieren dus, als je zo'n "reiskooitje" wilt, kan je misschien eens horen in een dierenwinkel, ik denk dat ze die daar wel hebben.

groetjes Yent'l

Kolkkie

Hoi Irene,

Ik heb een doorzichtige plastic vak van Ferplast. Die gebruik ik om mijn valkjes in te vervoeren. Je doet de kooi dan achterin ofzo, en doet je vogel in dat bakje. Bij je schoonvader plaats je hem gewoon in zijn eigen kooi.
Ze kunnen en aardig lang inzitten. Coco heeft al meerdere malen er 1,5 uur ingezeten, en Pukkie 2 uur toen ik hem op ging halen. Op de bodem heb ik beukesnippers liggen met een stukje trosgierst. Ook gooi ik vaak wat zaadjes tussen de snippers. Bij lange reizen plaats ik als het kan ook een bakje water in het bakje.

Fijne dagen in centerparcs. Ik ga binnenkort een weekje weg, dus je bent niet de enigste dien je valkjes in de steek laat :'(.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Irene,
Ik raad het in de kooi niet aan als je valkje het reizen niet gewend is.
Vaak schrikken ze en vliegen dan hun vleugels stuk :-(
Dat bakje waar Mariska het over had heb ik ook en dat gaat heel erg goed en ze kunnen ook nog naar buiten kijken om te zien wat er om ze heen gebeurd.
Ze kunnen zich daar niet in bezeren want het is klein en helemaal glad van binnen.
De meeste dierenwinkels hebben ze wel.
Alleen met optillen altijd goed in de gaten houden dat het bakje goed aan de deksel vastzit of desnoods een paar elastieken erom zodat het zeker veilig is :-)
Hier even een plaatje van de bak die wij hebben.

Groetjes, Paul

Irene

Bedankt allemaal ik ga straks meteen ff kijken naar zo'n bakje.
Maar vinden ze dat niet vreselijk om er in gestopt te worden? Is dat niet een hoop stress?
groetjes, Irene

Mirjam-Moniek

Hoi Irene

Volgens mij is het het belangrijkste dat je de kooi afdekt buiten en eventueel ook in de auto. Dan blijven ze vaak wat rustiger.

Zelf vind ik een klein kooitje of zo'n bakje of doosje het handigst. Die kan je dan zelf vasthouden, zodat ze niet vallen als je plots moet remmen ofzo. Kooien zijn vaak zo groot en soms moet je ze op hun zij leggen omdat ze anders niet in de auto passen. Toen we Basje kregen is hij ook zo vervoerd voor 20 min. Hij heeft er niets aan over gehouden hoor.

Als je zelf maar rustig blijft en niet gaat stressen of tegen je valkje gaat doen alsof hij echt heel zielig is. Doe maar gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld is of juist heel erg leuk. Hoe je Gijs ook gaat vervoeren, het gaat vast wel goed hoor!  :)

Irene

dag allemaal,

ik heb net zo'n kooitje gekocht waarvan Paul de foto liet zien. Ik heb niet de kleinste maat, maar eentje groter.
Die kleine vond ik wel heel klein. Mijn volgende vraag is; moet ik daar de raampjes nog van afplakken met een krant ofzo, is dat beter? of hoeft dat niet? Nog andere tips? Hoe krijg je hem erin bijvoorbeeld zonder dat hij direct er weer uit wilt en hysterisch ::) wordt?
groetjes. Irene

Lique

Hoi,

Je kan er een doek overheen leggen, maar probeer het eerst maar zonder. Misschien vindt gijs het wel lekker om om zich heen te kunnen kijken.
Zelf gebruik ik een bakje die donker is, en alleen aan de bovenkant doorzichtig, met luchtgaten.
Maar leg voor de zekerheid maar een doek in de auto.

groetjes lique

Paul

Hoi Irene,
Ik neem ook wel eens een valkje mee en ze vinden het helemaal niet erg als ze in dat kooitje gezet worden.
Mariska heeft haar valkje bij Mandy ook zo opgehaald en Haar vriendin Andrea ook en die zaten echt heel rustig.
Ik heb ook niet de kleinste maar die met 2 handvaatjes, de kleinste hebben maar 1 handvat namelijk.
Je hebt ze ook nog groter maar in die ik heb kan makkelijk een valkje liggen.

Groetjes,  Paul

Kolkkie

Hoi Irene,

Ik plak helemaal niets af. Coco is er al 2 keer mee naar Paul geweest (is een reis van 2 uur heen en 2 uur terug), hij is meegeweest naar mijn oma, en ik heb Pukkie ermee opgehaald. Ze lijken het prachtig te vinden om naar buiten te kunnen kijken. Als Gijs erg wild wordt, kan je er altijd nog iets omheen doen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Irene

bedankt allemaal voor de tips!
Ik laat jullie zeker weten hoe het gegaan is. Volgens mij heb ik trouwens niet de op een na kleinste, maar die daarna. Indserdaad met twee handvatten.
Heb hem al even aan Gijs laten zien; hij worp er een oog op een zijn kuif ging omhoog, dusseh... ::) ::) :D :D gaat vast lukken.
Nogmaals bedankt.
Groetjes, Irene